Logga in
Logga in
Foto: Tim Cato

Uppställningspår Lärje Klimatsmart markförstärkning i full gång vid Lärje

Arbetet med markförstärkning för uppställningsspåren vid E45 i Lärje har nu nått en viktig milstolpe.

Efter en intensiv vår med start av projektering, förberedande åtgärder såsom byggnation av in- och utfarter till området, avlägsnande av träd och vegetation, är nu installationen av multicempelare (MC-pelare) i full gång.

MC-pålning är en klimatsmartare metod för markförstärkning, som används för att säkerställa att grunden under de framtida spåren blir stabil och hållbar. Denna teknik fungerar bra i områden med mjuk eller instabil mark, och arbetet som nu genomförs kommer att skapa en robust grundförstärkning för uppställningsspåren.

Med dessa insatser säkerställer vi att den kommande infrastrukturen blir hållbar och återanvänt material möter ju miljömålen vilket är positivt, säger Terese Löfgren, projektledare för Uppställningsspår Lärje. Arbetet med MC-pålning markerar ett betydande steg framåt i projektet, och vi ser fram emot att fortsätta arbetet med fokus på kvalitet och miljöhänsyn.

MC-pålning innebär att Multicem, en blandning av cement och restprodukter från cementindustrin, blandas med leran för att skapa stabila pelare. Denna metod minskar koldioxidutsläppen och skapar en stabil grund för de kommande spåren. Cirka 40 8000 meter pelare kommer att installeras under en fyramånadersperiod.

Som en del av projektet planeras det för att Chalmers tekniska högskola, ska få forska inom projektet för att bättre förstå hur dessa pelare beter sig över tid. Genom att kombinera traditionella tester med fiberoptisk teknik studeras pelarnas styvhet och deformationsegenskaper, vilket bidrar till säkrare och mer hållbara konstruktioner. Detta forskningsförsök stöds av Trafikverket, och det genomförs i samarbete med Peab och Svenska Dmixab AB.