Logga in
Logga in

Västra Götaland Väg 41, Sundholmen–Björketorp, mötesfri väg

Vi planerar och bygger en mötesfri väg på sträckan mellan Sundholmen och Björketorp. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare. Vi ersätter också obevakade plankorsningar på Viskadalsbanan.

Vad?

Vi bygger en mötesfri väg, även kallad 2+1-väg. Vi stänger samtidigt 13 obevakade plankorsningar och bygger två nya bevakade plankorsningar, med bommar samt ljud- och ljussignaler.

Varför?

Ökad säkerhet och framkomlighet för trafikanter, samt bättre stabilitetsförhållanden för väg 41. Att ta bort obevakade plankorsningar ökar trafiksäkerheten vid järnvägen.

Nuläge

Entreprenör finns på plats och påbörjar arbeten i fält.

Om projektet

Vi bygger en säkrare väg

En mötesfri väg, även kallad 2+1-väg, är en väg som växlar mellan ett och två körfält. Vi bygger även ett mitträcke mellan de mötande filerna för att öka säkerheten ytterligare för trafikanterna. En mötesfri väg minskar risken för köer, och gör att trafiken flyter på smidigare. Det kan i sin tur bidra till en minskad miljöbelastning.

Varför ny vägsträckning?

Befintlig väg 41 på aktuell sträcka följer Viskan och närheten till ån gör att vägen bitvis har dålig stabilitet. För att öka trafiksäkerheten, förbättra framkomligheten samt stabilitetsförhållandena ska vägen byggas om i ny sträckning och placeras mellan nuvarande väg 41 och Viskadalsbanan.

Förändring av befintlig väg 41

Efter byggnation av ny väg 41 kommer den gamla väg 41 döpas om till väg 1516 och smalnas av. Vägen ska nyttjas av busslinjetrafik, åkermaskiner och kan nyttjas av gång- och cykeltrafik samt som omledningsväg. Vägen ska utformas som en bygdeväg. 
För mer information om bygdeväg se denna sida: Bygdeväg - www.trafikverket.se.

Vi bygger bort obevakade plankorsningar

Vi har byggt bort 16 stycken obevakade plankorsningar på Viskadalsbanan, längs sträckan Sundholmen–Björketorp. 13 av dem är ersatta med  två vägskyddsanläggningar med bommar samt ljud- och ljussignaler. 

De nya plankorsningarna är att vara utrustade med ljus-, ljud- och bomanläggningar. Detta kommer att öka säkerheten vid järnvägsövergången. Två nya enskilda vägar har byggts  i anslutning till de nya plankorsningarna.

Byggstart – så påverkas du

Vi börjar bygga den nya vägen i början av 2025 och beräknar bli klara sommaren 2026. Arbetena kommer i huvudsak ske på dagtid. Hastigheten kommer att vara nedsatt på delar av sträckan under arbetets gång och framkomligheten kommer att vara delvis begränsad.

Karta

Tidsplan

1 Informationsmöte december 2018

2 Samrådsunderlag vägplan våren 2019

3 Samrådshandling vägplan hösten 2019

4 Granskningshandling vägplan januari/februari 2021

5 Fastställelseprövning 2021

6 Vägplan vann laga kraft efter fastställelsebeslut och regeringsbeslut 22 december 2022

7 Byggstart för plankorsningar och anslutningsvägar vintern 2023/2024

Två nya plankorsningar och anslutande vägar beräknas vara klara.

9 Byggstart mötesfri väg vintern 2024/2025

10 Mötesfri väg beräknas bli klar sommaren 2026

Projekt i närheten

I närområdet planerar vi även att bygga om och förbättra fler vägar. Vi ökar även säkerheten vid ytterligare ett stort antal oskyddade järnvägsövergångar på Viskadalsbanan, i ett särskilt projekt.

Kontakt

Jonas Edelberg

Projektledare

Telefon: +46 10-123 30 78

Håkan Sandström

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 72 03