Slussar i Trollhätte kanal Ryktena går i Trollhättan – men så här ligger det till
Det är sant att slussprojektet kommer att påverka Trollhättan på många sätt – men det florerar också en hel del rykten som inte stämmer. Här tar vi död på några av dem.
Rykte 1: ”Husen på Västergärdet kommer att rivas och vägen utanför Västergärdet stängs av för alltid.”
Den nya slussleden kommer att gå i skogsområdet norr om Västergärdet. Inga hus på Västergärdet kommer att behöva rivas. Det kommer alltid att finnas en väg till Västergärdet, såväl under byggtiden som när projektet står klart.
Rykte 2: ”Både Kärlekens stig och gångstigen utmed Bergkanalen kommer att försvinna.”
Under byggtiden kommer båda dessa gångstigar att behöva stängas av och ledas om under perioder. När projektet är färdigt kommer man att kunna gå både längs Kärlekens stig och Bergkanalen. Kärlekens stig kommer att gå över den nedre slussporten och gångstigen utmed Bergkanalen kommer att flyttas på vissa ställen där Bergkanalen breddas.
Rykte 3: ”Innovatum kommer att rivas.”
Vi kommer att bygga en ny bro över Bergkanalen som ansluter till Åkerssjövägen, men detta påverkar inte byggnaderna på Innovatum.
Rykte 4: ”Kanalön kommer att kalhuggas.”
Eftersom Bergkanalen breddas på vissa delar kommer gångstigen längs med kanalen att behöva flyttas i sidled i dessa partier. Det handlar om några meter – mellan fem och tio – och till följd av detta kommer träd att behöva tas ner, men i övrigt kommer skogen att finnas kvar på Kanalön.
Rykte 5: ”Notan för slussarna kommer att landa på bortåt 20 miljarder.”
Totalbudgeten för projektet, i prisnivå 2021-02, är:
- Lilla Edet 1,7 miljarder kronor
- Trollhättan 3,3 miljarder kronor
- Vänersborg 1,1 miljard kronor
Totalt 6,1 miljarder kronor
Viktigt att tänka på är att dagens prisnivå är högre än den från 2021, som beräkningen baserar sig på. Dessutom är kostnadsbedömningen grov eftersom vi fortfarande är i utredningsskede. En del kunskap kan vi inte ha förrän spaden är i marken. Vartefter utredningen fortgår samlar vi in mer kunskap om förutsättningarna och kalkylerna blir mer träffsäkra. Kostnadsjusteringar kan krävas längs resans gång också på grund av sådant som konjunktur och marknadsläge, överklaganden, politiska beslut, lagstiftning och miljöåtgärder. Att projektet skulle mer än tredubbla sina kostnader är emellertid inte troligt.
Rykte 6: ”Mängder av gamla vackra byggnader som står i vägen för den nya slussleden kommer att rivas.”
Det är inte klart att de byggnader som påverkas av den nya slussleden kommer att rivas utan vi vill så långt som det är möjligt flytta byggnader. Vår ambition är att riva så lite som möjligt.