Snart är det halvlek i ombyggnaden av Karlstad C
I slutet av juni är vi halvvägs i ombyggnaden av Karlstad C. Då har den södra halvan av spårområdet fått nya spår och öppnar för trafik. Dessutom har Vikenpassagen och Trädgårdslänken kommit halvvägs.
Under vecka 26 kommer vi att arbeta dygnet runt
Den sista veckan i juni kommer vi att arbeta intensivt på Karlstad C medan tågtrafiken är avstängd. Då jobbar vi dygnet runt för att tågtrafiken ska kunna gå igen på nya spår – på den södra halvan av stationsområdet. Vi river den gamla rälsen, kapar den i behändiga längder och lastar den på godsvagnar för vidare transport till återvinning. Ny makadam läggs på plats och därefter läggs den nya rälsen på spårområdet. Dessutom ska vi lägga i nya spårväxlar och testa det nya signalsystemet som installerats på stationen.
Vi försöker minimera störningarna under kvälls- och nattetid
Arbetet med att riva gamla och lägga nya spår kan orsaka en del störningar i form av byggbuller. Även om arbetet vecka 26 pågår dygnet runt, kommer vi att utföra mindre bullrande jobb under kvällar och nätter.
Spontningen pågår ytterligare ett antal veckor
När vi bygger den nya, breda Vikenpassagen krävs åtskilliga stålspont för att hålla grundvattnet på avstånd – och för att kunna arbeta tryggt med schaktningen. Därför behöver vi fortsätta att sponta och arbeta med schaktning fram till mitten av augusti. Spontningsarbete sker vardagar måndag–torsdag, klockan 07–19, fram till vecka 33.
Det kan bullra när vi spontar och vi arbetar för att hålla oss inom de riktvärden som Naturvårdsverket tagit fram för byggbuller (NFS 2004:15). Om du upplever att bullret från vår arbetsplats är mycket störande och orsakar olägenhet är du välkommen att kontakta oss på Trafikverket.
När arbetar vi?
- Våra ordinarie arbetstider är vardagar klockan 06.30–19.00
- Spontningsarbeten sker vardagar, måndag–torsdag, klockan 07.00–19.00
- Under vecka 26 (24–30 juni) kommer vi att arbeta dygnet runt i spåren
Från och med den 1 juli går tågen från den nya mittplattformen
Den 1 juli börjar tågtrafiken gå på de nya spåren på södra sidan av stationsområdet. Då sker påstigning till tågen via den nybyggda mittplattformen. Tydlig skyltning på stationen leder dig till rätt spår.