Stockholm Prioriterad utredning Stockholm Central - Tomteboda bangård
På uppdrag av regeringen genomför Trafikverket en utredning som ska besvara frågan hur en ombyggnation av Stockholm Central och Tomteboda bangård bör se ut och hur den kan genomföras.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Film om Trafikverkets utredning av Stockholm Central och Tomteboda, samt hur utredningen hänger ihop med Jernhusens projekt Centralstaden.
Projektet utgörs av en utredning som regeringen bad om i beslutet om Nationell plan i juni 2022. Utredningen syftar till att besvara frågan hur en ombyggnation av Stockholm Central och Tomteboda bangård bör se ut och hur den kan genomföras. Upplägget bygger delvis på det pågående arbetet att upprätta en detaljplan för att överdäcka stationens plattformar och spår.
Stockholm Central är inte anpassad för framtida utveckling med fler och längre tåg. Plattformarna är smala och det finns brister i trappor och förbindelser som begränsar möjligheten att ta emot ett ökat antal resenärer. Stationen är inte fullt ut anpassad för resenärernas funktionsvariationer. Även infrastrukturen för vändning, uppställning och service av tågen brister. Dessutom har stationen ett äldre ställverk vars framtid behöver utredas.
Utredningen kommer att lämna en rapport vid årsskiftet 2025/2026. En första delrapport är färdig, se länk nedan. Ytterligare en delrapport kommer att lämnas under våren. Förslag till åtgärder lämnas till regeringen för övervägande inför kommande nationella plan.
Koppling till Jernhusens projekt Centralstaden
Jernhusen, som äger stationen, arbetar med förslag till överdäckning av spårområdet för att bland annat utveckla centralstationsområdet. Trafikverkets ombyggnationer behöver göras samtidigt som en eventuell överdäckning.
Förslaget till överdäckning och ny bebyggelse ska prövas av Stockholm stad i detaljplan, och samråd av planen kommer hållas mellan den 8 april och den 9 juni. Trafikverket är remissinstans i samband med prövningen av överdäckningen i detaljplanen.
Tidsplan
Visionsbilder



Frågor och svar
Stockholm Central har stora behov av upprustning, både för att klara ett ökande tågresande och för att skapa en bättre och mer tillgänglig resenärsmiljö. Stockholm Central är viktig för Sveriges sammanhängande system av fjärrtåg, men även för regionaltågstrafiken i Östra Mellansverige.
Stockholm Central kommer att vara otillräcklig på flera sätt om tio år. Trängseln på plattformarna och på spåren kommer att begränsa möjligheten för fler att resa i rusningstrafik. Ombyggnationerna tar många år och behöver därför påbörjas så snart som möjligt.
Tillsammans med alla arbeten med spår, plattformar och en eventuell överdäckning av spåren, kommer det att ta 15 till 20 år från beslut tills allt står klart. Arbetet kommer att ske i etapper och på olika platser, för att resandet från stationen inte ska störas för mycket under de år ombyggnaden sker.
I utredningen föreslår vi en ny spår- och plattformslayout, som innebär längre, rakare och bredare plattformar vid stationen och högre kapacitet på bangården norr om plattformarna. En viktig del är att Tomteboda bangård byggs om för vändning och service av persontåg. Vi planerar också en ny resenärsgång under spåren, centralt placerad vid Klarabergsviadukten.
Åtgärderna innebär att 40 procent fler tåg kan trafikera stationen. Vi hanterar genom åtgärderna också ett stort behov av underhåll och reinvestering.
Trafikverkets utredningsprojekt Stockholm Central-Tomteboda sker i samarbete med Jernhusens projekt Centralstaden, som omfattar Stockholm Centralstation och en överdäckning av centralstationsområdet. Projektet Centralstaden innebär en utbyggnad av stationslokaler och resenärsförbindelser på Stockholm Central som blir möjlig genom överdäckningen av spårområdet. På så sätt kan också en stadsutveckling ske som gör stationen mer tillgänglig i staden.
När ett tåg kommer in till stationen och resenärerna släppts av behöver tåget vändas och en rad serviceåtgärder utföras, innan tåget kan avgå igen. Det handlar om städning, påfyllning av vatten och mat med mera. Många av dessa åtgärder utförs idag vid Stockholm Central eller strax norr om.
För att få en ökad kapacitet på Stockholm C behöver stationens funktioner renodlas till av- och påstigning. En utveckling av stationsfunktionen kommer därför att innebära att servicen behöver göras någon annanstans. Tomteboda bangård har bedömts vara ett lämpligt område för detta.
Ombyggnationen av Stockholm Central och Tomteboda utgör tillsammans med projekt Centralstaden ett komplext projekt. Det är många aktörer involverade och många beslut som ska tas.
Stockholm stad behöver ha en lagakraftvunnen detaljplan innan byggnationerna kan vara igång. Trafikverket behöver få beslut av projektet i Nationell plan för transportinfrastruktur, som beräknas tas av regeringen våren 2026.
Det är angeläget att ombyggnaden kan påbörjas direkt när beslut tagits, för att det ska vara möjligt och finnas utrymme i tidplanen för att minska påverkan på tågtrafiken och resenärerna. Ombyggnationerna skulle i så fall kunna vara färdigställda 2045.
Ja, och den kommer fortsatt att spela en viktig roll som stationens mittpunkt och nav.
Vi räknar i dagsläget med att ombyggnaden av bangårdar, spår och plattformar kan kosta ca 17 miljarder.
Vi planerar för att resenärerna ska kunna resa med tåg under hela byggtiden. Trots avstängningar av delar av bangården ska antalet tåg inte behöva bli färre än vad de är idag. Detta ställer stora krav på planering så att vi kan flytta trafikflödena på olika sätt under de olika etapperna, och därför har vi en nära samverkan med Jernhusen och Stockholms stad.
Kartbild

Länk till första delrapporten
Här kan du läsa den första delrapporten. Ytterligare en delrapport är planerad till våren 2025. Slutrapporten lämnas in till regeringen i slutet av 2025.