Uppsala Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan
Vi ska bygga planskilda korsningar för järnvägen och trafiken på S:t Persgatan respektive S:t Olofsgatan i centrala Uppsala.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
I centrala Uppsala korsas Ostkustbanan av två gator: S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Båda gatorna har mycket trafik, på S:t Olofsgatan bil-, gång- och cykeltrafik, på S:t Persgatan gång- och cykeltrafik. Tågtrafiken är intensiv och bommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.
Nu är produktionen igång med att göra tågtrafiken planskild från vägarna och det nya vändspåret för tågen. En tunnel kommer anläggas under järnvägen på respektive gata för biltrafik och gående samt cyklister. Ombyggnationen kommer förbättra säkerheten och framkomligheten på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan.
Vändspåret kommer byggas parallellt med nuvarande järnvägsspår för att kunna hantera ökad tågtrafik vid Uppsala central. Filmen nedan visar planer för Uppsala planskilda korsningar med vändspår.
Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.
Pågående arbeten i området
Grävarbeten på Klostergatan
Vecka 2 och 3 kommer det inte vara möjligt att köra in på Klostergatan. Vi ska gräva i korsningen Klostergatan/Kungsgatan och behöver stänga av infarten, följ markerad omledning. Kungsgatan kommer smalnas av och busshållplatsen kommer tillfälligt att flyttas.
Digitalt nyhetsbrev
Vill du få nyheter om arbetet med planskilda korsningar på S:t Pers- och S:t Olofsgatan samlade i ett mail? Då ska du prenumerera på det digitala nyhetsbrevet från Uppsala planskilda korsningar.
Nyheter
Tidplan
Tidplanen är preliminär och kan förändras under projektets tid.
Tågtrafiken stängs av natten till söndag vecka 43 och vecka 50.
Plankorsningarna på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan stängs vecka 48 2024.
Befintliga bommar och signaler kommer tas ner på båda plankorsningarna. Vår entreprenör kommer arbeta i spårområdet och bland annat kapa rälsen.
Vi behöver förstärka marken i spårområdet med kalkcementpelare, pålingsarbete och spånt.
Vi ska bygga vändspåret på östra sidan mot Österplan.
Två nya spår byggs för järnvägstrafik på Ostkustbanan.
Under 2026 - 2027 gör vi markarbeten bland annat följande:
- Gröper ut och bygger färdigt gatorna
- Bygger stödmurar
- Bygger gång- och cykelbanor inklusive broarna
- Anlägger planteringar och gör fint i området
Du som bor i närheten
Byggvägar omfattar delar av S:t Persgatan, S:t Olofsgatan, Österplan och Klostergatan, Kungsgatan, samt gång- och cykelbanan längs järnvägens östra sida. Dessa områden kommer att vara avstängda under perioder, vilket begränsar framkomligheten för allmän trafik under byggskedet. Delar av S:t Persgatan och Österplan kommer dock att vara öppna för räddningstjänsten.
Passage över järnvägskorsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan kommer därför inte att vara möjlig under byggskedet, utan trafikanter hänvisas till alternativa passager, exempelvis Vaksalagatan. Vid de enskilda husen kommer dock alternativa vägar att anordnas så att boende ska kunna ta sig till och från sina hus under hela byggtiden.
Buller
De byggmetoder som används, pålning och spontning genererar buller som kan vara störande. Vi kommer att utreda buller närmare byggstarten och komma med information till dig som berörs av bullerstörande arbeten. Vi kommer att undvika bullerstörande arbeten nattetid.
Vi kommer utföra fastighetsnära bulleråtgärder – det innebär bland annat fönsteråtgärder och bullerplank i anslutning till innergårdar.
Kommer ni klara samtliga riktvärden med bullerskyddsåtgärder
Nej, i planförslaget kommer följande riktvärden för nybyggnation av infrastruktur inte innehållas för samtliga fastigheter:
- 60 dBA ekvivalent ljudnivå utomhus på fasad.
- 55 dBA ekvivalent ljudnivå vid uteplats/balkong.
