Mälarbanan Nästa Barkarby! Hitta rätt i den nya knutpunkten för kollektivtrafik
Barkarby håller på att förvandlas till en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen. Här kommer du enkelt att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg. Vi förklarar hur.
Tack vare de unika infrastruktursatsningar som vi gör i Barkarby tillsammans med Region Stockholm och Järfälla kommun möjliggör vi en ny och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen, som kommer att länka samman Stockholm och Mälardalen på ett helt nytt sätt genom ökad tillgänglighet.
Ett hållbart resande
Vid norra änden av perrongen i Barkarby bygger vi ett nytt stationshus och nya plattformar för regional- och fjärrtåg. Region Stockholm bygger tunnelbana och en ny bussterminal. Vi har också varit med och byggt den nya Veddestabron som invigdes i juni 2022.
– Tillsammans skapar vi nya möjligheter för hållbart resande genom att möjliggöra byten mellan olika kollektivtrafikslag. Avstånden och restiden förväntas bli kortare genom att resenärerna enkelt kan byta trafikslag här, vilket de inte kunnat tidigare. Kommer du med regionaltåg från till exempel Enköping/Västerås kan du byta till tunnelbanas blå linje till Kista/Solna, det är bara ett exempel på en ny så kallad tvärresa som inte varit möjlig förut, säger Sofia Lindblad, strategisk planerare på Trafikverket Östra regionen.
Ett effektivt resande
Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen.
– Barkarby kommer att bli både en stor viktig knutpunkt och en attraktiv målpunkt i regionen, tack vare de gemensamma satsningar som nu görs av alla samverkande parter, säger Sofia Lindblad.
Det nya stationshuset blir 4 000 m² stort. De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg som vi bygger är 355 meter långa, jämfört med den befintliga pendeltågsplattformen som är 250 meter lång.
Planerat öppnade 2026
Just nu arbetar vi med att färdigställa fasaden på stationsbyggnaden med paneler. Nästa steg är att montera hissar och rulltrappor. I april 2026 planerar vi att öppna stationshuset för entré ner till pendeltågen, därpå följer öppnande för entré till regional- och fjärrtågen. Region Stockholm planerar också för att den nya bussterminalen ska öppna 2026. Trafikstart för tunnelbanan är planerad till december 2027.