Stockholm Väg 77, Uppsala länsgräns–Eknäs
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Framkomlighet under byggtid
(uppdaterat 2024-11-18)
Vi började bygga under slutet av september.
Här beskriver vi det normala läget för framkomligheten men avvikelser kan komma att ske.
Befintliga anslutningar ska vara öppna men nödvändiga anpassningar kommer ske under byggtiden.
Befintliga busshållplatser ska vara öppna under byggtiden men kommer under vissa perioder flyttas till tillfälliga lägen. Det ska alltid finnas en grusyta bredvid för av- och påstigande.
Vi vädjar till dig som färdas genom arbetsområdet att vara uppmärksam på avstängningar och skyltning. Tillsammans minskar vi olycksrisken, både för vägarbetare och trafikanter.
Vi har nu börjat spränga och det innebär kortare stopp i trafiken
Från och med den 18 november gör vi mindre sprängarbeten väster om Gottröra, två gånger om dagen vid klockan 10.00 och 14.00. Det finns skyltar utmed vägen så länge det är aktuellt.
Sprängningar kan ske två gånger om dagen på vardagar, klockan 10.00 och 14.00. Inför en sprängning stoppar en vakt trafiken i båda riktningarna och låter trafiken passera när vägen är fri. Du kan få vänta upp till 10 minuter.
Inför varje sprängning varnar vi med korta ljudsignaler (-- - - - - ) som följs av en kort tystnad strax före sprängning, och slutligen ljuder en lång ljudsignal (————) som markerar att sprängningen är över.
Övriga arbeten under 2024
Under 2024 gör vi förberedande arbeten längs hela sträckan, exempelvis avverkning av träd, ledningsarbeten, skyddsåtgärder och byggande av tillfälliga vägar.
Det blir nödvändigt med trafiksignal eller vakt för att reglera trafiken på en eller två platser. På övriga platser inom arbetsområdet ska det vara normal hastighet, 70 km/tim.
Arbeten under 2025
Även under 2025 är det nödvändigt med trafiksignal eller vakt för att reglera trafiken på en eller två platser. Nu börjar vi bygga om den befintliga vägen (77) och startar vid länsgränsen och bygger om fram till Gottröra. Vi leder in trafiken på tillfälliga vägar och hastigheten sänks till 50 km/tim under långa sträckor. De tillfälliga vägarna är nödvändiga för att kunna bygga om den befintliga vägen med god arbetsmiljö och acceptabel framkomlighet. De tillfälliga vägarna får hastighet 50 km/tim och kommer oftast att vara för dubbelriktad trafik.
Väg 77 mellan Uppsala länsgräns och trafikplats Ledinge är cirka 2,5 mil lång. Vägen förbinder Rimbo–Norrtälje med E4 och de inre delarna av Uppland och Bergslagen. På grund av brister i dagsläget vill vi förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på vägen och samtidigt minska miljöpåverkan. Vägen inom Stockholms län har låg standard och sett till vägkategorin låg hastighetsbegränsning. Syftet med projektet är att uppnå en god tillgänglighet och trafiksäkerhet för samtliga trafikantgrupper.
Vad händer i projektet?
Sedan flera år pågår planeringen av ombyggnaden av väg 77. Vi arbetar numera med två sträckor; Uppsala länsgräns–Eknäs och Eknäs–trafikplats Ledinge. Tidigare ingick en tredje sträcka fram till trafikplats Rösa men den är inte längre aktuell att bygga. Det beror på att vi har valt att bygga fram till trafikplats Ledinge där vi ansluter till E18.
För sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs har vi en färdig vägplan som ligger till grund för ombyggnaden. Vi planerar att bygga om vägen i befintlig sträckning och har nyligen haft byggstart för denna sträcka. Ta gärna del av våra planer och handlingar.
Trafikpåverkan under byggtiden
Vi började bygga under slutet av september. Under byggtiden kommer trafiken att påverkas då den befintliga vägen ska byggas om i trångt utrymme.
Vi planerar för säkra tillfälliga trafiklösningar för trafikanter, med bra arbetsmiljö för vägarbetare och acceptabel framkomlighet. Under byggtiden kommer hastigheten att sänkas till 50 km/tim under långa sträckor. Trafiken kommer, där det finns möjlighet, att gå på tillfälliga vägar med dubbelriktad trafik. Du kan läsa mer om trafikpåverkan längre upp på sidan.
Fältarbeten och bulleråtgärder
Under det här året, 2024, fortsätter vi att göra kompletterande markundersökningar och inventeringar. AFRY utför arbetet på uppdrag av Trafikverket. Vid undersökningar utanför nuvarande vägområde kontaktas berörda fastighetsägare. I vägplanen för sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs beskrivs planerade bulleråtgärder längs med sträckan. Vi kommer att kontakta berörda fastighetsägare om detta.
