Logga in
Logga in

Projekt i Västerbottens län

Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Västerbottens län.

Innehåll - Projekt i Västerbottens län

Vi ska bygga en ny korsningslösning mellan väg E12, Sörforsvägen och Kassjövägen samt busshållplatser längs E12 vid Brännland. Syftet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten.

Trafikverket planerar för en gång- och cykelbro med anslutande gång- och cykelväg över Vindelälven i Vännäsby för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Trafikverket ska bygga om sträckan Broänge–Daglösten på E4 till mötesfri väg. Vägen blir utformad som 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.

Vi planerar att bygga om sträckan Daglösten-Ljusvattnet till mötesfri väg. Vägen blir utformad som 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.

Vi planerar att bygga en ny sträckning av E4 förbi Skellefteå. Den nya dragningen kommer skapa möjligheter för smidigare transporter och tryggare trafiklösningar.

Trafikverket planerar att bygga en mötesseparerad väg med mitträcke mellan Grimsmark-Broänge för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.

Vi planerar att bygga om sträckan mellan Gumboda och Grimsmark till mötesfri landsväg 2+1 med omkörningssträckor och mitträcke. Vägen kommer att bli 14 meter bred.

Vi ska bygga en bro för ren och vilt över E4, mellan Nordmaling och Håknäs.

Sträckan som ligger längs E4 i Västerbotten planeras att byggas om till mötesfri väg. Det blir 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.

E4 mellan Sikeå-Gumboda har byggts om till mötesfri 2+1 väg.

Vi har byggt en trafikplats i korsningen mellan E4 och väg 651/667 i Sikeå för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.

Trafikverket har startat upprustningen av väg E45 genom Dorotea, för att skapa en attraktiv tätort med ökad trafiksäkerhet, ökad tillgänglighet och en trygg miljö för oskyddade trafikanter.

Vi planerar att byta ut tre befintliga broar på E45 och väg 360 över Vojmån i närheten av Vilhelmina. Detta gör vi för att förbättra framkomligheten och öka trafiksäkerheten.

Vi ska göra trafiksäkerhetshöjande åtgärder genom att bygga en cirkulationsplats i korsningen E45/väg 363, samt en ny gång- och cykelväg längs med E45 mellan nya cirkulationsplatsen fram till Svergovallen.

Fordonstrafiken genom centrala Umeå orsakar både trafikproblem och dålig luft. Lösningen är en ny ringled runt Umeå. Ringleden är öppen för trafik och under 2025 kommer återstående besiktningsanmärkningar att åtgärdas.

Vi ska byta ut bron på väg 1051 över Långseleån vid Ormsjöns nordspets.

Vi vill förbättra trafiksäkerhet och framkomlighet på väg 363 mellan Vindeln och Umeå. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter.

Vi rustar upp väg 364 på sträckan mellan Lappvattnet och korsningen till väg 774.

Vi ska byta ut den befintliga bron över Öre älv i Örsbäck, Nordmalings kommun till en ny bro som klarar bärighetsklass BK4.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs med väg 522 mellan Sörmjöle och Åheden. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för de oskyddade trafikanterna.

Vi håller på att bygga en gång- och cykelväg längs väg 523 i Stöcke. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Idag saknas en cykelväg mellan Holmsund och Umeå, vilket leder till brister i trafiksäkerheten och tillgängligheten. Trafikverket bygger därför en ny gång- och cykelväg på väg 531.

Vi planerar att byta ut bron på väg 591 över Viskasundet i Fredrika. Bärighetsklassen för den nya bron kommer att höjas till BK4, för att tåla fler och tyngre fordon.

Vi håller på att att förstärka och öka bärigheten på väg 591 mellan Fredrika och Lögda. Det gör vi för att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten.

Väg 633, Kvarnfors-Varmvattnet, (vid Tavelsjö), får ny beläggning. En del av sträckan målas med breda vägrenar, så kallad bygdevägsmålning. Syftet är att fotgängare och cyklister ska få en tydligare och bättre vägmiljö.

Vi har byggt om väg 774 som är en viktig kommunikationsled. Vi har förstärkt vägen och höjt bärigheten för bättre framkomlighet och trafiksäkerhet.

Två riskområden har identifierats längs väg 791 i Krångfors, Skellefteå kommun. Vi planerar att flytta vägen för det ena området.

Vi planerar att höja standarden på väg 855, delen Klemensboda–Brutorp. Det gör vi för att öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten.

Vi planerar att bygga en belyst gång- och cykelväg i Myckle. Den nya vägen sträcker sig från befintlig kommunal gång- och cykelväg vid korsningen Tunnelvägen/Bolidenvägen och cirka 2,7 km in genom tätorten Myckle.

Vi planerar att förstärka väg 923 och 925 mellan Svanabyn och Lavsjö så att den får bärighetsklass BK4. Detta för att transporter ska kunna ta sig fram på ett säkert sätt på vägen.

Vi planerar att förstärka och öka bärigheten på väg 942 mellan Idbacka-Dalasjö. Det gör vi för att uppnå högsta bärighetsklass och förbättrad framkomlighet.