Uppsala E4, bro över allmän väg, Mehedeby
Vi har bytt ut broarna på E4, över väg 291, vid Mehedeby. Det har vi gjort för att bibehålla trafiksäkerheten. Bärighetsklassen för de nya broarna har höjts till BK4, för att tåla fler och tyngre fordon.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vid trafikplats Älvkarlen (Dragon Gate), nära Mehedeby, passerar E4 över väg 291 på två separata broar. Den tidigare bron under norrgående körbana började nå sin slutliga livslängd. På grund av sin ålder var den inte dimensionerad för framtida tyngre trafik. De båda tidigare broarna hade sättningsskador som gjorde att vi behövde byta ut broarna samt ändra konstruktion på dessa.
Med de nya broarna har nu bärighetsklassen på E4 höjts till den högsta, BK4. Detta innebär att vägen kommer tåla fler och tyngre fordon, både i riktning mot Uppsala och Gävle.
Under 2021 och 2022 utredde vi och planerade brobytet. Sedan hösten 2023 pågår bygget och under maj till juni 2024 har vi satt de nya broarna på plats. Vi kommer nu göra en del återställningsarbeten som beräknas bli klart till vintern 2024/2025.
Hur flyttar man en 1800 ton tung bro med domkraft?
Genom att bygga och gjuta betongbroarna vid sidan av vägen och sen flytta in dem istället för att bygga dem på plats, sparade vi både byggtid och den tid vi behövde ha trafiken avstängd.
I filmen nedan ser det förrädiskt enkelt ut, broarna bara glider på plats, men i verkligheten tog flytten cirka 15 timmar och hela arbetet med broarna drygt en månad och noggrann detaljplanering ett år innan.
Men nu är broarna på plats och trafiken rullar på som vanligt sedan 20 juni på E4 och 4 juli på väg 291.
Timelapse-film mellan 6 maj–5 juni.
Arbetsmoment i filmen
- Innan trafiken på E4 och väg 291 stängdes av 14 maj byggs och gjuts de två nya 1800 ton tunga broarna vid sidan av vägen. Arbetet med att bygga nya broarna startades upp under hösten 2023.
- Trafiken på E4 och väg 291 stängs av tisdag 14 maj. Direkt därpå börjar vi riva och schakta bort den gamla bron.
- I nästa moment gör vi markarbeten där nya bron ska placeras.
- Sen placerade vi ut balkar som bron glider på och vid de så kallade lyftklackarna på bron monterade vi hydrauliska domkrafter som lyfte upp den. Bron drogs på plats, centimeter för centimeter, med hjälp av hydraulcylindrar, först den ena bron och sen upprepades processen med den andra bron.
- När broarna var flyttade började vi återfylla med massor kring broarna.
Det som tyvärr inte visas i filmen är kommande moment att bygga ny väg på E4 vid trafikplats Älvkarlen (Dragon Gate), det vill säga lägga så kallade länkplattor på plats på båda sidor om bron för att skydda mot sättningar mellan bro och väg. Sen startade asfaltering, linjemålning och räckesmontering innan E4 var klar för öppnade för trafik 20 juni. Väg 291 som är placerad under broarna byggs upp igen under slutet av juni och öppnade upp för trafik 4 juli.
Frågor och svar
Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna om projektet.
För att kunna byta ut broarna på E4, över väg 291, behövde arbetena ske på ett arbetsmiljösäkert sätt. Därför stängde vi av vägarna, satte upp barriärer och räcken för att förhindra att fordon kom in i arbetsområdet. Under avstängningstiden både rev vi de gamla broarna och installerade de nya broarna. När arbetet var klart öppnade vi upp E4 för trafik 20 juni. Medan väg 291 som går under broarna kommer vi öppna 4 juli, i och med att den behöver byggas upp igen efter brobytena.
För att kunna byta ut broarna på E4, över väg 291, måste arbetena ske på ett arbetsmiljösäkert sätt. Därför stängde vi av vägarna, satte upp barriärer och räcken för att förhindra att fordon kom in i arbetsområdet. Under avstängningstiden rev vi de gamla broarna och installerade de nya broarna. Nu när brorna är på plats öppnades E4 för trafik 20 juni. Väg 291 som går under broarna beräknar vi kunna öppna upp för trafik 4 juli, i och med att den behöver byggas upp igen efter brobytena.
