Västernorrland Erikslund linjerätning och brobyte
Vi planerar att räta ut två skarpa kurvor på järnvägen genom Erikslund samt ersätta den gamla järnvägsbron över Ljungan med en ny bro i ett nytt läge. Åtgärderna gör vi för att höja hastigheten för tågen.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Befintlig järnväg genom Erikslund har två skarpa kurvor som begränsar vilken hastighet tåg kan framföras på sträckan. Genom att räta ut dessa kurvor blir det möjligt att höja hastigheten vilket bidrar till kapacitetshöjning så att fler tåg kan trafikera banan. Vi får samtidig kortare restider längs Mittbanan.
Vi planerar att genomföra linjerätningen i samband med att vi ska ersätta dagens järnvägsbro över Ljungan, en fackverksbro från 1877. Den nya järnvägsbron kommer att få ett nytt läge.
En linjerätning möjliggör en hastighetshöjning från 70 kilometer i timmen till 130 kilometer i timmen. Tillsammans med flera andra åtgärder längs Mittstråket är målet att uppnå en restid på cirka två timmar mellan Sundsvall och Östersund samt ökad trafikering och att kapaciteten blir bättre.
Åtgärden ingår i Mittstråket 2.0
Ett samverkansprojekt mellan Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket och Krokoms kommun för att göra Mittbanan till en fossilfri transportkorridor med ökad kapacitet, tillgänglighet samt kortade restider.
Tidsplan
Här kan du följa vad som händer i projektet framöver. Observera att tiderna är preliminära. Du kan påverka den slutliga järnvägsplanen under hela planläggningsprocessen till och med slutdatum för allmän granskning.
Vi bjuder in till samråd om samrådsunderlaget som beskriver hur projektet kan påverka miljön. Utifrån samrådsunderlaget och inkomna synpunkter beslutar Länsstyrelsen om projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.
Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan och i lokalpress. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan.
Till järnvägsplanen upprättas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som redovisar bedömda konsekvenser för människa och miljö. I MKB ges även förslag till åtgärder för att minska negativa konsekvenser.
När samrådsskedet är slut färdigställer vi järnvägsplanen till en granskningshandling som görs tillgänglig för granskning och synpunkter. Järnvägsplanen innehåller då bland annat MKB, planbeskrivning och plankartor som visar behovet av mark. MKB ska godkännas av länsstyrelsen innan järnvägsplanen kan göras tillgänglig för granskning.
Vi bjuder in till samråd på orten då vi önskar få ta del av information som kan vara av betydelse i framtagandet av järnvägsplanen. Även om vi inte hunnit så långt i planeringen kommer du att kunna ta del av och lämna synpunkter på planförslaget.
Du som är berörd av markintrång eller får annan påverkan kommer få inbjudan till samråd via brev. Vi annonserar samrådsperioden här på webbsidan och i lokalpress. Under samrådsperioden finns det möjlighet att lämna synpunkter på planen digitalt här via webbsidan.
Även när samrådsperioden är slut, så kan du när som helst kontakta oss under framtagandet av järnvägsplan och lämna synpunkter.
De synpunkter vi fått in på förslaget till järnvägsplan under samrådstiden bearbetas och resulterar i en granskningshandling. Granskningshandlingen skickar vi därefter ut på remiss.
Vi kontaktar berörda sakägare och intressenter via brev. Vi annonserar på webbsidan och i lokalpress om samrådstiden. Under granskningsperioden har du möjlighet att lämna skriftliga synpunkter på det slutliga förslaget.
Efter granskningstiden tar vi fram ett granskningsutlåtande där vi besvarar inkomna synpunkter.
Efter granskningen sammanställer vi de synpunkter som kommit in och gör eventuella ändringar i planen. Sedan yttrar sig länsstyrelsen över planen, som därefter kan lämnas till fastställelseprövning.
Om järnvägsplanen uppfyller kraven i lagstiftningen så fastställs den. Beslutet innebär fastställelse av exempelvis nya områden som får tas i anspråk med äganderätt för järnvägen, järnvägsspårens läge i plan och höjd och olika skyddsåtgärder. Beslutet om fastställelse kan överklagas till regeringen.
När järnvägsplanen har vunnit laga kraft behövs ett beslut från Lantmäteriet för att bilda järnvägsfastigheten. Mark som behövs tillfälligt under byggtiden, till exempel för upplag eller arbetsvägar, hanteras med tillfällig nyttjanderätt i järnvägsplanen. Det innebär att Trafikverket under en tidsbestämd period får använda marken på det sätt som fastställts i järnvägsplanen och att fastighetsägaren får ersättning.
Dokument
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om projektet.
Frågor och svar
När vi inleder arbetet med järnvägsplan under hösten 2024 ska vi identifiera vilka fastigheter som på olika sätt kan påverkas av linjerätningen. Vi kommer sedan att bjuda in dig som berörd fastighetsägare till samråd där du kan ta del av vårt planförslag.
Det kommer vi att utreda och kunna besvara under arbetet med järnvägsplanen och identifierat vilka fastigheter som berörs.
Under hösten 2024 inleder vi arbetet med järnvägsplan, ett förslag på hur järnvägen ska utformas i plan och profil, järnvägens miljökonsekvenser och vilken mark som vi behöver. Där ingår även att ta fram en bullerutredning med eventuella bullerskyddsåtgärder. Vi kommer att utreda behovet av säkerhets- och skyddsåtgärder. Dessa planerar vi att kunna redovisa senast våren 2026 i samband med att granskningahandlingen är klar.
Vår bedömning i dagsläget är att stranden inte kommer att påverkas. Vi kommer att bjuda in till samråd med dialog kring området i anslutning till stranden.
Under hösten 2024 inleder vi arbetet med att ta fram en järnvägsplan. Vi kommer bjuda in till samråd vilket innebär att du kommer att kunna ta del av och lämna synpunkter på planförslaget. Fram till dess järnvägsplanen är fastställd och har vunnit laga kraft, vilket vi beräknar blir tidigast hösten 2026, kan du när som helst kontakta oss och lämna synpunkter.
Så här går det till när vi planerar och bygger vägar och järnvägar
Norrtåg AB, som är den regionala beställaren av persontrafik, har meddelat att de i framtiden inte avser att trafikera Erikslund. Därför är vår inriktning att inte ersätta plattformen.
Av samhällsekonomiska skäl är Trafikverkets utgångspunkt att bygga infrastruktur utifrån aktuella förutsättningar. Det är inte samhällsekonomiskt försvarsbart att bygga en plattform då det inte finns någon som avser att nyttja den. Om förutsättningarna ändras i framtiden kommer vi att analysera och ta ställning till det då. Vi skapar förutsättningar för att bygga en plattform om tågoperatörerna i framtiden vill stanna i Erikslund.
Om vi får en tydlig inriktning från Regionala aktörer att de avser trafikera Erikslund.
Inriktningen kan även komma att påverkas av den lagstadgade processen för nedläggning av infrastruktur som befintlig plattform kommer att genomgå. Där söks remissutlåtande från flertalet myndigheter, Försvaret, Länsstyrelsen, Kommuner, Regioner, samt järnvägsföretag som utför eller under senare år utfört trafik.
Planeringsprocess
-
Från planering till byggande
Så här går det till när vi planerar och bygger vägar och järnvägar.