Stockholm Väg 260, Ältastråket, del av cykelsatsning Södertörn
Vi rustar upp delar av cykelvägen längs väg 260, Ältastråket, för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi breddar omkring 3,5 kilometer cykelväg längs väg 260, Ältavägen, en primär länsväg i Nacka kommun mellan väg 229 (Tyresövägen) och väg 222 (Värmdöleden). Syftet är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten längs Ältastråket och utforma miljön enligt principen i Regional cykelplan.
Här rustar vi upp gång- och cykelvägen längs Ältavägen
Breddning av gång- och cykelväg kommer att utföras längs sträckorna som är rödmarkerade på kartan.
Begränsad framkomlighet längs Ältavägen under byggtiden
Arbetet längs Ältavägen kommer att pågå fram till vintern 2026, om allt går enligt plan. Under byggtiden kommer framkomligheten på väg 260 Ältavägen att vara begränsad. Upprustningsarbetet sker i etapper om cirka 150 meter i taget, med ett körfält öppet och trafiken regleras med tillfälliga trafikssignaler förbi arbetsområdet. Vi arbetar oss fram på det här sättet för att minska påverkan på trafiken så mycket vi kan. För fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter kommer det att under byggtiden bli aktuellt med både omledning och i vissa fall en smalare gång- och cykelväg.
Vi ber om överseende för den påverkan bygget har på din vardag och ber dig som trafikant att ta hänsyn till medtrafikanter och de som arbetar vid och på vägen, för allas säkerhet.
Här arbetar vi just nu
Omledningsvägar för gående och cykel under tiden vi arbetar mellan Gråsparvsvägen och Sävsångarvägen.
Dokument
Tidsplan
Laga kraft 2021
Nyheter
Vanliga frågor och svar
Trafikverket bygger om och rustar upp två sträckor av gång- och cykelvägen längs
Ältavägen. Den ena delen av gång- och cykelbanan där ombyggnation kommer ske
sträcker sig mellan norra avfartsrampen från väg 229 Tyresövägen fram till
Hämplingevägen. Den andra sträckan är från korsningen i Hästhagen fram till bron
över Järlasjön. Totalt kommer cirka 3,5 km gång- och cykelväg byggas om och
breddas.
Trafikverket har i uppdrag att förbättra framkomligheten för cyklister och Ältastråket är ett utpekat regionalt cykelstråk i Stockholms län. Idag uppnår delar av Ältavägens gång- och cykelväg inte den standard som krävs för våra regionala cykelstråk. Det finns även både trafiksäkerhetsproblem och identifierade konfliktpunkter mellan gångtrafikanter och cyklister vid busshållplatser längs med sträckan. Det behöver vi ändra på. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten för gående och cyklister.
Tidigare har mängd framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem identifierats, allt från smala delsträckor, korsande gator utan hastighetssäkrade passager, ett flertal konfliktpunkter mellan gående/cyklister vid busshållplatser och korsningar som inte är anpassade till trafikanternas behov. På ett flertal platser längs stråket är sikten dessutom begränsad samt vissa delsträckor saknar tillfredsställande belysning.
Syftet är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten längs Ältastråket och utforma miljön enligt principen i Regional cykelplan.
Enligt vägplanen ska vi bredda gång- och cykelvägen från Ältavägens början norr om avfartsrampen från väg 229, Tyresövägen, fram till övergångsstället vid Hämplingevägen i Älta. Vi breddar också sträckan från kurvan vid Hästhagen till bron mot Sickla. Totalt breddar vi omkring 3,5 kilometer cykelväg längs Ältavägen.
Arbetena ute på plats längs Ältavägen inom ramen för det här projektet startade den 13 maj 2024. Då började vi arbeta längs sträckan som sträcker sig mellan korsningen Ältavägen/Hämplingevägen och fram till korsningen Ältavägen/Ulvsjövägen.
Om allt går som planerat ska arbetet i sin helhet vara klart under vintern 2026.
Vi är nu klara med tre så kallade etapper (delsträckor) och arbetar just nu med att färdigställa den fjärde sträckan mellan Gråsparvsvägen och Sävsångarvägen. När vi är klara med arbetet mellan Gråsparvsvägen och Sävsångarvägen fortsätter arbetet etappvis, där vi arbetar oss fram i 150 meter i taget, för att minska trafikpåverkan så mycket som möjligt. Vid den etapp där vi för tillfället arbetar kommer vi behöva stänga av ett körfält. Trafiken regleras då med tillfällig trafiksignal förbi arbetsområdet. Fotgängare, cyklister och andra oskyddade trafikanter kommer under byggtiden att få en omledningsväg vid vissa sträckor, och i vissa fall en smalare gång- och cykelväg. Tydlig skyltning för alla trafikanter kommer finnas på plats.
Läs mer
Ekonomisk ersättning för markintrång
Följande gäller när vi tar mark i anspråk (reglering av intrång):
- Vi meddelar markägaren via brev vilket datum vi kommer att ta marken i anspråk.
- Vanligtvis betalar vi ut ersättningen för marken när vägen är färdigbyggd eller i projektets slutskede.
- Ersättningsbelppet räknas upp med index och ränta från den dag vi tog marken i anspråk.
Ersättning kommer att färdigställas under hösten–vintern 2024.
Läs mer i broschyren Väg eller järnväg på min mark (Trafikverkets publikationsdatabas)
Från planering till byggande – lär dig mer om vår planeringsprocess