Västernorrland E4, Sundvallsbron - säkerhetsskydd
Vi monterar säkerhets-/suicidskydd på Sundsvallsbron för att förhindra personer från att omkomma eller skadas allvarligt. Arbetet innebär begränsad framkomlighet för trafiken på E4.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Åtgärden är en del i ett större arbete inom Trafikverket, där flera broar ingår. Sundsvallsbron är prioriterad utifrån att den ligger tätortsnära, har hög befolkningstäthet samt en gång- och cykelbana.
Varje liv som kan räddas är värdefullt. Vi vill förhindra människor från att omkomma i transportsystemet, både förhindra suicid och att någon genom olyckshändelse faller från bron.
Trafikverket arbetar för att öka säkerheten i transportsystemet. Omsorgen om människors liv och hälsa är ett absolut krav vid vägtransportsystemets utformning och funktion. Det finns ett mål om att antalet omkomna inom vägtransportområdet ska minska mellan år 2020 och 2030. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra befintlig infrastruktur.
Utbyte av räcken på gång- och cykelbroarna
Under första veckan i december börjar vi byta ut de nätliknande räckena på gång- och cykelbroarna, på båda landsidorna om bron. Räckena ska bytas ut till räcken med spjälgrindar, likadana som vi satt på nedre delen längs bron över Sundsvallsfjärden. Inga avstängningar av gång- och cykelvägen är planerade. Arbetet bedömmer vi pågår in i januari 2025. |
---|
Fakta om säkerhetsskyddet
-
Gemensam aktionsplan för säker vägtrafik 2022-2025
Trafikverket har initierat en aktionsplan för perioden 2022–2025 där 33 aktörer deltar med 250 åtgärder för en säker vägtrafik. I aktionsplanen beskriver de 33 aktörerna sina ambitioner att bidra till en säker vägtrafik. Varje aktör ansvarar för genomförandet av sina egna åtgärder. Aktörerna är statliga myndigheter, kommuner, regioner, ideella organisationer, branschorganisationer, försäkringsbolag och forskningscentra. Aktionsplanen beskriver åtgärder inom sex viktiga områden: • Rätt hastighet • Nykter trafik • Säker cykling • Säker gångtrafik (med fokus på fallolyckor) • Insatser mot självmord i vägtransportsystemet • Ledarskap för säker vägtrafik
Frågor och svar
Sundsvallsbron öppnades i december 2014. Det gjordes en riskbedömning tidigt, i samband med att Sundsvallsbron skulle byggas för nya E4, förslaget var att förbereda för montage av nät. Förberedelser för montering av säkerhets-/suicidskydd gjordes, men sedan bron färdigställdes har alternativen för skydd utretts ytterligare i en förprojektering. År 2020 påbörjades utredningen av säkerhets-/suicidskydd på bron. Utredningen kom fram till att ett vertikalt skydd ska byggas. Förslaget grundar sig på flera faktorer och är anpassat för en befintlig anläggning utifrån Sundsvallsbrons specifika förutsättningar när det gäller teknik, dimensionering, hänsyn till vind, belastning, underhåll, drift, arkitektur, säkerhet och eventuella räddningsinsatser.
Den är cirka 40 meter hög.
Fokus har varit funktionen, att räcket ska förhindra fall/hopp från bron för att undvika att personer skadar sig allvarligt eller omkommer. Utformningen gör den svår att klättra på.
Vi bedömer inte att räckena ska skymma utsikten, det är ganska långt från boende. Vi bygger säkerhets-/suicidskydden för att rädda människoliv. I den mån det går har de anpassats till övrig miljö och genomsiktlighet.
En forskningsrapport "Suicid vid broar i Sverige (2023)", Nationellt centrum för suicidforskning och prevention visar att suicidskydd på Angeredsbron, Älvsborgsbron, Västerbron och Alnöbron haft en tydlig suicidpreventiv effekt, en minskning på 83%.
Tidsplan
Observera att tiderna är preliminära.
Planerad arbetstid för montering av säkerhets-/suicidskydd. Under arbetets gång begränsas framkomligheten för E4-trafiken till ett körfält i båda körriktningarna. Räkna med köbildning morgon och eftermiddag.
I arbetet ingår att byta ut räcket med nät till spjälgrindar längs gång- och cykelvägen på bron.