Logga in
Logga in

Uppsala Väg 673 Örby-Gåvsta, förbättrad framkomlighet för gående och cyklister

Vi gör åtgärder på väg 673 mellan Örby och Gåvsta för att förbättra framkomligheten för dig som går eller cyklar på vägen.

Vad?

Vi förbättrar en 4 km lång sträcka på väg 673 mellan Örby och Gåvsta.

Varför?

Förbättra framkomligheten för gående och cyklister.

Nuläge

Byggnation

Om projektet

På väg 673 har den 4 km långa sträckan mellan Örby och Gåvsta delats in i tre delsträckor. Utformningen består av en blandning mellan bygdeväg, cirka 450 meter genom Vallby, samt en breddning av vägren på övriga två delsträckor. Vi ska också tillgänglighetsanpassa busshållplatserna.

Mer plats för gående och cyklister

På sträckan från Örby till Vallby omfördelar vi befintligt vägområde så att körbanan för bilar minskar något till förmån för en breddning av vägrenen på den västra sidan. Från Vallby till Gåvsta är det samma utformning med skillnaden att den bredare vägrenen är på den östra sidan av vägen. Detta medför en något bättre situation för oskyddade trafikanter samtidigt som vi inte behöver ta mer mark i anspråk för vägen. Utformningen bidrar också till att skapa ett längre cykelstråk genom att koppla ihop de två befintliga gång- och cykelvägarna som finns i respektive ände av väg 673. 

Bygdeväg genom Vallby

I Vallby ligger husen nära vägen och för att inte behöva ta mark från tomter gör vi istället en ny vägtyp, bygdeväg, på den 450 m långa sträckan.

Syftet med bygdevägar är att gående och cyklister ska få en tydligare trafikmiljö. Bygdevägar består av en dubbelriktad körbana i mitten, så smal att två bilar inte kan mötas på den, och breda vägrenar på var sida av vägen. Vid möte mellan bilar får fordonen använda vägrenen tillfälligt, förutsatt att det kan ske utan fara. Vägrenen är bredare än vanligt så att de oskyddade trafikanterna har en tydligare plats på vägbanan.

Tillgänglighetsanpassade busshållplatser

Vi höjer standarden på åtta busshållplatser längs med den 4 km långa sträckan. Detta innebär att vi bland annat höjer trottoarerna för att underlätta av- och påstigning, lägger taktila plattor som gör det lättare för människor med nedsatt syn och bygger väderskydd och sittbänkar. 

Pilotprojekt

Projektet är ett pilotprojekt med uppdraget att hitta en lösning där vi får bättre framkomlighet för gående och cyklister på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Så cyklar, går och kör du på bygdevägen

  • Du cyklar och går på vägrenen.
  • Du som kör bil, motorcykel eller annat motorfordon kör på körbanan.Om du får möte eller blir omkörd får du tillfälligt använda vägrenen.
  • Du får inte stanna eller parkera ett fordon på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs. Är det huvudled råder parkeringsförbud om inget annat anges med vägmärke om tillåten parkering, vilket regleras med lokala föreskrifter av kommunen eller länsstyrelsen.

Trafikförordningen 1998:1276 3 kap 6 § och 12 § (Riksdagens webbplats)

Video: Att köra på en bygdeväg

Bygdeväg, en smal körbana i mitten och två breda vägrenar. Se en film som visar hur du ska köra. Mer information på Trafikverkets webbplats.

Frågor och svar om projektet

Att bredda vägen och bygga en separat gång- och cykelväg hade blivit alldeles för kostsamt. Det finns vattendrag och mycket arkeologi i området och vi hade behövt göra intrång på både bördiga åkrar och flera trädgårdar. Vi ansåg därför att en kombinerad lösning med vanlig väg där vägrenen är breddad plus en bygdeväg genom den mest trånga delen blev en bättre och mer ekonomisk lösning.

På väg 673 har den 4 km långa sträckan mellan Örby och Gåvsta delats in i tre delsträckor. Delen genom Vallby (450 m) är trång och smal med många fastigheter och utfarter och därför är bygdeväg i kombination med sänkt hastighet mest lämpligt där. De resterande två delarna på sträckan (totalt 3550 m) är öppnare med färre fastigheter och bättre sikt och därför mer lämpad för vanlig väg med breddad vägren.

Precis som vanligt ska du alltid anpassa hastigheten till varje situation och om sikten delvis är skymd är det extra viktigt. Trafikverket har också ansökt hos Länsstyrelsen om att sänka hastigheten till 50km/h längs med hela bygdevägen eftersom sträckans utformning behöver lägre hastighet. Beslut förväntas tas under augusti eller september 2024.

Vi ville åstadkomma ett cykelstråk som kopplade ihop de två befintliga gång- och cykelvägarna i respektive ände av sträckan. Detta genom att skapa en bredare vägren på samma sida på väg 673 som GC-vägarna är placerade.

Nej, utformningen är inte en cykelbana utan en vägren.

Du ska gå  på vänster sida av vägen så att du möter trafiken.

Läs mer i Trafikförordningen 1998:1276 7 kap 1 §

Ni får cykla i bredd när det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Läs mer: Trafikförordningen 1998:1276 6 kap 1 §

Nej det kommer vi inte att göra. 

Du ska alltid anpassa hastigheten i varje situation.

Läs mer i Trafikförordningen 1998:1276 2 kap §

Tanken med bygdeväg är att man kör med lägre hastighet i mitten av vägen för att göra plats för gående och cyklister på sidorna om vägen. Om du får möte eller blir omkörd får du tillfälligt använda vägrenen.

Utformningen av en bygdeväg innebär att oskyddade trafikanter har lika stor rätt till vägområdet och därför behöver alla (bilister, cyklister och gående) vara mer uppmärksamma och anpassa sig till situationen.

Bygdeväg är en ganska ovanlig lösning i Sverige så det pågår fortfarande en uppföljning hos Trafikverket. I Danmark och Nederländerna däremot är lokala former av bygdeväg en vanlig lösning sedan många år och där har man sett att det har god effekt på trafiksäkerheten.

Du ska rida på höger sida på en bygdeväg, alltså på vägrenen på höger sida.

Trafikverket har ansökt hos Länsstyrelsen om att sänka hastigheten till 50km/h på hela bygdevägen (450m). Beslut förväntas tas under augusti eller september 2024. På resterande delar av sträckan där vi valt lösningen vanlig väg med breddad vägren (totalt 3550 m) kommer hastigheten att fortsätta vara 70 km/h.

Trafikverket utvärderar projektet fram till hösten 2025. 

Tidsplan

Tidplanen är preliminär.

1 Byggstart Sommar 2024

2 Tillgänglighetsanpassa busshållplatser hösten 2024–våren 2025

3 Klart Våren 2025

Kontakt

Jeanette Höök

Projektledare

Telefon: +46 10-123 17 04