Logga in
Logga in

En bra bit på väg

I somras öppnade vi den södra halvan av stationsområdet för tågtrafik på nya spår. Sedan dess har det hänt en hel del på den norra delen av Karlstad C där vi arbetar nu.

Trädgårdslänken i sin fulla sträckning

Under hösten har vi gjutit det stora brospannet över spår 1–3 och även hisschaktet på den norra sidan av Trädgårdslänken är färdiggjutet. I vecka 47 började vi även gjuta sidostödet på denna delen av gångbron. Det betyder att bygget av den nya bron går helt enligt planerna. Men det återstår fortfarande en hel del att göra på brons ovansida: betongytan ska få ett skyddande tätskikt, plattor ska läggas, pergola ska byggas, lampor och bänkar ska sättas upp. 

Unik metod när Vikenpassagen byggs

Efter omfattande spontningsarbete för Vikenpassagen har vi använt oss av en del olika metoder för att åtgärda de mindre läckor av grundvatten som uppstod i vissa skarvar mellan sponten. Grundvattentrycket är ganska högt i marken under stationsområdet och vi behöver en tät spontvägg när vi ska schakta ur för att bygga den nya passagen. En av de mest uppseendeväckande metoderna var att frysa marken med flytande kväve. Denna metod innebär att man pumpar ner flytande kväve, med temperaturen -196 grader C, i marken på utsidan av stålsponten. När marken frusit kan vi gräva oss ner till den läckande skarven och täta läckaget.

Passagens norra och södra entré tar form

Det händer mycket under marken på stationsområdet. Vi har i stort sett schaktat ur alla massor där den norra entrén ska byggas och påbörjar snart gjutningen av bottenplattan. Den södra entrén, på Vikensidan, har fyllts med material och vi har startat arbetet med att gjuta den stora trappan som leder ner till passagen.

Den södra entrén mot Vikenområdet. Massorna är på plats och snart ska den stora trappan gjutas.

Den gamla plattformen blir som ny

Stamplattformen, närmast stationshuset, är nästan färdig och snart går tågtrafiken på de nya spåren. Plattformen öppnar den 15 december. 

Du som reser med tåg kanske har lagt märke till att vi börjat riva de gamla plattformstaken? Vi ska nämligen renovera det vackra gamla taket och försöka behålla de delar som är intakta. En hel del av den hundraåriga träkonstruktionen behöver bytas ut och de delarna kommer att tillverkas på snickeri. En viktig del av detta arbete är att prova de gamla takbågarna så att de klarar dagens krav på snölaster. Detta görs i samarbete med Karlstads Universitet.

I spårområdet mycket nytt

I slutet (eller början) av nya spår 1B har vi gjutit en rejäl stoppbock som bromsar in och stoppar tåg som av någon anledning inte lyckas stanna helt. Det är från spår 1B som tågen till Göteborg kommer att avgå från och med en 15 december. Vi kommer också att installera två platsbyggda växlar nära stationshuset. Att bygga spårväxlar på plats är inte så vanligt, men just här är utrymmet begränsat och kräver speciallösningar. 

När arbetar vi?

  • Våra ordinarie arbetstider är vardagar klockan 06.30–19.00

Från och med den 13 december får tågresenärerna en ny väg till spår 4A

Från och med den 13 december får resenärerna gå en annan väg till spår 4A på mittplattformen.