Stockholm Segersäng, planskilda korsningar
Vid Segersäng pendeltågstation korsas järnvägen på två ställen av bil och gång- och cykeltrafik. För att få säkrare korsningar bygger vi om dem till planskilda korsningar där tågtrafik och övrig trafik slipper mötas.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi pausar arbetet med väg- och järnvägsplanen
På grund av det rådande omvärlds- och marknadsläget har kostnaderna ökat kraftigt för den planerade ombyggnationen av plankorsningarna vid Segersängs station. Därför pausar vi det pågående arbetet med väg- och järnvägsplanen.
- Vi tog höjd för vissa kostnadsökningar men att det skulle påverka projektet i den här omfattningen kunde vi inte förutse. Det medför att projektet inte längre kan drivas vidare i sin nuvarande form, säger Tom Sandberg, projektledare i Trafikverket.
Trafikverket och kommunen har en kontinuerlig samverkan och löpande dialog om trafiksäkerheten i kommunen. Förutom dialog om plankorsningarna vid Segersängs station har kommunen lyft behovet av att titta på trafiksäkerheten längs med Segersängsvägen. Kommunen kommer i dialog med Trafikverket påbörja ett arbete om vilka åtgärder som är möjliga i Segersäng.
- Eftersom trafiksäkerheten i våra plankorsningar är viktig och prioriterad för Trafikverket och för kommunen, försöker vi hitta en lösning som är billigare men som ändå ger ökad säkerhet för trafikanter och resenärer, fortsätter Tom.
Parallellt undersöker vi om vi genom att skjuta fram projektet i tid, kan få finansiering för de åtgärder som var planerade från början. Det innebär att projektet på nytt kommer att tas upp i Trafikverkets nationella planering och vägas mot andra planerade åtgärder i regionen och nationellt.
Den pausade väg- och järnvägsplanen påverkar projektets tidplan. I vilken utsträckning håller vi på att analysera just nu. När vi fått en tydligare bild av när och hur vi kan bygga kommer vi att presentera en ny tidplan för projektet.
Ökande godstrafik
På Nynäsbanan går det två pendeltåg i timmen i vardera riktning förbi Segersäng plus godståg. Just godstrafiken till och från Norviks hamn kommer att öka i framtiden och det i sin tur ökar behovet av trafiksäkra järnvägsövergångar.
Viktigt säkerhetsarbete
Olyckor i korsningar där tågtrafik möter övrig trafik är den vanligaste olyckstypen på järnvägen och leder till flest omkomna och allvarligt skadade. En viktig del i Trafikverkets säkerhetsarbete är att minska antalet plankorsningar.
Tidsplan
Här kan du se de viktigaste delmomenten i vår planering framåt.
Samråd för beslut om betydande miljöpåverkan. Vi är intresserade av dina synpunkter!
Samråd på orten.