Förberedande ledningsarbeten
Vi har en fortsatt dialog med ledningsägare längs med vägsträckan under 2024, eftersom det kan bli aktuellt med flytt av ledningar.
Animerad film som visar hur vi bygger om vägen mellan Uppsala länsgräns och Eknäs.
Nyheter för sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs
Tidsplan för sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs
Vägplanen var utställd för granskning under perioden 9 september–12 oktober 2020. En tillkommande granskning gjordes under perioden 18 februari–21 mars 2021.
Den 22 februari 2020 blev vägplanen fastställd av Trafikverkets enhet Juridik och planprövning för fastställelse. Det är planprövning som beslutar om vägplanen är korrekt utformad och framtagen.
I mars blev vägplanen överklagad.
Vägplanen har fått laga kraft i slutet av september 2022. Regeringen avslår överklagandet i övrigt.
Vi planerar att ta fram bygghandlingar under 2023.
Vi är i byggskedet sedan slutet av september 2024.
Den 2 oktober genomförde vi ett öppet hus för närboende. Tack alla som kom på mötet!
Väg 77 mellan Uppsala länsgräns-Eknäs färdigbyggd och öppen för trafik.
Dokument
Karta över sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs
Vill du istället läsa om delsträckan mellan Eknäs och trafikplats Ledinge?
Frågor och svar
Vi bygger om vägen för att höja trafiksäkerheten. Väg 77 är inom Stockholms län olycksdrabbad och har låg vägstandard samt har även låg hastighetsbegränsning. Vissa sträckor är nedsatta till 50 km/tim. Gång- och cykeltrafiken är delvis separerad inom samhällena men i övrigt hänvisad till den smala vägbanan.
Olycksstatistiken visar en olycka med personskador per månad de senaste tio åren på väg 77 mellan Eknäs och Rösa. Sammanlagt har en person omkommit och 147 människor skadats lindrigt eller allvarligt. Det behövs verkligen en ombyggnad för att skapa bättre tillgänglighet, framkomlighet och trafiksäkerhet för alla trafikanter längs väg 77.
Byggstarten för den första etappen, Länsgränsen till Eknäs, var under slutet av september i år, och vägen planeras öppnas för trafik i december 2026.
Byggstarten för den andra etappen, mellan Eknäs och Ledinge där vi nu arbetar med en vägplan, planeras tidigast 2027 men är såklart beroende av att den processen flyter på utan fler omtag och förändringar.
Budgeten för hela projektet (båda etapperna) är cirka 1200 MSEK.
Utanför tätorterna planerar vi att bygga vägen cirka 8 meter bred, med ett körfält i vardera riktning och med hastigheten 80 km/tim. Inom Gottröra blir vägen också breddad till 8 meter med vägrenar på 0,75 meter och en hastighet på 50 km/tim.
Att vi ökar vägens bredd till cirka 8,5 meter utanför tätorterna innebär förbättringar för alla trafikanter. Bredare vägrenar ger mer utrymme för cyklister.
På sträckan mellan Länsgränsen och Eknäs kommer busshållplatserna att rustas upp och tillgänglighetsanpassas med bland annat taktila (upphöjda) plattor.
Hur den planerade nya sträckan mellan Eknäs och Ledinge påverkar kollektivtrafiken är för tidigt att säga. Det kommer att bli tydligare längre fram i vägplaneprocessen och samrådas med ansvariga för kollektivtrafiken. Det kan exempelvis handla om vilka sträckor som trafikeras och om det blir nya eller förändrade busshållplatser.
Under lokaliseringsutredningen gjordes ett flertal inventeringar genom både sökningar i databaser och fältbesök för att bedöma konsekvenser av olika vägkorridorer. Till exempel har vi identifierat områden med förhöjda naturvärden, för generella biotopskydd, groddjur och fåglar, och tittat på viltolyckor och viltrörelser.
I det kommande arbetet med framtagning av en vägplan så fördjupas dessa inventeringar och analyser så att vi kan anpassa vägens sträckning och byggande till att medföra så liten påverkan som möjligt på naturmiljö och biologisk mångfald.
Under lokaliseringsutredningen gjordes även en kulturarvsanalys som gav en översiktlig karaktärisering av områdets kulturmiljö och kulturhistoriska innehåll, till exempel fornlämningar och hur bebyggelsen och markanvändningen utvecklats under landhöjningen. Den analysen kompletterades med en arkeologisk utredning för att identifiera eventuella tidigare okända fornlämningar i området, och allt detta material användes i framtagningen av korridorförslaget.
I det kommande vägplanearbetet fortsätter vi använda materialet för att se vägens påverkan på kulturmiljön, och de nyfunna fornlämningarna ska utredas.