- 70 dBA maximal ljudnivå på uteplats/balkong
Det kan även finnas några byggnader kvar med mindre och färre överskridanden av maximal ljudnivå nattetid på 45 dBA. Detta på grund av att det i vissa byggnader kommer det att bedömas vara ett för stort ingrepp att bullerskydda byggnaden så att samtliga riktvärden innehålls och/eller att åtgärden blir orimligt dyr och samhällsekonomiskt olönsam att genomföra.
Bullesituationen kommer förbättras avsevärt i planförslaget jämfört nollalternativet, det vill säga den framtida bullersituation utan järnvägsombyggnad, då nollalternativet inte innehåller några bullerskyddsåtgärder.
Vibrering
De byggmetoder som kommer att användas kan vara vibrationsalstrande. Vi har besiktat grundläggningens skick på de fastigheter som kommer vara inom påverkansområdet för vibrationer. Vi har en dialog med fastighetsägare som detta kan vara aktuellt för.
Noggrann övervakning och kontroll kommer att ske av grundvattennivåer, och portrycksnivåer. Syneförrättning kommer att ske av byggnader samt sättningsmätningar, mätning av byggnads- och markrörelser etc. Larmnivåer kommer att tillämpas för att styra arbetena.
Med dessa skyddsåtgärder bedöms inte några byggnader skadas. Skulle någon byggnad ändå komma att skadas kommer Trafikverket ansvara för att åtgärda skadan, om det visar sig att det är på grund av de arbeten som Trafikverket utfört.
Vi kommer att grundförstärka banan för att minska vibrationer från tågtrafiken. Målsättningen är att inga byggnader ska ta skada på grund av järnvägstrafiken.
Värdefulla träd kommer att behöva tas ned för att anlägga planerad vägport vid S:t Olofsgatan. Återplantering av träd kommer att ske med yngre träd än de träd som finns i området idag.
Inom järnvägsplaneområdet kommer en apelallé att beröras öster om S:t Persgatan som behövas tas ned för att ge plats åt stödmur och bullerskydd. Träd på Österplan kommer att beröras genom att tas ner eller beskäras.
Hur kommer trafiken att påverkas?
Båda korsningarna kommer att byggas samtidigt vilket innebär att gatornas passager över järnvägen kommer att vara stängda samtidigt. Trafikanter kommer att vara hänvisade till andra övergångar söder och norr om planområdet under byggtiden.
I den här nyheten kan du läsa om nya vägar att passera järnvägen under byggtiden
Trafiken kommer att påverkas, men exakt hur är inte fastlagt i dagsläget. Det kan handla om enkelspårsdrift, nedsatt hastighet och kortare totalavstängningar.
Uppsala kommuns parkeringsbolag har information om vart du kan parkera när Österplan stängs.
Frågor och svar om projektet
Från 2014 har projektet haft sin nuvarande form och fram till nu har ombyggnationen studerats och utretts i en så kallad systemhandling som beskriver hela ombyggnationen tillsammans, både gator och järnväg. Projektet har varit i kontakt med intressenter som berörs av projektet och samlat in information.
I samrådsredogörelsen dokumenterades ställningstaganden som projektet gjorde under planläggningen. Efter samrådsperioden lades samrådsredogörelsen ut här på projektets hemsida, se vår dokumentsida för projektet.
Markanvändningen för dessa planer ska passa ihop och göra det möjligt att genomföra projektet. Järnvägsplanen vann laga kraft i slutet av 2022 och i början av 2023 vann den sista av kommunens detaljplaner laga kraft.
Projektet kommer att ta cirka fem år att genomföra. Först görs förberedande arbeten som till exempel omläggning av ledningar och anpassningar av fastigheteter, vilket tar cirka två år. Sedan bygger vi själva planskilda korsningarna som omfattar att bygga broar och passager under broarna, vilket tar cirka tre år.
Grundvattnet kommer lokalt att sjunka något vid tunnlarnas vattentäta trågkanter. Detta bedöms inte påverkan några byggnader eller naturområden. I byggskedet kommer grundvattensänkning att ske innanför den planerade täta sponten. Utanför sponten kommer sänkning av grundvattennivåer att upprätthållas på grund av att sponten är tät. Dock är det aldrig möjligt att få en helt tät spont.