Logga in
Logga in
Det nya stationshuset som det ser ut idag. Här kommer du i framtiden enkelt kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg.

Mälarbanan Nästa Barkarby! Hitta rätt i den nya knutpunkten för kollektivtrafik

Barkarby håller på att förvandlas till en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen. Här kommer du enkelt att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg. Vi förklarar hur.

Illustration/genomskärning över den nya knutpunkten i Barkarby. På Veddestabron (1) stannar bussar (2) precis utanför det nya stationshuset. Från Veddestabron (3) kliver du rakt in i det nya stationshuset (4) där du enkelt når och byter mellan tunnelbana (9), buss (11, 12, 13) pendeltåg (6), regional- och fjärrtåg (5).

Tack vare de unika infrastruktursatsningar som vi gör i Barkarby tillsammans med Region Stockholm och Järfälla kommun möjliggör vi en ny och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen, som kommer att länka samman Stockholm och Mälardalen på ett helt nytt sätt genom ökad tillgänglighet. 

Ett hållbart resande

Vid norra änden av perrongen i Barkarby bygger vi ett nytt stationshus och nya plattformar för regional- och fjärrtåg. Region Stockholm bygger tunnelbana och en ny bussterminal. Vi har också varit med och byggt den nya Veddestabron som invigdes i juni 2022. 

–  Tillsammans skapar vi nya möjligheter för hållbart resande genom att möjliggöra byten mellan olika kollektivtrafikslag. Avstånden och restiden förväntas bli kortare genom att resenärerna enkelt kan byta trafikslag här, vilket de inte kunnat tidigare. Kommer du med regionaltåg från till exempel Enköping/Västerås kan du byta till tunnelbanas blå linje till Kista/Solna, det är bara ett exempel på en ny så kallad tvärresa som inte varit möjlig förut, säger Sofia Lindblad, strategisk planerare på Trafikverket Östra regionen.

Ett effektivt resande

Med nya busslinjer genom E4 Förbifart Stockholm, kommer södra Stockholm i en framtid att bindas ihop med norra Stockholm på ett helt nytt sätt via den nya bussterminalen i Barkarby. Detta bidrar också till och skapar ett effektivt resande i stora delar av regionen. 

– Barkarby kommer att bli både en stor viktig knutpunkt och en attraktiv målpunkt i regionen, tack vare de gemensamma satsningar som nu görs av alla samverkande parter, säger Sofia Lindblad.

Det nya stationshuset blir 4 000 m² stort. De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg som vi bygger är 355 meter långa, jämfört med den befintliga pendeltågsplattformen som är 250 meter lång.

Illustration över den nya knutpunkten vid Barkarby station. Det nya stationshuset (7) har två entréer, en från Veddestabron (8) och en från bussterminalen (3). I anslutning till entrén från bussterminalen finns en bussvänthall (2). De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg (5) ligger på vardera sidan om plattformen för pendeltåg (6). Tunnelbanan (9) når du också enkelt via det nya stationshuset. 

Planerat öppnade 2026

Just nu arbetar vi med att färdigställa fasaden på stationsbyggnaden med paneler. Nästa steg är att montera hissar och rulltrappor. I slutet av 2026 planerar vi för att öppna det nya stationshuset, samtidigt planerar Region Stockholm för att öppna den nya bussterminalen. Trafikstart för tunnelbanan är planerad till december 2027.