Värmland Karlstad C
Karlstad C är den största knutpunkten på Värmlandsbanan och en flaskhals på den hårt trafikerade sträckan Kil–Karlstad–Kristinehamn. Därför görs en rad förbättringar på stationen i samband med att nya resecentrum byggs.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Karlstad C – hjärtat av Karlstads resecentrum
Tillsammans med Karlstads kommun, Jernhusen och Region Värmland ska vi bygga ett nytt resecentrum vid Karlstads centralstation. Trafikverkets del i samarbetsprojektet är att bygga nya spår, en ny mellanplattform och Vikenpassagen – en bred, ljus tunnel som gör det enkelt för gående och cyklister att röra sig mellan centrum, resecentrum och stadsdelarna söder om järnvägen. Vi bygger även en ny passage över järnvägen – Trädgårdslänken – en gångbro som förenar stadsdelarna norr och söder om järnvägen. När Karlstads resecentrum står klart blir det ett nav för resande i Värmland.
De olika delprojekten på Karlstad C
Tåg i tid förbättrar tågtrafiken
För att skapa samsyn om behovet av åtgärder på Värmlandsbanan startade Trafikverket, Region Värmland och Karlstad kommun 2011 projektet Tåg i tid. Övergripande syfte med Tåg i tid är att förbättra kapaciteten för nationell och regional gods- och persontrafik på Värmlandsbanan. Det handlar också om att förbättra samverkan mellan nationell, regional och lokal kollektivtrafik genom att utveckla ett resecentrum i anslutning till Karlstad C.
Aktuellt på Karlstad C
Titta vi bygger!
Så påverkas trafiken
Trafiken kring Karlstad C kan påverkas när vi bygger om på stationsområdet.
Fler tågspår öppnar för trafik
Den 15 december 2024 öppnar ytterligare två spår på Karlstad Central: det är spår 1B och 21 som öppnar på nytt. Det betyder att det blir mindre trångt på både järnvägsspåren och på mittplattformen.
Hitta rätt på plattformen:
Spår 1B
Tåg till/från Göteborg. Samt vissa vändningar för tåg mellan Karlstad och Charlottenberg.
Spår 4A och 4B
Tåg mot Stockholm och Oslo samt andra tåg som inte har Karlstad som slut- eller startstation.
Spår 21
Tåg till/från Torsby.
Ändrad gångväg till spåren
Från 22 april 2024 stängs busshållplats Centralstationen och Värmlandstrafiks bussar tar en annan körväg in till centrum. Busshållplatsen kommer att vara stängd så länge som arbetet med Karlstads resecentrum pågår.
Läs mer om hur bussarna kör på Värmlandstrafiks webbplats: Nya körvägar för busstrafiken förbi Karlstad centralstation från 22 april - Värmlandstrafik (varmlandstrafik.se)
Från och med måndag den 22 april kommer två körfält i en sektion närmast stationshuset att stängas av (se bilden nedan). Det innebär att det blir dubbelriktad trafik i de två återstående körfälten. Denna avstängning gäller så länge som arbetet med spontningen pågår. Samtidigt stängs genomfartstrafiken framför stationshuset av.
Antalet markparkeringar kring Karlstad C blir mindre under byggtiden. Tänk på det när du ska lämna och hämta vid tåget, det kan ta längre tid än vanligt.
Det finns också flera parkeringar i närområdet som kan användas istället. Läs mer på Karlstads kommuns webbplats: Aktuella arbeten och framkomlighet - Parkering stationsområdet. (karlstad.se)
Buller när vi bygger
Tidsplan
Här nedan kan du läsa om de olika etapper som projektet är indelat i och när de olika delarna kommer att byggas.
Byggstarten för den första etappen är i februari 2023. Denna etapp omfattar ombyggnad av spår 4-6, södra delen av Vikenpassagen och en ny mellanplattform. Dessutom kommer vi att bygga den södra halvan av bron Trädgårdspassagen.
Den andra etappen omfattar spår 1-3, spår 21 och norra delen av Vikenpassagen. Vi kommer även att bygga om den befintliga plattformen och färdigställa norra halvan av Trädgårdslänken.
Under etapp 3 bygger vi klart de sista delarna av Vikenpassagen (på norra sidan) och bland annat ramper till plattformar.
Nyheter
Ta en framtidstitt på Karlstads Resecentrum!