Dingersjö - Kubikenborg
Vi planerar att bygga dubbelspår mellan Dingersjö och Sundsvall för att öka kapaciteten på Ostkustbanan. Dingersjö - Kubikenborg är en 10 kilometer lång delsträcka i denna dubbelspårsutbyggnad.
Ombyggnaden till dubbelspår ses som en delinvestering i ett framtida dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. Målet är att restiden på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Stockholm ska vara cirka 2 timmar (idag 3,5 timmar med snabbtåg).
Restiden på den sträckan är idag 40 minuter längre än år 2000, på grund av att banan blivit hårt belastad kapacitetsmässigt. Trafiken har tätnat bland annat efter upprustningen av Ådalsbanan och utbyggnaden av Botniabanan. Flera nya mötesstationer är byggda och tagna i bruk de senaste åren för att öka kapaciteten. Systemet är ytterst känsligt för störningar, en kort försening någonstans längs sträckan har en tendens att förvärras.
Dubbelspåret byggs för dagens krav på 25 ton axellast och för en hastighet upp till 250 km/h. För att öka säkerheten och skydda obehöriga från att vistas på spåren kommer stängsel att stättas upp. Farliga passager såsom gångfållor tas bort och ersätts av gångpassager antingen över eller under järnvägen.
Tillsammans med den nya mötesstationen i Dingersjö söder om Sundsvall, kommer det planerade dubbelspåret mellan Dingersjö och Kubikenborg att ge säkrare drift och kortare restid genom ökat utrymme för såväl fler persontåg som fler godståg samt möjlighet till högre hastighet på sträckan. Det ger även bättre anslutningar till industrier längs spåret.
- 10 kilometer nytt dubbelspår
- 2 nya vägbroar
- 6 nya järnvägsbroar
- 2 faunapassager
- Planfria korsningar
- Stängsel för ökad säkerhet
- Cirka 1,7 kilometer bergskärning
- Max hastighet 250 kilometer per timme
- Nytt signalsystem, ERTMS
Aktuellt
Tidslinje
Här kan du följa vad som händer i projektet framöver. Observera att tiderna är preliminära. Du kan påverka den slutliga järnvägsplanen under hela planläggningsprocessen till och med slutdatum för allmän granskning.
Under våren bjuder vi in till flera mindre samråd i form av Öppet hus och en tidig dialog med fokus på hur vårt förslag ser ut i just ditt område. Du får träffa oss och få information, ställa frågor och lämna synpunkter. Du som är direkt berörd kommer få en inbjudan till samråd hemskickad till dig.
Sommaren 2024 bjuder vi in till samråd på orten. Då har vi kommit längre i vårt förslag och kunnat bearbetat in dina synpunkter i vårt förslag för hur järnvägen ska utformas. Du har då möjlighet att ta del av dubbelspåret i plan och profil, järnvägens miljökonsekvenser och vilken mark som vi behöver tillfälligt under byggtiden men även permanent. Samrådet innebär att du kommer att kunna ta del av och lämna synpunkter på planförslaget på plats men även digitalt här på webbsidan..
Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan och i lokalpress. Är du direkt berörd får du information om samråd hemskickad till dig. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan.
Du har alltid möjlighet att när som helst kontakta oss under framtagandet av järnvägsplan och lämna synpunkter.
Till järnvägsplanen upprättas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som redovisar bedömda konsekvenser för människa och miljö. I MKB ges även förslag till åtgärder för att minska negativa konsekvenser.
När samrådsskedet är slut färdigställer vi järnvägsplanen till en granskningshandling som görs tillgänglig för granskning, då synpunkter på den kan lämnas. Järnvägsplanen innehåller då bland annat MKB, planbeskrivning och plankartor som visar behovet av mark. MKB ska godkännas av länsstyrelsen innan järnvägsplanen kan göras tillgänglig för granskning.
De synpunkter vi fått in på förslaget till järnvägsplan under samrådstiden bearbetas och resulterar i en granskningshandling. Handlingen kungörs för granskning och skickas ut på remiss. Vi underrättar alltså berörda sakägare och intressenter, via brev och annons, som får möjlighet att lämna skriftliga synpunkter på det slutliga förslaget.
Efter granskningstiden tar vi fram ett granskningsutlåtande där vi besvarar inkomna synpunkter.
Efter granskningen sammanställer vi de synpunkter som kommit in och gör eventuella ändringar i planen. Sedan yttrar sig länsstyrelsen över planen, som därefter kan lämnas till fastställelseprövning.
