Logga in
Logga in

Västra Götaland Bohusbanan, Uddevalla–Strömstad, kontaktledningsupprustning

Kontaktledningsanläggningen på sträckan Uddevalla–Strömstad är gammal och sliten och ska därför bytas ut. Vi ska även rusta upp kontaktledningssystemet på Uddevalla C.

English

Vad?

Totalutbyte av hela kontaktledningsanläggningen på Norra Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad.

Varför?

För att öka driftsäkerheten, minska underhållskostnader, möjliggöra för utökning av kapaciteten samt skapa en trafiksäker miljö för samtliga resenärer.

Nuläge

Produktionsplanering inför entreprenadstart i februari 2025.

Om projektet

Vi ska bygga om hela kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Den gamla anläggningen är från 1950-talet och ska ersättas med nya komponenter, från fundament till stolpar, kontaktledning och effektiv drivkraft. På så vis ökar vi driftsäkerheten på banan, minskar underhållskostnaderna och öppnar möjlighet för fler tåg att trafikera sträckan. I projektet ingår även att byta ut hela kontaktledningsanläggningen på Uddevalla bangård och bygga om mittplattformen för spår 2a och 3a. Under ombyggnadstiden som pågår under närmare två års tid kommer tågtrafiken att vara avstängd under kortare och längre perioder.

Kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad är från 1950-talet och de stolpar och bryggor som stått sedan dess är i behov av att bytas ut. Vi kommer att byta ut hela anläggningen, från fundament till stolpar, kontaktledning och hjälpkraft. Dessutom kommer vi att ersätta befintliga transformatorer med moderna autotransformatorer. Detta öppnar möjligheter för att fler tåg ska kunna trafikera banan. 

Kontaktledningsanläggningen på Uddevalla bangård är från 1950 och de stolpar och bryggor som stått sedan dess är i behov av att bytas ut. Vi kommer att byta ut hela kontaktledningsanläggningen, från fundament till stolpar, kontaktledning och hjälpkraft. Ombyggnadsprojektet omfattar även att förnya och förbättra bangårdsbelysningen och förbereda för framtida arbeten genom att lägga kanalisation. Kanalisation innebär att vi lägger ner rör med plats för bland annat elledningar, kablar, styr- och reglersystem. På så vis blir det smidigare att komma åt ledningar vid behov.

Mittplattformen för spår 2a och 3a i Uddevalla är låg och ojämn vilket innebär att insteget från plattformen till tåget är för högt. Det innebär att den inte är tillgänglig för funktionshindrade och dessutom är en säkerhetsrisk för alla resenärer vid på- och avstigning. Därför ska vi bygga om plattformen så att den blir högre och även förses med tak. Den kommer även att få bättre belysning, framkomlighet och tydliga skyltar med trafikinformation. På så vis kommer den att uppfylla gällande krav och regelverk. 

En del i detta projekt är att ersätta en så kallad mellanortskabel mellan Rabbalshede och Strömstad med en multiduktskanalisation. Denna typ av kanalisation är ett flerkanalssystem som kan innehålla en mängd olika typer av kablar, bland annat fiberkabel som används till informationsöverföring för järnvägssystem. Fördelen med detta är att man får en välplanerad kanalisation som gör att kablarna ligger organiserade och lättillgängliga för kommande underhåll och reparationer. Dessutom skyddas kablarna från såväl fysiska skador och miljöpåverkan som fukt, korrosion och temperaturförändringar. 

Tågtrafiken påverkas när vi rustar upp järnvägen

Den 10 februari 2025 började vi att bygga om kontaktledningsanläggningen på Uddevalla C och fortsätter sedan med sträckan mellan Uddevalla och Strömstad. Det innebär att vi periodvis behöver stänga av tågtrafiken, antingen på kvällar och nätter eller dygnet runt.

Uddevalla C

10 februari–9 april

Tågtrafiken stängs av kvälls- och nattetid på Uddevalla C. Måndag–fredag, kl. 18.55–04.55.

9–14 april

Tågtrafiken är helt avstängd på Uddevalla C under perioden 9 april kl. 18.55 –14 april kl. 04.55.

2–11 augusti

Tågtrafiken är helt avstängd på Uddevalla C under perioden 2 augusti kl. 05.00 –11 augusti kl. 04:55.

12 augusti–20 december

Spår 1–4 kommer att vara öppna för tågtrafik kl. 04.55–18.55. Övrig tid (kväll och natt) kommer tågtrafiken att vara avstängd och ersätts med bussar.

