Uppsala Knivsta Sigtuna
Ostkustbanan ska få två nya spår från länsgränsen mellan Stockholm och Uppsala till söder om Bergsbrunna samt en ny station i Alsike. Arbete pågår med en lokaliseringsutredning.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi planerar att bygga två nya spår från länsgränsen mellan Stockholm och Uppsala till söder om Bergsbrunna. Vi har genomfört en lokaliseringsutredning för att utreda om spåren kan gå i befintlig eller ny sträckning. En ny station kommer att byggas i Alsike. Utbyggnaden ger förutsättningar för hållbara person- och godstransporter. Regionen växer och både regionaltåg, fjärrtåg och godståg ska få möjlighet att öka sin turtäthet på järnvägen. När två spår blir fyra kan fler tåg gå tätare och punktligare.
Vad har vi gjort?
Vi har genomfört samråd och en lokaliseringsutredning som resulterat i ett val av lokaliseringsalternativ för den fortsatta planläggningen av järnvägen.
Vi bjöd in till samråd inför beslut om betydande miljöpåverkan
2021 genomförde vi samråd inför beslut om betydande miljöpåverkan länsgränsen - Söder Bergsbrunna. Vi presenterade förutsättningarna inom utredningsområdet och bjöd in direkt berörda, intressenter och allmänheten till samråd för att samla in mer kunskap till den fortsatta processen. Länsstyrelsen fattade i februari 2022 beslut om att utbyggnaden antas medföra betydande miljöpåverkan.
Vi påbörjade en lokaliseringsutredning
Vi påbörjade arbetet med en lokaliseringsutredning vid årsskiftet 2022/2023 för att identifiera, beskriva och utvärdera alternativa korridorer, det vill säga placering, för de två nya spåren på sträckan länsgränsen - söder Bergsbrunna. Att komma fram till vilken korridor som är den sammantaget bästa för de nya spåren är en process i flera steg. Här beskriver vi de olika stegen:
- Mål
Mål tas fram som definierar vad som ska uppnås i projektet när det gäller vilka problem som ska lösas och vilka behov som ska tillgodoses. Målen används för att utvärdera lokaliseringsalternativ i lokaliseringsutredningen. - Förutsättningar
Förutsättningar är de förhållanden som finns i utredningsområdet samt de styrande tekniska krav och riktlinjer som gäller för utbyggnaden. I detta skede av arbetet görs till exempel inventeringar av natur- och kulturvärden. - Alternativ
Möjliga lokaliseringsalternativ tas fram. Löpande under arbetsprocessen väljs alternativ bort om de inte uppfyller projektets mål eller inte bedömts vara rimliga. Bortvalda alternativ beskrivs med motiv till varför de har valts bort. - Utvärdering
De lokaliseringsalternativ som bedömts vara rimliga utvärderas avseende byggbarhet, effekter och konsekvenser, måluppfyllelse och investeringskostnad. - Samlad bedömning
I den samlade bedömningen vägs utredningens samlade resultat ihop. Den samlade bedömningen är en sammanvägd värdering av effekter och konsekvenser, måluppfyllelse, byggbarhet och investeringskostnad. Den samlade bedömningen utmynnar i en rekommendation kring vilket alternativ som förordas. - Samråd
Samråd ger chans till att påverka ett järnvägsprojekt. Syftet med samråd är att samla in synpunkter från alla som har kunskap om området och åsikter om den planerade utbyggnaden. Boende, myndigheter och andra berörda får tycka till och ges möjlighet att få svar på eventuella frågor.
Vi bjöd in till samråd för val av lokalisering
Vi utredde var två nya spår ska lokaliseras mellan länsgränsen Stockholm/ Uppsala och Söder Bergsbrunna och bjöd in till samråd 8 januari - 5 februari 2024. Tre alternativa korridorer presenterades.
Vi skickade uppdaterad samrådshandling på remiss
I juni 2024 färdigställdes samrådshandling – val av lokaliseringsalternativ och skickades därefter på remiss till berörda kommuner, länsstyrelser och kollektivtrafikmyndigheter. I remissen önskade Trafikverket deras sammanvägda bedömning och förordande av lokaliseringsalternativ.
Vi fattade beslut om val av lokalisering.
I november 2024 fattade vi beslut om lokaliseringsalternativ Befintlig, att de nya spåren ska gå längs befintliga spår. Det är det alternativ som bidrar mest till projektets måluppfyllelse. Remissvaren var det sista steget för att ta ställning till vilket alternativ som är sammantaget bäst och som ska ligga till grund för det fortsatta arbetet med järnvägsplanen. Merparten av remissinstanserna förordade Lokaliseringsalternativ Befintlig.
Som grund till val av alternativ har vi i lokaliseringsutredningen gjort en samlad bedömning utifrån alternativens måluppfyllelse, kostnad, samhällsekonomi, miljöbedömning och teknisk genomförbarhet. Det som skiljer lokaliseringsalternativen åt är primärt att lokaliseringsalternativ Befintlig har fler effektmål som helt bidrar till måluppfyllelsen, sju av tretton mot tre av tretton för lokaliseringsalternativ utmed E4.
Vad händer nu?
Vi tar fram en järnvägsplan
När vi nu valt lokaliseringsalternativ jobbar vi vidare med järnvägsplanen som i detalj beskriver var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift. Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön. Vi bjuder in till samråd löpande under åren som vi jobbar med järnvägsplanen.
Tidsplan länsgränsen - söder Bergsbrunna
Här kan du läsa mer om tidplanen för den aktuella sträckan.
