Logga in
Logga in

Västernorrland Väg 562, Njurunda - Sundsvall ombyggnad

Väg 562, gamla E4 mellan Njurunda och Sundsvall har anpassats till det lokala huvudvägnätet. En ombyggnationen med ny gång- och cykelväg, cirkulationsplatser och förbättrad tillgänglighet till busshållplatser.

Vad?

Vägen har byggts om till lokal väg med en separat gång- och cykelbana och bättre tillgänglighet till busshållplatser. Framkomligheten har förbättrats med cirkulationsplatser.

Varför?

Vägens standard anpassas så att den kan fungera som en länk i ett lokalt huvudvägnät med bättre tillgänglighet och trafiksäkerhet för gående och cyklister.

Nuläge

Ny vägplan för fastighetsnära bullerskyddsåtgärder ska prövas för fastställelse. Vi planerar genomföra åtgärderna hösten 2025. Besiktningsanmärkningar för vägen görs sommaren 2025.

Om projektet

Vägen har tidigare varit en europaväg med en årsdygnstrafik på cirka 20 000 fordon och idag beräkas cirka 4000 fordon trafikera vägen. Nu har den byggts om och anpassats till en lokal väg med ökad tillgänglighet och trafiksäkerhet för de oskyddade trafikanterna som exempelvis går och cyklar längs vägen. Ombyggnationen har genomförts i etapper, läs mer om delsträckorna längre ner på sidan.

Bakgrund

Inför att nya E4 skulle byggas mellan Myre och Skönsberg skrev Trafikverket ett avtal med Sundsvalls kommun. I avtalet ingick att gamla E4, numera väg 562, skulle byggas om till en lokal väg anpassad efter nya trafikmängder och med en trafiksäkrare lösning för de oskyddade trafikanterna som går och cyklar. 

Eftersom vägsträckan mellan Njurundabommen och Sundsvall ska delas upp i statlig och kommunal ägo var det tänkt att kommunen skulle medfinansiera ombyggnationen. I samband med diskussioner kring broavgift för persontrafik på Sundsvallsbron gav regeringen Sundsvalls kommun ett kompensationspaket som gav Sundsvall infrastruktursatsningar för cirka 5 miljarder. I detta paket ingår att Trafikverket finansierar hela ombyggnationen.

Efter ombyggnationen är Sundsvalls kommun väghållare med ansvar för drift och underhåll för stadsgatan genom centrala sundsvall och vidare till Stockvik  Mellan Stockvik och Njurundabommen har Trafikverket ansvar för drift och underhåll. . 

Lokalvägens utformning

Vägen har blivit något smalare med plats för en separat gång och cykelväg som fått LED-belysning. Vi har förbättrat busshållplatserna längs sträckan och tillgängligheten till dem. Framkomligheten har förbättrats med cirkulationsplatser vid de korsningar i Bredsand och Kvissleby som tidigare var trafikljusreglerade.

I samband med ombyggnationen har vi byggt ett nytt industrispår med en järnvägsport  under väg 562, i höjd med Cementa, närmare cirkulationsplatsen till oljehamnen och Björneborgsgatan. Det gamla industrispåret på Rosenborgskajen har vi rivit vilket skapar möjlighet för Sundsvalls kommun att exploatera området.

Det planerade dubbelspåret på Ostkustbanan mellan Dingersjö och Sundsvall påverkar till viss del ombyggnaden av väg 562. Det innebär att en kortare sträcka mellan korsningen mot Tunavägen i Nolby och cirka 500 meter mot centrala Kvissleby kommer att åtgärdas i samband med dubbelspårsbyggnationen. Då byggs den återstående delen av gång- och cykelvägen längs väg 562.

Delsträckor

Följande delsträckor av väg 562 har anpassats till det lokala vägnätet:

Vi har gjort trafikmiljön tydligare för biltrafiken och gjort det tryggare för gående och cyklister att ta sig fram längs Njurundavägen och Mjösundsvägen genom Njurundabommens centrum. Vi har förbättrat framkomligheten och trafiksäkerheten med gång- och cykelvägar och tryggare passager över vägen. Njurundavägen har också fått en ny bro över Åbäcken där vi även underlättat för uttern att ta sig fram under bron.  Centrumupprustningen i Njurundabommen blev klar juli 2021.

Första etappen i ombyggnationen av den gamla Europavägen. Sträckan som är 2,1 kilometer lång har anpassats till en lokalväg med separat gång- och cykelbana, ny belysning och förbättrad tillgänglighet till busshållplatser. Ombyggnationen har gjort det möjligt att bygga en ny mötesstation på Ostkustbanan i anslutning till Njurunda resecentrum. Etappen blev klar 2019.

Det här är den sista delsträckan i ombyggnationen av väg 562 med byggstart våren 2022. 

Sträckan är cirka 12 kilometer lång och sträcker sig mellan Sundsvalls resecentrum och strax söder om Kvissleby centrum, cirka 500 meter norr om korsningen med väg 568/Tunavägen. Vägen byggs om med undantag av en kortare del mellan trafikplats Skönsmon och Kubal som byggdes om i samband med att nya E4 byggdes.

Strax söder om Sundsvalls resecentrum passerar väg 562 över industrispåret till Kubal. I ombyggnationen av vägen har flyttat industrispåret från rosenborgskajen, tidigare södra kajen, och byggt en ny järnvägsanslutning med en ny järnvägsviadukt över industrispåret. Den nya viadukten är placerad i höjd med Cementa, något längre söderut än den tidigare järnvägsviadukten som rivits. Industrispåren på rosenborgskajen har rivits vilket gör det möjligt för kommunen att exploatera rosenborgskajen. 