Uddevalla–Strömstad

7 april–27 juni

Tågtrafiken stängs av på hela sträckan kvälls- och nattetid, måndag–fredag, kl. 19.40–05.40

30 juni–1 augusti

Tågtrafiken stängs av på hela sträckan kvälls- och nattetid, måndag–fredag, kl. 20.00–06.00.

2 augusti 2025–20 april 2026

Denna tidsperiod kommer tågtrafiken på sträckan Uddevalla–Strömstad att vara helt avstängd. Tågen ersätts med bussar.

20 april 2026–12 december 2026

Denna tidsperiod kommer tågtrafiken på sträckan Rabbalshede–Strömstad att vara helt avstängd. Tågen ersätts med bussar.

Tidsplan

1 Framtagande av förfrågningsunderlag 2023

2 Upphandling av entreprenör 2024

Den första etappen av ombyggnadsprojektet startar på Uddevalla bangård i februari år 2025.

4 Klart 2027

Frågor och svar

  • Vi ska byta hela kontaktledningsanläggningen. Den omfattar allt från fundament till stolpar och själva kontaktledningen.
  • Dagens transformatorer ska bytas ut mot moderna, så kallade autotransformatorer. Det innebär att vi kan höja spänningen i anläggningen och på så vis göra det möjligt för fler tåg trafikera järnvägen. En effektivisering av banan, helt enkelt.
  • Vi ska höja mittplattformen för spår 2a och 3a på Uddevalla station och förse den med tak. Det gör vi för att göra den tillgänglighetsanpassad och för att ge resenärerna ett bättre väderskydd.

Dessa tider ersätts tåg med bussar:

10 februari–9 april

Tågtrafiken stängs av kvälls- och nattetid på Uddevalla C. Måndag–fredag, kl. 18.55–04.55.

9–14 april

Tågtrafiken är helt avstängd på Uddevalla C under perioden 9 april kl. 18.55 –14 april kl. 04.55.

2–11 augusti

Tågtrafiken är helt avstängd på Uddevalla C under perioden 2 augusti kl. 05.00 –11 augusti kl. 04:55.

12 augusti–20 december

Spår 1–4 kommer att vara öppna för tågtrafik kl. 04.55–18.55. Övrig tid (kväll och natt) kommer tågtrafiken att vara avstängd och ersätts med bussar.

 

Dessa tider ersätts tåg med bussar:

7 april–27 juni

Tågtrafiken stängs av på hela sträckan kvälls- och nattetid, måndag–fredag, kl. 19.40–05.40

30 juni–1 augusti

Tågtrafiken stängs av på hela sträckan kvälls- och nattetid, måndag–fredag, kl. 20.00–06.00.

2 augusti 2025–20 april 2026

Denna tidsperiod kommer tågtrafiken på sträckan Uddevalla–Strömstad att vara helt avstängd. Tågen ersätts med bussar.

20 april 2026–12 december 2026

Denna tidsperiod kommer tågtrafiken på sträckan Rabbalshede–Strömstad att vara helt avstängd. Tågen ersätts med bussar.

  • Hela anläggningen för kontaktledningen är från 1950-talet och den är i slutet av sin tekniska livslängd. Med nya komponenter och ny hjälpkraft i anläggningen kommer underhållskostnaderna att minska avsevärt.
  • Vi gör ombyggnaden för att öka driftsäkerheten på banan. En ny pålitlig anläggning innebär betydligt färre oplanerade driftsstopp.
  • Vi vill framtidssäkra kontaktledningsanläggningen. Det öppnar möjligheter för att öka kapaciteten på järnvägen och fler tåg kan trafikera banan.

Nej, inte i detta ombyggnadsprojekt. Däremot är trädsäkring en del av Trafikverkets löpande underhåll av banan. Det hanteras av ett annat projekt på järnvägen.

Fundamentsättning

Tåg på räls

Så här kan det se ut framöver när vi sätter fundament för kontaktledningsstolpar genom att borra hål i banvallen istället för att gräva. För det arbetet används ett speciellt borrtåg.
Fotograf: Daniel Svensson
Ladda ner bilden högupplöst (jpg. 2,4 MB) 

Spårarbete

Arbete med kontkatledning.

Arbete med kontaktledningsanläggning med hjälp av spårgående traktorgrävare med korg på ett av Trafikverkets projekt 2021.
Fotograf: Daniel Svensson
Ladda ner bilden högupplöst (jpg. 1,7 MB) 

Kontakt

Sammy Kangethe

Projektledare