Logga in
Logga in

Väg 283, Grisslehamn, ombyggnad av korsning Ett steg närmare mål - vi går in i sista byggfasen i Grisslehamn

Den första och andra delen av ombyggnationen av korsningen mellan väg 283 och Skatuddsvägen i Grisslehamn är klar, nu går vi in i den tredje och sista byggfasen.

Under några veckor har det varit trångt i korsningen vid bygget av den nya cirkulationsplatsen i Grisslehamn, nu gör vi den sista stora trafikomläggningen.

– Under november och december var det trångt för de stora lastbilarna att passera bygget på väg till och från hamnen så det är roligt att vi kan göra den här sista större trafikomläggningen redan nu. Det blir mer yta i korsningen, säger Moa Danielsson projektledare på Trafikverket.

Arbetsmiljöutmaning i smal cirkulation

Anledningen till att det varit trångt att ta sig förbi arbetsplatsen är att vi jobbat med djupa schakt på liten yta för att kunna göra ledningsomläggningar. För att ha en arbetsmiljö som fungerar att arbeta i behövs ett visst säkerhetsavstånd, och det resulterade i att det har varit trångt att ta sig förbi korsningen. Korsningen regleras med trafikljus under hela byggperioden och trafiken kör i en riktning i taget.

Nya förbättringar – trottoar, busshållplats och större cirkulationsyta

Under arbetets gång har vi justerat och minskat radien i den inre rondellen i slutgiltigt skick, som en anpassning för att långa transporter ska kunna passera bättre.

Vi har också gjort justeringar för fotgängare och gör ett tillägg med ny trottoar. Gångbanan förlängs från cirkulationen i korsningen, i riktning mot Singö, för att det ska bli lättare att ta sig till och från hamnen till busshållplatsen och butikerna.

– Under hösten säg vi att det fanns större utrymme på plats än vad som framgick av våra ritningar och därför har vi kunnat göra tillägg. Det är bra att vi kan förbättra för oskyddade trafikanter, säger Moa Danielsson.  

Vi kommer även flytta busshållplatsernas läge, från den öppna och trafikerade ytan på Solgårdsstigen framför bageri och matställen och närmre rondellen, för att det ska bli en säker av- och påstigningsplats.

Den nya tottoaren syns till vänster i bild. 

Ritning som visar var vi bygger om och hur vägen går i sista byggskedet