Stockholm Väg 57, mellan Gnesta och Järna
Vi bygger om väg 57 mellan Gnesta och Järna. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Aktuellt just nu
Trafikpåverkande arbeten från den 11 november
Från och med måndagen den 11 november behöver vi göra trafikpåverkande arbeten på en kortare sträcka av väg 57 mellan Gnesta och Mölnbo. Det är en cirka 200 meter lång sträcka av väg 57 väster om avfarten till Molstabergsvägen. Se karta. På grund av arbetena kan ett körfält behöva vara avstängt periodvis och då kommer trafiken att regleras av flaggvakter eller med trafiksignaler.
Karta
Karta över väg 57 som visar var det trafikpåverkande arbetet ska göras från och med vecka 46. Den röda linjen visar vägsträckan som berörs. Karta: Trafikverket
Trafikomläggning vid korsningen väg 57/väg 506
Vi ska bygga en ny cirkulationsplats nära Gnesta och på grund av det bygget har vi stängt av den östra avfarten till Harry Martinsons väg och leder in trafiken från väg 57 och väg 506 på en tillfällig väg.
Vi vill varna för att det kan vara begränsad framkomlighet på både väg 57 och väg 506.
Vägsträckan som vi bygger om används av många arbetspendlare som ska till Södertälje eller vidare till Stockholm. Ombyggnaden av vägen innebär att vi höjer vägens standard, exempelvis genom att bygga bredare körfält och förbättra siktförhållanden. Vi kommer även att förbättra trafiksäkerheten för gång- och cykeltrafikanter.
Så gör vi vägen säkrare
Mellan körfälten blir det mitträffling, syftet med mitträfflingen är att varna trafikanter som av någon anledning är på väg att lämna sitt körfält. På så vis kan olyckor undvikas.
Vi ser även över sidoområdena så att de blir fria från hinder och på så viss även förbättrar sikten. Vi gör ett så kallat stigningsfält på sträckan mellan Mölnbo och Gnesta. Med stigningsfälten skapas möjligheter att passera långsamtgående fordon på ett säkert sätt.
Ny cirkulationsplats
Strax innan Gnesta, vid korsningen mellan väg 57/väg 506 och Harry Martinsons väg, kommer vi bygga en ny cirkulationsplats. Den nya cirkulationsplatsen kommer att fungera som en entré till Gnesta då utformningen förtydligar närheten till Gnesta tätort och närvaron av övrig tätortsbebyggelse. Cirkulationsplatsen bidrar även till att öka skillnaden mellan tätort och omgivande landskap vilket ökar förståelsen för att hastighetsbegränsningen sänks vilket är positivt för trafikanterna.
Korsningsåtgärder
Korsningen med Fristavägen får en ny utformning med ett körfält för vänstersväng, vilket förbättrar säkerheten. Inne i Mölnbo behåller vi vägens bredd.
Andra planerade åtgärder på sträckan Mölnbo och Gnesta är att bygga om korsningarna med väg 500 och väg 501. Korsningarna ska dessutom bli belysta.
Anslutningen till väg 505 Hölövägen byggs om, korsningen får en refug och belysning. Den nya utformningen ökar trafiksäkerheten genom att risk för upphinnandeolyckor minskar, även framkomligheten ökar.
Ny gång- och cykelväg
Vi bygger ny gång- och cykelväg mellan Tavestavägen och Storgatan. Korsningen mellan väg 57 och Storgatan byggs om. Detta bidrar till god trafiksäkerhet och framkomlighet för oskyddade trafikanter.
Bättre busshållsplatser
Vi ska även förbättra busshållplatser längs hela sträckan mellan Gnesta och E4:an. Det innebär att det blir säkrare och trevligare för dig som åker buss.
Väg 57 i Ostlänken
Den del av väg 57, som är i nära anslutning till trafikplats Järna, byggs inte om i detta projekt utan i projektet Ostlänken – en ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Ombyggnaden av väg 57 vid trafikplats Järna ingår i järnvägsplanen för sträckan Gerstaberg–Långsjön.
Dokumentbibliotek
Nyheter
Tidsplan
Vi har tagit fram en vägplan som fick laga kraft den 5 mars 2020. Nu förbereder vi för byggstarten.
Vi bygger sedan maj 2024 och planerar att bli klara senhösten 2026.