Stockholm Tomteboda
I Tomteboda är två nya järnvägsbroar färdiga och i trafik sedan 2016. Nu planerar vi att bygga ett nytt anslutningsspår för godståg från Huvudsta till Tomteboda bangård.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
De nya järnvägsbroarna är placerade på varsin sida om de två tidigare broarna. På de nya broarna och spåren kör regional- och fjärrtåg från och till Stockholm central. Pendeltågen trafikerar spåren på de två gamla broarna som är kopplade med Citybanan.
Ny sträckning för Hedvigdalsvägen
Hedvigdalsvägen har fått en ny sträckning med en ny anslutning till Sundbybergsvägen. Parkeringsplatserna vid Solna Access/Vasakronan har byggts om och fått bättre belysning.
Ny gång- och cykelväg
En ny gång- och cykelväg har byggts från Solnavägen med anslutning till den befintliga gång- och cykelbron som leder mot kontors- och bostadsområdet Ingenting.
Nytt anslutningsspår för godstrafik
Med det nya anslutningsspåret för godstrafik på sträckan Huvudsta-Tomteboda bangård behöver godstågen inte korsa de övriga spåren och påverka övrig tågtrafik.
Nyheter för Tomteboda
Tidslinje för delsträckan Tomteboda-Huvudsta
Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.
Kontakt
Projekt Mälarbanan
Mejla dina frågor direkt till oss
Kundservice
Mejla Trafikverkets Kundservice