Logga in
Logga in

Västra Götaland Bohusbanan, Uddevalla–Strömstad, kontaktledningsupprustning

Vi ska genomföra kontaktledningsupprustning på sträckan Uddevalla–Strömstad.

Vad?

Totalutbyte av hela kontaktledningsanläggningen på Norra Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad.

Varför?

För att öka driftsäkerheten, minska underhållskostnader, möjliggöra för utökning av kapaciteten samt skapa en trafiksäker miljö för samtliga resenärer.

Nuläge

Produktionsplanering inför entreprenadstart 2025.

Om projektet

Kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad är från 1950-talet och de stolpar och bryggor som stått sedan dess är i behov av att bytas ut. Projektet kommer att byta hela kontaktledningsanläggningen, från fundament till stolpar, kontaktledning och hjälpkraft. Därutöver kommer projektet att genomföra AT-konvertering från dagens boostertransformatorer till de nyare autotransformatorerna. Detta gör att vi i framtiden kan köra fler tåg och tätare trafik då vi höjer kapaciteten på sträckan.

Kontaktledningsanläggningen på Uddevalla bangård är från 1950 och de stolpar och bryggor som stått sedan dess är i behov av att bytas ut. Projektet kommer att byta hela kontaktledningsanläggningen, från fundament till stolpar, kontaktledning och hjälpkraft. Projektet kommer även att förnya och förbättra bangårdsbelysningen och förbereda för framtida arbeten genom att lägga kanalisation.

Mittplattformen för spår 2a och 3a i Uddevalla är låg och ojämn vilket innebär att insteget från plattform till tåg är för stort. Det gör att den inte är tillgänglig för funktionshindrade och är en säkerhetsrisk för alla resenärer vid på- och avstigning. I projektet ska därför plattformen höjas och rustas upp samt förses med tak, så att det framöver uppfyller gällande krav och regelverk. Det innebär också bättre belysning, framkomlighet samt tydliga skyltar med trafikinformation.

Projektet kommer att färdigställa avvecklingen av en så kallad mellanortskabel mellan Rabbalshede och Strömstad och i samband med det förlägga multiduktskanalisation. I multidukten kan sedan fiberkabel installeras, som används till informationsöverföring för järnvägssystemet.

Tidsplan

1 Framtagande av förfrågningsunderlag 2023

2 Upphandling av entreprenör 2024

3 Byggstart 2025

4 Klart 2027

Fundamentsättning

Fundamentsättning med borrtåg på ett av Trafikverkets projekt 2021.
Fotograf: Daniel Svensson
Ladda ner bilden högupplöst (jpg. 2,4 MB) 

Spårarbete

Arbete med kontaktledningsanläggning med hjälp av spårgående traktorgrävare med korg på ett av Trafikverkets projekt 2021.
Fotograf: Daniel Svensson
Ladda ner bilden högupplöst (jpg. 1,7 MB) 

Kontakt

Sammy Kangethe

Projektledare

Telefon: +46 10-124 30 98