Ombyggnationen och anpassningen av väg 562 till en lokal väg blev klar hösten 2024. Den har förbättrat framkomligheten och trafiksäkerheten för gående och cyklister med en ny gång- och cykelväg.

Sundsvalls kommun har tagit över sträckan Sundsvalls resecentrum - Stockvik som väghållare för fortsatt drift och underhåll. Mellan Stockvik och Njurundabommen är Trafikverket väghållare. 

 

 

 

Den gamla Europavägen genom centrala Sundsvall har omvandlats till en stadsgata med plats för såväl fordonstrafik som för gående- och cyklister, mer planteringar och gröna ytor, fler mötesplatser, ny belysning och ett sammanhängande gång- och cykelstråk längs Storgatan mellan torget och inre hamnen. Ombyggnationen bidrar till en tillgänglig och trafiksäker stadsmiljö för alla trafikanter.  

För att underlätta framkomligheten under byggtiden koncentrerades arbetet till en delsträcka i taget. Första delsträckan mellan Selångersån och trafikplats Skönsberg var klar i juni 2020. Hela den nya stadsgatan blev klar under augusti 2021 och har lämnats över till Sundsvalls kommun som väghållare för fortsatt drift och underhåll.

Nyheter

Tidplan

Här kommer du kunna följa vad som händer i projektet framöver för sista delsträckan mellan Nolby och Sundsvalls resecentrum. Observera att tiderna är preliminära.

Beräknad byggtid för den sista delsträckan mellan Nolby och Sundsvalls resecentrum.

Byggtiden innebär tidvis kraftigt begränsad framkomlighet.

2022 - Vi bedömer att detta år blir den mest intensiva byggperioden som får störst påverkan för trafikanter, närboende  och verksamheter.

2023 - Vi bedömer att påverkan tidvis blir stor för dig som bor, arbetar och rör dig längs sträckan. Under detta år ska det som finns kvar av den gamla asfalten fräsas bort. Vägen ska fyllas upp med massor och justeras så den blir plan innan den asfalteras.  Ledningsarbetena slutförs under hösten, arbeten med den nya gång- och cykelvägen, ny LED-belysning, det nya industrispåret byggs klart och den gamla järnvägsporten under väg 562 (Landsvägsallén) i höjd med Post Nord rivs. Trafiken leds via Kolvägen för att vi ska kunna slutföra arbetena med industrispår och den nya lokala vägen.

2024 - Trafikpåverkan blir stor när vi lägger det tredje och sista lagret asfaltlagret på vägen. Vi ska även asfaltera gång- och cykelvägen som vi öppnar under hösten.  Utöver beläggningsarbeten ska vi slutföra återstående ledningsarbeten, sätta upp LED-belysning, montera räcken, bygga gångpassager, utföra planteringar och återställa mark.

  • 26 januari - 29 februari 2024 - Samrådsperiod 
  • 20 februari 2024 - Öppet hus för berörda
  • September/oktober 2024  - Granskning av ny vägplan

De synpunkter vi fått in på förslaget till vägplan för fastighetsnära bullerskyddsåtgärder under samrådsperioden bearbetas och resulterar i en granskningshandling. Handlingen kungörs för granskning och skickas ut på remiss. Vi underrättar berörda sakägare och intressenter, via brev och annons, som får möjlighet att lämna skriftliga synpunkter på det slutliga förslaget. Efter granskningstiden tar vi fram ett granskningsutlåtande där vi besvarar inkomna synpunkter.

  • November 2024 - fastställelseprövning 

Efter granskningen sammanställer vi de synpunkter som kommit in och gör eventuella ändringar i planen. Sedan yttrar sig länsstyrelsen över planen, som därefter kan lämnas till fastställelseprövning. Om vägplanen uppfyller kraven i lagstiftningen så fastställs den. Beslutet om fastställelse kan överklagas till regeringen.

  • Våren 2025 - fastställd och laga kraftvunnen väg plan

Om ingen överklagan kommit in så vinner vägplanen laga kraft. Därefter påbörjar vi upphandling av entreprenör som kan genomföra de fastighetsnära bullerskyddsåtgärderna.

Den efterlängtade gång- och cykelvägen öppnade tisdag 3 september 2024. 

Åtgärder av besiktningsanmärkningar ska genomföras samt linjemålning av väg 562 i höjd med Kubal.

 

Vi planerar att utföra fastighetsnära bullerskyddsåtgärder på berörda fastigheter längs väg 562. 

Frågor och svar

Trafikverket anpassar hastighetsgränserna på väg för att rädda liv och minska påverkan på klimatet.

40, 60, 80 och 100 införs i allt högre grad inom både statligt och kommunalt vägnät. Just nu pågår en anpassning av hastighetsgränserna till vägarnas standard inom statligt vägnät genom höjningar till 100 km/tim och sänkningar till 80 km/tim. Många kommuner inför samtidigt jämna hastighetsgränser, främst 40 och 60 km/tim. Myndigheten Trafikanalys har föreslagit att en ny bashastighet om 40 km/tim ska införas i tätort.

Längs väg 562 har vi flera passager vid busshållplatser där har vi anpassat hastigheten till 40 km/tim för att skydda gående och cyklister. 

Fastigheter längs sträckan som överskrider gällande riktvärden för buller, har fått erbjudande om bullskyddsåtgärder. Hösten 2025 planerar vi att genomföra bullerskyddsåtgärderna. Du som är berörd kommer att få information innan.

 

Information läggs löpande ut här på webbsidan.
Större trafikpåverkande arbeten kommuniceras även via media, Njurundaföretagarna, Trafikverkets och Sundsvalls kommuns facebook och på sundsvallväxer.se.  Informationsbrev skickas vid behov ut till direkt berörda.

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss. Se kontaktuppgifter längre ner här på webbsidan. 

Dokument

Kontakt

Anne Mannela