Olskroken planskildhet Så säkrar vi elsystemet för framtidens järnvägstrafik i Olskroken
Under höstens arbete i järnvägsprojektet fokuserar vi på att säkra ett stabilt och pålitligt elsystem för framtidens tågtrafik.
När vi arbetar med järnvägsprojektet i höst är vårt fokus tydligt: att skapa ett stabilt och pålitligt elsystem som tryggar framtidens tågtrafik för dig och alla resenärer. Kontaktledningssystemet, den osynliga hjälten som förser eldrivna tåg med ström, spelar en avgörande roll i detta. Genom att bygga och stärka detta system säkerställer vi att framtidens tågresor inte bara är effektiva utan också miljövänliga.
Stolpar och ledningar – grunden för ett stabilt elsystem
Längs spåren placerar vi ut stående stolpar på betongfundament. Dessa bär de nödvändiga ledningarna och håller kontakttråden på exakt rätt höjd och spänning. Med dragstänger och utliggare ser vi till att trådarna är korrekt sträckta – en förutsättning för säker och pålitlig tågdraft.
Isolatorer – en extra säkerhetsåtgärd för din trygghet
För att skydda mot oönskade strömöverföringar och förebygga störningar i systemet använder vi isolatorer. Dessa säkerhetskomponenter ser till att elektriciteten inte kan nå andra delar av infrastrukturen, vilket minimerar risker och ger en tryggare järnvägsmiljö.
Effektiv strömåterledning – en viktig detalj för hållbar drift
Genom att sluta strömkretsen med återledning hindrar vi jordströmmar och säkerställer ett effektivt och hållbart system. Tack vare denna genomtänkta design kan vi driva tågtrafiken på ett både säkert och stabilt sätt.
Genom samverkan mellan dessa viktiga komponenter bygger vi ett robust elsystem som klarar både dagens och framtidens tågtrafik. Tillsammans ser vi till att den nya järnvägssträckan i Olskroken blir en trygg och effektiv del av vår hållbara transportinfrastruktur.
Förklaring:
Dragstänger är stag som hjälper till att hålla kontakttråden stabil och sträckt över spåret, vilket förhindrar att tråden svajar på grund av vind eller tågens rörelse.
Utliggare är horisontella armar monterade på själva stolpen som håller kontakttråden på rätt höjd och avstånd från spåret.