Västernorrland Maland- och Tunadalsspåret
För att godståg på väg mot Sundsvalls hamn inte ska behöva åka till Timrå C för att vända och byta spår bygger vi ny järnväg i Maland. Vi rustar också upp Tunadalsspåret och bygger ny mötesstation i Birsta.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Upprustningen, elektrifieringen och nybyggnationen av järnvägen är omfattande arbeten som är uppdelat i tre etapper och formellt i tre järnvägsplaner.
Byggnationerna i Birsta, Maland och Tunadal är några av flera viktiga satsningar i utvecklingen av ett effektivt transportnav, med kopplingar mellan väg, järnväg och sjöfart i området. Det bidrar till tilllväxt i Sundsvallsregionen och gör det möjligt att flytta över gods från väg till järnväg, vilket ger stora miljövinster.
Birsta mötesstation
Vi bygger dubbelspår längs Ådalsbanan på delen mellan E4 och Birsta mötesstation. Vi bygger också ett tredje mötesspår för lokrundgång för norrgående tåg. Syftet är att norrgående tåg från Tunadal kan lokvända utan att trafiken på Ådalsbanan påverkas.
Tunadalsspåret
Vi rustar upp och elektrifierar det befintliga Tunadalsspåret mellan Sundsvalls hamn och Huggsta. När spåret är klart kan elektrifierade tåg köra ända fram till Sundsvalls hamn. Det upprustade spåret ska vi koppla ihop med den nya järnvägen i Maland. Det befintliga spåret norr om Malandsbadet kommer att rivas.
Maland
Vi bygger ny järnväg i Maland. Den nya järnvägen, förbindelsespåret, kommer att koppla ihop Ådalsbanan med Tunadalsspåret. Syftet är att underlätta för transporter till och från Sundsvalls hamn och göra transporterna enklare och mer tidseffektiva. Den nya järnvägen kommer vi att koppla ihop med den utbyggda mötesstationen i Birsta.
Nyheter
Tidsplan
Här kan du följa vad som händer i projektet framåt. Observera att tiderna är preliminära.
Vi bygger järnvägskroppen genom att spränga, knacka och krossa berg, schakta samt bygga broar.
Vi fortsätter att arbeta på Tunadalsspåret. Vi bygger kontaktledningsstolpar och förbereder för elektrifiering.
Vi bygger alla delar på järnvägen.
Vi kopplar ihop den nya järnvägen i Maland och Tunadal med Ådalsbanan. Tåg kan nu trafikera spåren.
Vi slut för arbeten intill och på sidan av spåren: bullervallar, återplantering och annan återställning.
Dokument för Birsta
-
Dokument
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om mötesstationen i Birsta.
Dokument för Maland
-
Dokument
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om den nya järnvägen i Maland.
Dokument för Tunadal
-
Dokument
Här finns möjlighet att läsa och ladda hem dokument om upprustningen av Tunadalsspåret.
Angränsande projekt
Sundsvall Logistikpark AB är det kommunala bolag som ska samordna utvecklingen av ett effektivt och hållbart transportnav. Alla satsningar görs i samarbete med Trafikverket och SCA.