Logga in
Logga in

E4, förbifart Skellefteå Välbesökt på "Öppet hus" för nya E4 i Skellefteå

Intresset var stort när Trafikverket höll öppet hus för den nya E4:an som ska dras förbi Skellefteå. Samråd pågår för att kunna välja ut en vägkorridor att arbeta vidare med.

Uppskattningsvis var uppemot 200 besökare på plats i Folkparken, Skellefteå för att ta del av material, se kartor och få en pratstund med projektdeltagare från Trafikverket och projekterande konsulten Tyréns. En ny E4 innebär kortare restider och mindre trafik i centrala delarna av Skellefteå.

– Syftet med en förbifart är främst att förbättra framkomligheten och kapa restider för genomfartstrafiken, men också att avlasta centrum från trafik, möjliggöra utvecklingen av Skellefteå och Norrbotniabanans dragning, säger Pia Törrö, projektledare.

Samråd pågår för att välja en korridor, det vill säga ett område inom vilket en ny sträckning av E4 kan dras förbi Skellefteå. Det finns fyra olika alternativa korridorer. Östra leden närmast stadskärnan, Tuvan längre österut, Länk 372 som är en kombination av Tuvan i söder och Östra leden norr om älven sammanlänkade av väg 372 samt Sundgrundsleden som är det östligaste alternativet nära kusten och Skelleftehamn.

De olika korridoralternativen ska jämföras och ställas mot varandra ur flera aspekter. Alla korridorerna påverkar omgivningen på ett eller annat sätt när det gäller exempelvis bostäder, naturvärden, miljön osv.

Besökarna var genomgående positiva till att det ska byggas en ny sträckning av E4, sen går åsikterna av olika skäl isär om viken som är det bästa området för en ny väg.

– Det beror bland annat på var man bor, en del oroar sig för att vägen ska hamna nära ens fastighet och drabbas av buller eller sämre luft. Andra kanske oroar sig för att påverkan på friluftsområden och naturvärden blir stora. Vi är måna om att få in synpunkter, det är värdefullt för oss i det fortsatta arbetet, säger Pia Törrö.

Samrådet pågår till och med 10 oktober, sen ska synpunkter som kommit in besvaras och sammanställas i en samrådsredogörelse. Trafikverket räknar med att kunna göra ett korridorval våren 2025. Därefter kan linjer inom vald korridor studeras närmare innan ett slutligt förslag till ny dragning av E4 tas fram.