Logga in
Logga in
Betongpumparna går i full fart för den sista gjutningen Foto: Kjell Bengtsson

Olskroken planskildhet Nu är Olskroksbron helt färdiggjuten

En betydande milstolpe markerades igår när den sista gjutningen av Olskroksbron slutfördes.

Gjutningen påbörjades vid fyratiden på tisdag morgon och pågick till onsdag. Trots utmaningar med kalla väderförhållanden har projektteamet i Olskroken planskildhet hållit tidplanen och genomfört denna milstolpe enligt planerna.

Att se den sista gjutningen av Olskroksbron slutföras är en fantastisk bedrift och ett bevis på det hårda arbete och den dedikation som har lagts ner i detta projekt, säger Mats Ek, projektledare på Trafikverket i Olskroken planskildhet.
Vi är glada över att vi har kunnat hålla tidtabellen trots de utmaningar vi har mött längs vägen.

Den sista gjutningen omfattade ungefär 800 kubikmeter ECO-betong för brobanan. Olskroksbron sträcker sig över 590 meter och nu återstår att lägga spår på bron och genomföra diverse installationer innan tågtrafiken kan börja rulla. Arbetena med bron förväntas vara helt avslutat under år 2025.

Den omfattande konstruktionen har varit ett verkligt test av ingenjörskonst och tålamod. Med en betongbalkbro som har en samverkansdel av stål kommer bron att trafikeras av både Västlänken och Västra Stambanan när den är klar.

Under byggprocessen har teamet hanterat utmaningar som tät tågtrafik i området och krävande grundläggningsarbeten. En imponerande mängd betong- och stålpålar har slagits ner i leran som ibland varit så djup som 140 meter, för att säkerställa brons stabilitet. Dessutom har kalk-cement-pelare installerats för att förhindra sättningar i marken.

Denna fullbordade gjutning av Olskroksbron representerar inte bara en viktig milstolpe för projektet, utan även ett betydande steg framåt för infrastrukturen i regionen.