En bra bit på väg
I somras öppnade vi den södra halvan av stationsområdet för tågtrafik på nya spår. Sedan dess har det hänt en hel del på den norra delen av Karlstad C där vi arbetar nu.
Trädgårdslänken i sin fulla sträckning
Hösten 2024 gjöt vi det stora brospannet över spår 1–3 och även hisschaktet på den norra sidan av Trädgårdslänken är färdiggjutet. I början av 2025 fortsätter vi med betongarbeten och vi arbetar med den norra trappan mot Hamngatan. Det återstår fortfarande en hel del att göra på brons ovansida: betongytan ska få ett skyddande tätskikt, plattor ska läggas, pergola ska byggas, lampor och bänkar ska sättas upp.
Unik metod när Vikenpassagen byggs
I Vikenpassagen använde vi olika metoder för att åtgärda de mindre läckor av grundvatten som uppstod i vissa skarvar mellan sponten. Grundvattentrycket är ganska högt i marken under stationsområdet och vi behövde en tät spontvägg när vi skulle schakta ur för att bygga den nya passagen. En av de mest uppseendeväckande metoderna var att frysa marken med flytande kväve. Denna metod innebär att man pumpar ner flytande kväve, med temperaturen -196 grader C, i marken på utsidan av stålsponten. När det fryst kunde vi gräva oss ner till den läckande skarven och täta läckaget.
Passagen tar form
Under hösten 2024 schaktade vi ur massor där den norra entrén ska byggas, för att kunna gjuta bottenplattan. I början av 2025 fortsätter vi med att gjuta bottenplatta och valv, vi formar och armerar inför gjutning.

Den södra entrén mot Vikenområdet. Massorna är på plats och snart ska den stora trappan gjutas.
Det gamla taket blir som nytt
Du som reser med tåg kanske har lagt märke till att vi börjat riva de gamla plattformstaken? Vi ska nämligen renovera det vackra gamla taket och försöka behålla de delar som är intakta. En hel del av den hundraåriga träkonstruktionen behöver bytas ut och de delarna kommer att tillverkas på snickeri. En viktig del av detta arbete är att prova de gamla takbågarna så att de klarar dagens krav på snölaster. Detta görs i samarbete med Karlstads Universitet.
Nya stamplattformar
Vi har satt igång med att bygga nya plattformar och spår närmast stationshuset. Det ska bli det nya stamspåret, med plattform 1a framför stationshuset och 1b längre mot väster. Hösten 2024 installerade vi två platsbyggda växlar nära stationshuset. Att bygga spårväxlar på plats är ovanligt, men just här är utrymmet begränsat och kräver speciallösningar.
När arbetar vi?
- Våra ordinarie arbetstider är vardagar klockan 06.30–19.00
Från och med den 13 december har tågresenärerna en ny väg till spår 4A

Från och med den 13 december får resenärerna gå en annan väg till spår 4A på mittplattformen.