Om järnvägsplanen uppfyller kraven i lagstiftningen så fastställs den. Beslutet innebär fastställelse av exempelvis nya markområden som får tas i anspråk med äganderätt för järnvägen, järnvägsspårens läge i plan och höjd och olika skyddsåtgärder. Beslutet om fastställelse kan överklagas till regeringen.
När järnvägsplanen har vunnit laga kraft behövs ett beslut från Lantmäteriet för att bilda järnvägsfastigheten. Mark som behövs tillfälligt under byggtiden, till exempel för upplag eller arbetsvägar, hanteras med tillfällig nyttjanderätt i järnvägsplanen. Det innebär att Trafikverket under en tidsbestämd period får använda marken på det sätt som fastställts i järnvägsplanen och att fastighetsägaren får ersättning.
Beräknad byggtid.
Dokument
-
Dokument för Dingersjö - Kubikenborg
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument för delsträckan Dingersjö - Kubikenborg.
Frågor och svar
Här hittar du svar på många av de vanligaste frågorna om dubbelspåret mellan Dingersjö och Kubikenborg
Den tidigare föreslagna järnvägssträckningen innebar flera hastighetsbegränsande kurvor. Med den linjesträckningen når vi inte målet med tänkt hastighet för det nya dubbelspåret. Vi har därför gått vidare med vår utredning för att hitta den optimala spårlinjen där tågen kan köra upp emot 250 km/h. Utredningen visar att vi når målet med den nya järnvägssträckningen och går därför vidare med det förslaget.
Vi kommer att behöva lösa in ett flertal privata fastigheter och ett antal näringsverksamheter för att marken behövs för den nya järnvägsanläggningen.
Påverkan av buller och vibrationer
Vi gör en bullerutredning och tittar på olika bullerskyddsåtgärder som minskar buller från järnvägen. Vi planerar att kunna redovisa bullerskyddsåtgärderna i järnvägsplanens granskningshandling våren 2025.
Vi har en kontinuerlig dialog med dig som är berörd. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Mark- och fastighetsfrågor för dubbelspårsutbyggnaden
Vi kommer att lösa in mark när järnvägsplanen är klar och har vunnit laga kraft. Enligt järnvägslagen är Trafikverket skyldig att lösa in den mark som behöver tas i anspråk för en järnvägsanläggning. Vi får inte lösa in mer mark än nödvändigt och har en kontinuerlig dialog med direkt berörda.
Trafikverket beräknar ljudnivån utifrån planerad järnväg, framtida trafikering och omgivande terräng och bebyggelse. I samband med att vi tar fram järnvägsplanen utförs en bullerutredning där såväl spårnära som fastighetsnära åtgärder utreds. Trafikverket tittar på bullerfrågan ur ett helhetsperspektiv och all statlig infrastruktur, såväl väg som järnväg, ingår i utredningen.
Det ställs högre krav på åtgärder när vi bygger en ny järnväg än för åtgärder vid befintlig infrastruktur. Vi tar fram ett förslag på bullerskyddsåtgärder som behövs för den nya järnvägen. Det kan vara spårnära åtgärder så som bullerskyddsvall eller bullerskyddsskärm eller fastighetsnära såsom bullerskyddad uteplats och/eller fasadåtgärder. Vilka åtgärder som blir aktuella kommer att framgå av och fastställas i järnvägsplanen.
Vi kommer att bygga två helt nya parallella huvudspår som i huvudsak följer befintligt spår. Eftersom dagens järnväg är kurvig så kommer vi att räta ut den så att tågen klarar att köra upp till 250 km/h längs stor del av sträckan.
Planprocessen för dubbelspåret är lång, cirka 2,5 år, och är en del av den demokratiska processen där alla har möjlighet att påverka. Vi uppmanar dig att lämna synpunkter. Ju tidigare du kommer in med idéer och synpunkter, desto enklare är det för oss att anpassa förslaget till järnvägsplan.
Vi bjuder in till flera samråd, under framtagandet av järnvägsplanen, då vi presenterar hur långt vi kommit i förslaget till utformningen av dubbelspåret. Samråden och slutligen granskningsperioden annonseras via dagspress och här på projektets hemsida.
Håll koll här på projektets hemsida där lägger vi kontinuerligt ut information.
Vi annonserar via dagspress, informerar även via Sundsvalls kommuns facebooksida och på www.sundsvallväxer.se . Informationsbrev skickas vid behov ut till berörda.
Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta Trafikverkets projektledare, se kontaktuppgifter under "Kontakta oss" längre ner på sidan.
