Logga in
Logga in

Västra Götaland Delsträcka Borås

Vad?

Delsträcka Borås är en del av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.

Varför?

Förbättrad arbetspendling samt koppling till Landvetter flygplats.

Nuläge

I Borås har vi påbörjat arbetet med att ta fram en järnvägsplan. En järnvägsplan beskriver bland annat var järnvägen ska ligga och hur järnvägsanläggningen ska se ut.

Om projektet

Informationen på denna webbsida utgår från den fördjupade överenskommelsen med regionala parter samt att avtal tecknas under 2024.

Delsträcka Borås är cirka 13 kilometer lång och går från kommungränsen mot Bollebygd till Borås Centralstation. I arbetet med järnvägsplanen utgår vi från vårt högst rangordnade lokaliseringsalternativ från lokaliseringsutredningen.

I lokaliseringsutredningen för Ny järnväg Göteborg–Borås utreddes flera olika lokaliseringsalternativ för delsträcka Borås. Klicka här för att se kartan över de två lokaliseringsalternativ som rangordnades som nummer 1 och 2.

Korridoren för Göteborg–Borås fortsätter väster om delsträcka Borås och tillhör delsträcka Bollebygd.

Vi genomför fältundersökningar

Syftet med fältundersökningarna är att samla in information från området som ingår i delsträckan. Informationen kommer sedan ingå i utredningen om var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut.

När vi genomför fältundersökningar kan det betyda att vi:

  • Fotograferar områden
  • Tar prover
  • Genomför intervjuer
  • Undersöker markförhållanden
  • Observerar olika naturvärden

Berörda fastighetsägare får brev hem i brevlådan med mer information.

Din möjlighet att tycka till

Under processens gång håller vi samråd. Samråd innebär att vi kontaktar och för dialoger med bland annat andra myndigheter, kommuner, organisationer, enskilda berörda och allmänheten för att få synpunkter på utredningen och kunskap om området som vi utreder. 

Tidplan

Vid det första samrådet kommer vi att presentera förslag på möjliga spårlinjer och eventuella bortval. Vid samrådet kommer vi även att samråda miljökonsekvensbeskrivningen för järnvägsplanen samt eventuella miljöprövningar.

De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i en samrådsredogörelse.

Vid det andra samrådet återstår en spårlinje som beskrivs mer detaljerat inklusive omgivningspåverkan och skyddsåtgärder. Vid samrådet kommer vi även att samråda miljökonsekvensbeskrivningen för järnvägsplanen samt eventuella miljöprövningar.

De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i en samrådsredogörelse.

Den färdiga järnvägsplanen beräknas vara klar för granskning under 2027.

Granskning är ett sista formellt skede för järnvägsplanen där granskningssynpunkter kan lämnas. De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i ett granskningsutlåtande.

När järnvägsplanen är klar genomförs en fastställelseprövning. När järnvägsplanen fastställts och den har vunnit laga kraft kan vi börja lösa in den mark som behövs för den nya järnvägen.

Kontakt

Göteborg–Borås

Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Göteborg–Borås.