Logga in
Logga in

Slussar i Trollhätte kanal Ny sträckning bevarar dagens slussområde i Trollhättan

Genom att bygga de nya slussarna på en ny plats kan den unika kulturmiljön i Trollhättans slussområde bevaras. Att bygga i befintlig sträckning förstör den.

Att bygga nya slussar i befintlig sträckning i Trollhättan innebär att:

  • dagens slussar från 1916 rivs helt och hållet eftersom ­betongen inte håller längre
    Rivningen och de omfattande sprängningar som krävs för att bygga en ny slussled innebär också att:
  • 1844 års slussled och miljön vid slussarna, inklusive flera skyddade byggnader, påverkas
  • miljön vid Höljan och parken i Gamle dal inte kan ­finnas kvar på samma sätt som i dag
    miljön längre ner i slusstrappan förändras radikalt och ­arbetena här påverkar även Skoftebyn
  • möjligheten att uppleva den unika slussmiljön med tre ­generationers slussleder i samma område för­svinner

Kulturmiljön i slussområdet är ovanligt skyddsvärd. Den är utpekad som en av landets tolv viktigaste industrimiljöer, som riksintresse för kulturmiljövård och skyddad som statligt byggnadsminne.

Nya moderna slussar skulle förstöra den unika kulturmiljön och det skulle inte längre vara möjligt att bevara det statliga byggnads­minnet.

Nya slussar i ny sträckning bevarar däremot slussområdet.

Men naturen då?

Slussar i befintlig sträckning innebär påverkan på Ryrbäckens naturreservat. Nya slussar enligt det planerade alternativ Nord innebär att de nya ­slussarna går genom naturreservatet Älvrummet.

Självklart innebär en ny led här en omfattande förändring av landskapsbilden. ­Naturen får sällskap av en slussled och Kärlekens stig leds om så att den som går stigen får promenera över slussportarna. Det blir annorlunda jämfört med i dag, men både natur och Kärlekens stig kommer att finnas kvar även i framtiden. 

Måste nya slussar vara större?

Flera av de fartyg som i dag passerar i Trollhätte kanal är egentligen redan för stora; säkerhetsmarginalerna har helt enkelt blivit för små och de passerar på dispens.

När vi bygger nya slussar som ska hålla i 120 år bör vi framtidssäkra dem. Större slussar i Trollhätte kanal ger förutsättningar för att större fartyg i framtiden kan trafikera kanalen och samma mängd gods kan transporteras av färre fartyg. Det gör transporterna mer energieffektiva (mindre miljöpåverkan), mer kostnadseffektiva och det blir säkrare både för sjöfarten och slussanläggningen i sig.

Större slussar handlar alltså både om att öka kapaciteten och säkerheten samt om att utveckla Vänersjöfarten så att den blir fortsatt attraktiv som transportslag för företagen.

Hur blir det med fritidsbåtarna?

Nya slussar är en förutsättning för fritidssjöfarten. Slussarna anses uttjänta för all typ av trafik 2030 – alltså även fritidsbåtar – och det krävs nya slussar oavsett vilka båtar som ska använda dem. Utan nya slussar blir det alltså ingen båttrafik alls i Trollhätte kanal. Sjöfartsverket, som ansvarar för anläggningen i dag, har inte i uppdrag att upprätthålla slussar för fritidsbåtar utan bara för kommersiell trafik.

Håller dagens slussar tills de nya tas i bruk?

Dagens slussar anses uttjänta 2030. Sjöfartsverket, som ansvarar för att hålla kanalens nuvarande slussar i drift, gör dock vad som krävs för att upprätthålla säkerheten tills nya slussar är på plats. Inspektioner och underhåll fortsätter och det kommer att göras åtgärder där det behövs för att slussarna ska vara i samma skick som i dag. Skulle Sjöfartsverket vid sina inspektioner bedöma att en sluss inte är säker så kommer den att repareras eller, om det behövs, stängas av tills den är åtgärdad – om det är möjligt att åtgärda den.