Trollhättan
I Trollhättan går arbetet vidare med målet att lämna in en ansökan till mark- och miljödomstolen i slutet av nästa år. Inför det kommer vi att hålla ett samråd om vattenverksamhet i början av året.
Vad händer i Trollhättan just nu?
Under hösten har vi täta möten med Trollhättans stad, Riksantikvarieämbetet, Vattenfall, Länsstyrelsen och Räddningstjänsten för att komma framåt i arbetet med de nya slussarna. Det handlar bland annat om vad som ska hända i det befintliga slussområdet, hur vi ska kompensera för natur som försvinner när den nya slussleden byggs, hur vattenkraften påverkas och vad som ska hända med byggnader som ligger i vägen för den nya anläggningen.
Konkret innebär det att vi tillsammans med staden bland annat diskuterar var vi kan skapa nya gångstigar, vilka hus som kan flyttas, om vi kan upprätta ett nytt naturreservat och var vi kan hitta nya sträckningar för motionslopp.
Vad gäller kulturmiljö pratar vi med Riksantikvarieämbetet till exempel om hur vi kan ta hand om murarna vid gångstigen utmed Bergkanalen efter att vi breddat kanalen.
Vad händer i vår?
I början av nästa år kommer vi att ha ett samråd om vattenverksamhet. Där kommer vi att beskriva hur projektet förväntas påverka miljön vad gäller frågor som berör just vatten, som till exempel muddring, erosion och grundvattenpåverkan. Vi kommer också att beskriva vad som händer i stort i projektet vad gäller hur människa och miljö påverkas.
När samrådet är klart ställs de synpunkter som vi får in samman i en samrådsredogörelse och sedan kommer vi att söka tillstånd i mark- och miljödomstolen för att bygga slussarna. Vi räknar med att skicka in ansökan under hösten 2025.
Projektet tickar på och hus löses in – men har vi verkligen tillstånd för allt?
Här får du reda på hur det ligger till.
För att vi ska få ansöka om tillstånd om vattenverksamhet i mark- och miljödomstolen måste vi äga marken som vi har tänkt bygga på. När sträckningen bestämts inleder vi därför så snabbt som möjligt en dialog med fastighetsägare vars hus står på mark som vi behöver för att kunna bygga. Oftast leder dialogerna till att vi kommer fram till en frivillig överenskommelse om inlösen, där vi köper fastigheten för marknadsvärdet plus 25 procent. Om vi inte kommer överens måste vi utöva det som kallas tvångsrätt i samband med ansökan till mark- och miljödomstolen.
Kan ni vara säkra på att få tillstånd från mark- och miljödomstolen?
Inget är någonsin säkert till hundra procent, men när vi lämnar in vår ansökan har många experter under lång tid tagit fram omfattande och grundliga utredningar som visar hur människa och miljö påverkas av slussbygget och vad vi gör för att minska de negativa konsekvenserna. Jurister är inkopplade för att se till att allt underlag är på plats som krävs för att vi ska få tillståndet.
Finns det ett slutgiltigt beslut om att bygga nya slussar?
Slussprojektet är beställt av regeringen – det ligger i nationell plan och Trafikverket har fått i uppdrag att bygga nya slussar i ny sträckning. Det finns därmed ett beslut från högsta ort att slussarna i Trollhätte kanal ska byggas. Den formella gången är emellertid att regeringen fattar byggstartsbeslutet när tillståndet för vattenverksamhet från mark- och miljödomstolen är på plats.
Sedan behöver även andra aktörer ge vissa tillstånd. Till exempel behöver kommunerna upprätta nya detaljplaner och Riksantikvarieämbetet ge oss tillstånd för att bygga i de delar av Trollhättan som är skyddade som statligt byggnadsminne. Detta kan du läsa mer om här nedanför.
Vem ger tillstånd för vad – den formella vägen mot nya slussar
Vägen mot byggstart innebär flera processer där olika aktörer ger tillstånd. Här beskriver vi de viktigaste – stadens, Riksantikvarieämbetets och mark- och miljödomstolens – i en kort och en lite mer ingående version.
- Trollhättans stad behöver ta fram nya detaljplaner för att Trafikverket ska kunna bygga den nya slussanläggningen. Staden hanterar även bestämmelser för att bygga i naturreservatet Älvrummet.
- Riksantikvarieämbetet beslutar om vi kan få tillstånd för slussbygget i de delar av kanal- och slussområdet som är skyddade som statligt byggnadsminne.
- Mark- och miljödomstolen beslutar om tillstånd för vattenverksamhet, efter samråd om slussbyggets miljöpåverkan.