Vi bygger så att tågen kan köra upp till 250 km/h längs stor del av sträckan. Idag är hastigheten upp till 130 km/h med lägre hastighet mot Sundsvall Centralstation. Vår målsättning är att sträckan, som idag tar cirka 9 minuter, ska ta cirka 5 minuter.
Stockholm - Gävle - Sundsvall
Med ett utbyggt dubbelspår på hela sträckan Gävle-Sundsvall kan restiden halveras från två timmar till en timme.
Sträckan Sundsvall - Stockholm ska ta cirka 2 timmar jämfört med 3,5 timmar idag med snabbtåg.
Arbetet med att ta fram en järnvägsplan tar cirka 2,5 år. När den vunnit laga kraft kan vi börja lösa in den mark som krävs för att sedan börja bygga. Själva byggnationen tar lång tid eftersom det är tekniskt komplicerat och för att vi under byggtiden även behöver ta hänsyn till att vi har ett trafikerat spår intill.
Vi planerar att bygga en temporär omledningsväg för att underlätta framkomligheten under byggtiden.
Ja, vi planerar att öppna upp Nolbybäcken hela vägen ner till Ljungan.
Vi förordar en skärning av flera anledningar. En tunnel blir cirka 300 miljoner kronor dyrare, får en ökad driftkostnad, har större arbetsmiljörisker och tar cirka två år längre att bygga än en skärning. Det finns stora risker och svårigheter med att bygga en tunnel, dels för att förskärningen till tunneln blir hög och brant samt osäkerheter om det finns tillräckligt med berg för tunneltaket.
I första hand är avsikten att riva dem.
Vi planerar att bygga en stödmur för att inte påverka flera kulturhistoriskt värdefulla byggnader, inklusive hotellet. Utan en stödmur blir slänten från banvallen väldigt bred vilket skulle påverka byggnaderna. En stödmur är ett tidigt förslag som vi tittar på och utreder vidare. att den Det finns möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.
Under byggtiden kommer gång- och cykeltrafikanter hänvisas till Nya vägen.
Det är komplicerat att bygga järnväg i vår geografiska miljö med berg och dalar då järnvägen max får luta 10 promille. Spårlinjen ska dessutom vara så rät som möjligt för att det ska gå att köra upp till 250 kilometer per timme. Det gör det svårt att följa E4 med kurvor och backar mellan Sundsvall och Gävle.
Det kan vi inte svara på än. Bullerutredningen pågår för fullt. Under oktober var vi ute i fält och inventerade hus i Nolby, Kvissleby, Skottsund, Essvik, Hemmanet och Svartvik. Vid inventeringen samlade vi in information om hushöjder, hur husen ligger i förhållande till omgivande mark, var det finns uteplatser och hur fasaderna är uppbyggda.
Med insamlad data bygger vi nu upp en virtuell modell av bebyggelsen, befintlig järnväg och ett framtida dubbelspår. På så sätt kan vi beräkna vilka ljudnivåer järnvägstrafiken medför både utomhus och inomhus. Beräkningar kommer göras för både nuläge och med framtida dubbelspår. Nästa steg blir att utreda effekt av olika spårnära bullerskyddsåtgärder.
Under våren 2024 planerar vi att kunna redovisa förslag till källnära bullerskyddsåtgärder. När det är klart kan vi dra slutsatser om vilka fastighetsnära bullerskyddsåtgärder som behövs. Fastighetsnära bullerskyddsåtgärder (fönsterbyten, uteplatsåtgärder med mera) planerar vi kunna redovisa i granskningshandlingen våren 2025.
Bullerfrågor vid byggande av ny järnvägsanläggning hittar du på startsidan för projektet Dingersjö - Sundsvall, dubbelspår
Under perioder kommer vi att behöva stänga Nya vägens passage under järnvägen för biltrafik, omledning sker då via Gamla vägen/Tunavägen. Vi planerar att förlägga detta till sommarperioderna.
Under byggtiden kommer trafiken på väg 562 att öka då vi behöver transportera material mellan olika delar av järnvägsbygget. Vid Kvissleby och Bredsand kommer vi att behöva använda delar av vägen som arbetsområde, vilket kan leda till att framkomligheten blir begränsad.
Det kan hända att vi behöver stänga vägar eller delar av vägar under byggtiden som används som skolväg. Då kommer vi att ordna omledningsvägar som skyltas. Trafikverkets utgångspunkt är att vi tillsammans med kommunala väghållare tittar på omledningsvägar för att gående och cyklister ska kunna ta sig fram på ett säkert sätt, ingen får skadas.
Planeringsprocess
-
Från planering till byggande
Så här går det till när vi planerar och bygger vägar och järnvägar.