Västra Götaland Deletapp Kvarnberget
Efter Lilla Bommen går Västlänken längs Packhuskajen och genom Kvarnberget ner till Stora Hamnkanalen. Här hittar du information om vad som händer i området.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Den här deletappen sträcker sig från Lilla Bommen, förbi Packhuskajen och till Stora Hamnkanalen. Förutom den del av Västlänken som skär genom Kvarnberget består marken längs denna sträcka av jord och lera. Här bygger vi Västlänken i ett öppet schakt, vilket innebär att vi gräver oss ned i marken uppifrån och bygger tunneldelen i betong som sedan täcks över. Även den del av Västlänken som går genom Kvarnberget bygger vi som betongtunnel, men här har vi schaktat i berg istället för jord och lera . Arbetet är omfattande och har pågått sedan 2018.
Nyheter
Störningar under byggtiden
Tidslinje
Tidslinje för deletapp Kvarnberget, Västlänken.
Planen var ursprungligen att byggnationen i Kvarnberget skulle pågå i tre år och att deletappen skulle vara färdigställd 2021. I oktober 2020 förlängdes byggtiden för deletapp Kvarnberget från 2021 till 2023 på grund av omfattande arkeologiska undersökningar, och att förstärkningsarbetet i Götatunneln avbröts 2018.
Förseningen blev därefter ännu större, bland annat på grund av pandemin, bergprojekteringar, fler arkeologiska utgrävningar samt att entreprenören AGN Haga genomgick en rekonstruktion.
Mellan åren 2025–2026 arbetar vi med järnvägsinstallationer inuti tunneln. Vi installerar bland annat bana, el, signal- och telesystem.
Delar av Västlänken öppnar 2026 då Station Centralen öppnas som en säckstation med fyra spår där tågen kan vända.
Trolig öppningstid för hela Västlänken är 2030, men det finns fortfarande osäkerheter.
Vad är det som ska byggas?
Mellan Lilla Bommen och Stora Hamnkanalen bygger vi 560 meter av Västlänken. Förutom tågtunneln bygger vi även en servicetunnel och två teknikplatser. Arbetet innebär bergssprängningar och gjutningar i öppna schakt.
I området vid Sankt Eriksgatan, mitt emot Göteborgsoperan, har vi byggt ett så kallat serviceschakt. Schaktet ska fungera som utrymningsväg och angreppsväg för räddningstjänsten om en olycka skulle inträffa när Västlänken är i drift. Den underjordiska delen av servicebyggnaden rymmer även omfattande installationer som behövs för att driva Västlänken.
Vi har också byggt en servicetunnel med infart via en befintlig tunnelmynning vid Smedjegatan, samt en teknikplats i korsningen mellan Sankt Eriksgatan och Smedjegatan.
Västlänkens dragning i området har anpassats för att undvika påverkan på de gamla befästningsverken under Packhuskajen och efter Götatunneln. Västlänken passerar Götatunneln på två ställen, vid Kanaltorget och Otterhällan, i deletapp Haga. Vid Kanaltorget har vi förstärkt Götatunneln så att den ska klara av att bära tyngden av Västlänken. Efter passagen över Götatunneln viker Västlänken av söderut längs Packhuskajen och fortsätter under Stora Hamnkanalen.
I stort sett omfattas hela centrala Göteborg av riksintresse för kulturmiljövård och Göteborgs innerstad är delvis en stor fornlämning. Vid Packhusplatsen ligger det befästningsverk under mark. Tidigare låg även kronans masthamn här, belägen strax innanför stadens försvarsverk. Vi har gjort stora ansträngningar för att hitta ett läge för tunneln så att så stor del av lämningarna som möjligt ska kunna bevaras. Vissa konflikter har dock inte gått att undvika och lämningar från den gamla Masthamnen har tagits bort och dokumenterats.