Trollhättans stad – detaljplaner och naturreservatsbestämmelser
- Trollhättans stads detaljplaner reglerar vad man får göra på olika platser i staden. För att Trafikverket ska kunna anlägga slussar, bredda kanalen, bygga nya vägar, en ny bro över Bergkanalen och nya byggnader behöver staden upprätta nya detaljplaner som ger möjlighet till detta. Staden kommer under våren 2025 att hålla samråd om detaljplanerna och då kan den som vill lämna synpunkter till Trollhättans stad.
- En del av den nya slussleden går genom naturreservatet Älvrummet. För att Trafikverket ska få bygga där behöver Trollhättans stad ge Trafikverket dispens eller upphäva delar av naturreservatet. Just nu pågår arbete för att klargöra hur detta ska göras och se till att påverkan på skyddade områden blir så liten som möjligt.
Riksantikvarieämbetet – statligt byggnadsminne
- I Trollhättan är kanal- och slussområdet skyddat som statligt byggnadsminne eftersom det är en unik miljö med höga teknikhistoriska värden av nationell betydelse. Särskilt unik är möjligheten att uppleva tre generationers slussleder intill varandra. Regeringen beslutar om statligt byggnadsminne och Riksantikvarieämbetet är tillsynsmyndighet. Riksantikvarieämbetet bedömer om förändringar i området kan göras utan att det kulturhistoriska värdet går förlorat. Slussbygget berör en del av det statliga byggnadsminnet och Riksantikvarieämbetet behöver ge Trafikverket tillstånd för den nya bron över Bergkanalen, breddningen av Bergkanalen och hur den befintliga slussleden stängs och säkras. Trafikverket, Sjöfartsverket och Trollhättans stad har gemensamma möten med Riksantikvarieämbetet om hur slussprojektets påverkan på det statliga byggnadsminnet ska hanteras. I samband med att vi lämnar in ansökan till mark- och miljödomstolen i slutet av 2025 planerar vi att vara så långt framme i processen att vi har tillstånd från Riksantikvarieämbetet.
Mark- och miljödomstolen – tillstånd för vattenverksamhet
- För att vi ska kunna bygga den nya slussleden i Trollhättan måste vi ha ett tillstånd för den vattenverksamhet som bygget medför. Det beslutar mark- och miljödomstolen om. I början av 2025 håller Trafikverket ett samråd där vi beskriver hur vattenverksamheten förväntas påverka miljön, till exempel grundvattennivåer, och vi informerar också om miljöpåverkan från slussbygget i stort, som till exempel buller. De synpunkter vi får in under samrådet tar vi med oss in i arbetet med vår miljökonsekvensbeskrivning, som vi lämnar in till mark- och miljödomstolen med tillståndsansökan. Det räknar vi med att göra i slutet av 2025. Mark- och miljödomstolens handläggning tar ofta omkring två år för stora projekt som slussprojektet. Under processens gång får särskilt berörda tillfälle att lämna in synpunkter till domstolen.
...och så Länsstyrelsen!
- En annan viktig aktör är Länsstyrelsen, som är involverad i flera av processerna genom att de är regering och riksdags förlängda arm ut i landets regioner. Länsstyrelsen både ger råd och ansvarar för en del tillstånd, som till exempel vissa miljötillstånd.
Markprover runt Olidan och i Älvrummet
Vi tar markprover i ett område runt Olidan och i Älvrummets naturreservat under hösten. Undersökningarna genomförs genom att borra i jord och berg för att ta reda på hur markförhållandena ser ut. En stor del av arbetena är relativt tystlåtna, men vid vissa undersökningspunkter kan borrningarna ge upphov till ett hårt slående ljud när borren stöter mot berg.
Käpparna visar inte sträckningen
Vid vissa markundersökningar placeras så kallade stakkäppar ut i området där proverna ska tas. Käpparna är en markering för undersökningarna och inte för var slussleden ska gå.
En del av undersökningarna handlar om att geotekniker tittar på jord och berg medan andra prover utförs med hjälp av en borrbandvagn, som trycker sig ner i marken för att ta upp jord- och bergprover. En borrbandvagn låter i sig ungefär som en åkgräsklippare och stör därmed inte särskilt mycket, men om den vid undersökningen stöter på berg kan ljudet bli relativt starkt. Proverna tas under dagtid på vardagar.
Låt stakkäpparna stå
Det händer att stakkäpparna flyttas under natten, vilket medför risker för dem som ska ta proverna.
Få reda på mer om alternativ Nord
Här är en karta som visar den ungefärliga sträckningen för alternativet.
Korta fakta om alternativ Nord
- Cirka 2,3 kilometer långt.
- Går mellan Göta älv och Bergkanalen norr om Västergärdet. Ansluter till befintlig farled vid Olidebron i öster och ute i Göta älv i väster.
- Breddas från Olidebron upp till Klaffbron.
- Fartygen kan mötas i Göta älv och det planeras en ny mötesplats öster om slusstrappan.