Trafiken på E4 och väg 291 leds om med hjälp av skyltning, se kartan nedan.
Trafik väg 291 från Älvkarleby/Marma i riktning mot Mehedeby: Hänvisas vid trafikplats Älvkarlen, avfart 195, (Dragon Gate) ut på E4 i norrgående riktning för att vända vid trafikplats Hyttön, avfart 196 och åka tillbaka i södergående riktning till avfart 195, därefter in på väg 291/600 till Mehedeby.
Trafik väg 600 från Mehedeby i riktning mot väg 291 Älvkarleby/Marma: Hänvisas till omledning via väg 600 söderut, vänster in på väg 757 (Söderforsvägen) för att vid trafikplats 194 Mehedeby köra ut på E4 i norrgående riktning, för att sedan ta avfart 195 vid Älvkarlen (Dragon Gate) och därefter in på väg 291 mot Älvkarleby/Marma.
Trafik på E4: Leds om via av- och påfartsramperna över trafikplats 195 Älvkarlen för att sedan fortsätta ut på E4.
Observera! Att långsamtgående fordon inte får köra ut på E4, utan hänvisas till andra vägar under tiden för avstängningen.
Du som gång- och cykeltrafikant får använda trafikplats 194 Mehdedeby alternativt trafikplats 196 Hyttön för att passera E4:an. Ur säkerhetssynpunkt är det tyvärr inte möjligt för gående eller cyklister att passera genom arbetsområdet. I området är möjligheterna till omledning begränsade och avstängningen är under en begränsad tid. Vi gör brobytena för att bibehålla trafiksäkerheten.
Du som framför ett långsamtgående fordon (LGF) får inte köra på E4. Istället hänvisar vi dig till andra vägar i området. Kartan nedan visar några möjliga förslag på hur du som kör LGF kan ta dig runt omledningarna. Du kan också välja andra vägar än dessa, så länge du inte åker ut på E4 med ett långsamtgående fordon.
Observera! Att långsamtgående fordon inte får köra ut på E4, utan hänvisas till andra vägar under tiden för avstängningen.
- Räkna med längre restid och om du kan, undvik rusningstid.
- För att du ska komma rätt när trafiken på E4 och väg 291 leds om vid trafikplats 195 Älvkarlen (Dragon Gate) har vi tagit fram olika kartor som finns på den här sidan.
- Du kan även hålla koll via Trafikinformation för information om oväntade störningar, körer med mera.
Gå till Trafikinformationen
Vid trafikplats Älvkarlen (Dragon Gate) passerar E4 över väg 291 på två separata broar. Den tidigare bron under norrgående körbana började nå sin slutliga livslängd. På grund av sin ålder var den inte dimensionerad för framtida tyngre trafik. De båda tidigare broarna hade sättningsskador som gjorde att vi behövde byta ut broarna och ändra deras konstruktion. Med de nya broarna har nu bärighetsklassen på E4 höjts till den högsta, BK4. Det innebär att E4:an kommer att tåla fler och tyngre fordon, både i riktning mot Gävle och Uppsala.
Vi började med utredning och planering av brobytet under 2021 och 2022. Under hösten 2023 påbörjades bygget av broarna, då trafiken på väg 291 har letts om växelvis med hjälp av trafikljus. Vi har under tiden arbetat med att förbereda de nya broarna. Under maj och juni när dessa skulle sättas på plats har vi behövt riva de befintliga broarna. Detta innebar att vi behövde leda om trafiken från broarna under drygt 30 dagar för E4 och cirka 50 dagar för 291, för att hinna riva de gamla broarna och installera de nya.
Efter avstängningen 14 maj till 20 juni (E4) och 4 juli (väg 291) är brobytet klart – vilket innebär att trafiken öppnas upp igen på båda vägarna. Under hösten och vintern 2024/2025 kommer vi arbeta med återställningsarbeten.