Samråd 17 maj - 22 juni 2021 inför beslut om betydande miljöpåverkan Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2021
Vi presenterade förutsättningar inom utredningsområdet och bjöd in till samråd för att samla in mer kunskap till den fortsatta processen. I februari 2022 fattade Länsstyrelsen beslut om att projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.
Lokaliseringsutredning Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2022-2024
I lokaliseringsutredningen identifieras och utvärderas olika lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen. Järnvägen ska lokaliseras på ett sådant sätt att projektets ändamål kan uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet samt utan oskälig kostnad. Utredningen ska ligga till grund för Trafikverkets ställningstagande om val av lokalisering.
- Samråd 8 januari - 5 februari 2024
Intressenter och allmänhet bjöds in för att ha möjlighet att lämna synpunkter innan beslut tas om vilken korridor som ska utredas vidare.
- Beslut om val av korridor togs i november 2024.
De nya spåren på södra delsträckan ska gå längs befintliga spår. Lokaliseringsutredningen är klar och Trafikverket har valt lokaliseringsalternativ Befintlig. Nu fortsätter arbetet med järnvägsplanen.
Järnvägsplan Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2024-2027
Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift. Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön samt ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut. Det krävs även ofta olika tillstånd för att få börja bygga, exempelvis tillstånd för vattenverksamhet.
Samråd sker löpande under planskedet
Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet har möjlighet att yttra sig. När vi har bearbetat alla synpunkter som kommit in och är klara med vårt förslag kommer hela järnvägsplanen att ställas ut för granskning. Därefter sker en fastställelseprövning.
Byggstart Länsgränsen-söder Bergsbrunna tidigast 2028
Projektet följer tidplanen från hösten 2020. Byggstart är planerad till tidigast 2028 och vi arbetar för en öppning för trafik 2034.
Frågor och svar Knivsta Sigtuna
Här hittar du frågor och svar kopplat till det avslutade samrådet.
Idag är trafiken på Ostkustbanan i rusningstid så intensiv att kapacitetstaket vid vissa tidpunkter är nådd. Trafikverket har fått i uppdrag att utreda och bygga ut Ostkustbanan mellan länsgränsen Stockholm/ Uppsala och Uppsala centralstation med två nya spår samt bygga nya stationer i Alsike och Bergsbrunna. Utbyggnaden syftar till att öka tillgängligheten, kapaciteten och robustheten på sträckan. För resenären innebär det punktligare tåg och en möjlighet till fler tågavgångar.
I ett tidigt skede av Trafikverkets arbete såg vi att det fanns alternativa lägen för de nya spåren. Då ska vi alltid enligt lagen utreda den lämpligaste placeringen, detta görs i lokaliseringsutredningen.
Efter samrådet, som genomfördes i januari 2024, har vi skrivit en samrådsredogörelse där vi samlat alla synpunkter och bemött dem. Vi har kompletterat samrådshandlingen med flera fördjupningar, bland annat för trafikering av gods, kostnader, samhällsekonomi och slutligen en samlad bedömning.
Vi har skickat den kompletterade samrådshandlingen tillsammans med samrådsredogörelsen till berörda länsstyrelser, kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter på ytterligare en remiss.
Remissyttranden har inkommit och beslut om val av korridor har fattats.
Samrådshandlingen, samrådsredogörelsen och beslutet om val av korridor finns på projektets hemsida under fliken dokument.
Beslutet togs i november 2024. De nya spåren ska gå längs befintliga spår.
Beslutet om val av korridor finns på projektets hemsida under fliken dokument.
När ett beslut om val av korridor har tagits kan vi starta planläggningen för järnvägen. Järnvägsplanen redogör för vad som ska byggas och var. I det arbetet kommer järnvägen att beskrivas mer i detalj, både gällande utformning och placering med markanspråk.
Samråd är en löpande process, och ytterligare samråd kommer att genomföras under arbetet med att ta fram en järnvägsplan.
Lokaliseringsutredningen ska bidra till att hitta en korridor som är lämplig med hänsyn till projektmålen. I detta skede studeras främst allmänna intressen och inte enskilda intressen. Beroende på vilken korridor som vi väljer kan närområdet och närboende komma att påverkas på olika sätt. När vi valt korridor kommer detta utredas närmare.
Utbyggnaden av järnvägen möjliggör att cirka dubbelt så många persontåg stannar i Knivsta under högtrafik jämfört med i dagsläget. Enligt prognosen kommer det under högtrafik att stanna fyra tåg i Alsike. Hur många tåg som stannar beror på tågoperatörerna.
Stationen planeras i närheten av Björkkällevägens bro över järnvägen. Oavsett val av korridor kommer stationen i Alsike att byggas.
Knivsta station kommer att behöva anpassas till de två nya spåren.
Godstrafiken kommer att gå kvar på de befintliga spåren oavsett vilket alternativ vi väljer. Godstrafik får inte gå i tunnlarna vid Arlanda. Frågor har inkommit under samrådet och samrådshandlingen är kompletterad med motiv varför det inte går.
Tunnlar innebär högre kostnader och är mycket komplexa. Vi väljer därför markförlagda lösningar, där så är möjligt. Frågor har inkommit under samrådet och samrådshandlingen är kompletterad med motiv varför det inte går.
Genom att Trafikverket väljer att bygga ut järnvägen utmed befintlig bana behöver vi åtgärda delar av de befintliga spåren. Bland annat för att hastighetsnedsättningen norr om Knivsta ska försvinna.
Samarbetet sker kontinuerligt. Kommunerna utformar bebyggelsestrukturen och Trafikverket utformar järnvägen. Tillsammans vill vi ha lösningar som är bra både för tågtrafiken och kommunernas utveckling.
Dokument
Här hittar du dokument för område Knivsta Sigtuna