- 1 miljon m3 jord och berg måste grävas bort, vilket motsvarar ungefär 42 Edsborgsplaner fyllda sex meter upp, eller 2,5 fyllda Globen.
- Byggtid omkring fem år.
- Sjöfarten måste stängas av under kortare perioder vid arbeten med Bergkanalen. Omkring fem bostäder behöver lösas in.
- Går genom naturreservatet Älvrummet och påverkar områden med höga naturvärden.
- Påverkar riksintresset för kulturmiljö i området intill Västergärdet, som är ett enskilt byggnadsminne, samt i den norra delen av Bergkanalen, som är en del av det statliga byggnadsminnet.
- Alternativ Nord ger cirka 25 % lägre klimatbelastning och cirka 30 % lägre energianvändning under byggtiden jämfört med alternativ Syd.
- Kostnad cirka 3 miljarder kronor.
Hur kan det komma att se ut?
Här nedanför kan du se två visionsbilder där tanken är att du ska få en känsla av hur det skulle kunna se ut med de nya slussarna i alternativ Nord. Tänk på att det handlar om visioner och inte exakta bilder av hur det skulle bli i verkligheten.
Ta dig en virtuell tur i alternativ Nord
Via länken kan du se dig omkring i området för alternativ Nord från tre olika punkter i 360 grader. Kom ihåg att det även här handlar om visioner och inte exakta bilder av hur det skulle bli i verkligheten.
Läs och ladda ner dokument
Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på många av de vanligaste frågorna om slussarna i Trollhättan.
I båda dessa leder finns 90-gradiga svängar som är omöjliga för dagens fartyg att navigera genom. De äldre slussarna utgör också statligt byggnadsminne, vilket skulle behöva upphävas för att kunna bygga här. Om man bygger om de gamla lederna försvinner möjligheten att beskåda flera generationer slussar samtidigt i Trollhättans kanal- och slussområde.
När de nya slussarna tagits i drift, oavsett placering, så kommer de befintliga slussarna stängas och säkras mot framtida dammbrott och rasrisker.
Alternativ Nords placering en bit ifrån området vid Åkers sjö bedöms ge möjligheter att utveckla och stärka det befintliga slussområdet som kulturhistoriskt besöksmål och skapa ytterligare värden för invånarna i Trollhättan.
Alternativ Nord berör naturreservatet vid Älvrummet. Reservatsbesluten säger att dispens kan ges för utvidgning och utveckling av befintlig slussled eller anläggande av ny slussled. Oftast kompenseras dock naturintrång och Trafikverket utreder möjligheten att skydda eller återskapa naturvärden på annan plats.
Den nya slussleden kommer att korsa Kärlekens stig. Vi bygger en passage förbi den nya slussen så att man fortsatt kan promenera utmed Kärlekens stig och på vägen passera den nya nedre slussen.
Allmänheten kommer att kunna korsa den nya slussleden både i dess nedre del mot Göta älv (Kärlekens stig) och i dess övre del mot Bergkanalen.
Utmed slussarna kommer allmänheten att kunna beskåda verksamheten från utsiktspunkter uppe på intilliggande berg.
Säkerhetsbestämmelserna kring hur man får bygga är hårdare i dag jämfört med för hundra år sedan, vilket gör att man inte kommer att kunna vandra utmed hela slussleden på ett nära avstånd. Man kommer inte att kunna komma lika nära fartygen som i dagens farled.
Senast Bergkanalen byggdes ut var på 1970-talet och sedan dess har storleken på fartygen ökat successivt och kanalen har nu nått sin maxkapacitet. För att säkerställa framkomligheten och öka säkerheten måste Bergkanalen, oavsett placering av slussleden, breddas/rätas ut, fast i olika omfattning. För alternativ Nord sker breddningen på sträckan mellan Olidebron och Klaffbron. Bergkanalen är i stora drag mellan 28 och 30 meter bred och vi pratar om att bredda med någonstans mellan fem och tio meter på specifika ställen. Exakt var breddningarna kommer att ske får vi återkomma till när vi gått in i det mer i detalj. Gångstråken utmed Bergkanalen är viktiga för Trollhättan och i färdigskedet ska Trollhätteborna kunna fortsätta promenera där.
Här kan du se en visionsbild som visar breddningen av Bergkanalen. Tänk på att det handlar om en vision och inte en exakt bild av hur det skulle bli i verkligheten.
Bergkanalen, vy mot Klaffbron.
För alternativ Nord bedöms byggtiden för slussleden bli cirka 5 år. Dessutom kommer förberedande arbeten att göras, till exempel ny bro över Bergkanalen. När nya slussar tagits i drift kommer de befintliga slussarna stängas och säkras mot framtida dammbrott och rasrisker.