Väg 686, bro över Svartån vid Ekås Färjbron gjuten med specialbetong
Nu är den gjuten och kan snart återigen trafikeras. Det handlar om den så kallade Färjbron över Svartån vid Ekås, några mil nordväst om Västerås. Planen är att öppna den nya bron någon gång under november månad.
Pär Eriksson, Trafikverkets projektledare står tillsammans med projektingenjören Rayan Salam Hama Salih på Svartåns östra strandkant och studerar när den ena lastbilen med betong efter den andra avlöser varandra under gjutningstimmarna.
Det är torsdag den 29 augusti och en drygt årslång avstängning av bron börjar att komma till sitt slut. Om några månader räknar Pär Eriksson med att den nya bron öppnar för trafik och då blir det återigen en kortare väg för närboende att ta sig till regionstaden Västerås från byar som Östra Vrenninge och Fläckebo.
-När vi nu gjuter bron använder vi en speciellt typ av betong med högre hållfasthet än normalt på grund av att det krävs då den nya brons konstruktion är både slankare, bredare och spännarmerad än den tidigare, förklarar Pär Eriksson.
Orsaken till att en slankare brokonstruktion har valts är att göra ett mindre avtryck då Färjbron ligger i både Svartåns naturreservat samt ett Natura 2000-område.
För att genomfört gjutningen krävdes cirka 150 kubikmeter, vilket ungefär motsvarar lastvikten för 15 betongbilar.
Efter att gjutningen slutfördes ska den nu stabiliseras under ett antal veckor innan de avslutande arbetena genomförs med bland annat att lägga asfalt.