Järnvägsinstallationer
Nu startar järnvägsinstallationerna i Västlänkstunneln. Det innebär att vi anlägger järnvägsspåren och installerar allt som finns med omedelbar närhet till spåren.
Korta fakta
Vad: Västlänkens järnvägsinstallationer är uppbyggt av delsystemen bana, el, signalsystem och telekommunikation. Installationsarbetena längs sträckan är uppdelade i två delar där den första delen innebär att vi ska arbeta med järnvägsinstallationer för etapperna Centralen och Kvarnberget, och bygga klart järnvägsanläggningen i Almedal.
Varför: Järnvägsinstallationerna behövs för att tågen ska kunna köra genom tunneln. Tillsammans samverkar de för att bära, styra och säkra järnvägen.
Nuläge: Just nu arbetar vi med järnvägsinstallationer i Centralenområdet och i Almedal. Det är konsortiet Infranord AB och TSO S.A.S som är vår kontrakterade entreprenör för arbetena, som ska genomföras mellan 2024 och 2026.
Vår nya järnvägstunnel tar form
Västlänken kommer bli en modern anläggning som vi nu fyller med järnvägsspecifika installationer och teknik. För att tågen ska kunna köra genom Västlänken behöver vi först utföra en mängd tekniska installationer.
- Vi anlägger dubbla järnvägsspår längs Västlänkens sträcka. Stationerna anlägger vi med fyra järnvägsspår.
- Vi installerar elkaft, dels för att förse tågen med el, men också dels för att driva övrig utrustning i tunneln.
- För att tågen ska kunna styras på ett säkert sätt installerar vi signalsystem.
- Vi installerar även tele- och radiokommunikation, så att till exempel tågförare ska kunna kommunicera med varandra och att du som resenär kan prata i din mobiltelefon.
Vi ska även utföra andra installationer som till exempel ventilation, belysning, brandlarmsystem, rulltrappor och hissar. Vi förbereder också tunneln för signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System).
Installationer
Västlänken byggs med dubbelspår och spåren i tunneln och i trågen vid tunnelmynningarna kommer byggas som ballastfritt spår. Istället för att fästa rälerna på slipers som sedan placeras i makadam byggs det ballastfria spåret upp av en betongplatta. Det innebär att slipers är fastgjutna i betongplattan och spåren fixerade i dessa. Syftet är att minska schaktdjupet och minska underhållskostnaderna. Denna konstruktion är vanligt förekommande vid spårbyggnad i tunnlar i Europa.
Det ballastfira spårets konstruktion har stomljuds- och vibrationsdämpande egenskaper som minskar tågtrafikens påverkan på omgivningen. Ballastfritt spår kräver också mindre utrymme än spår med ballast vilket är gynnsamt för tunneltvärsnittet.
Ballastfria spår har en levnadslängd på cirka 80 år och behöver inte underhållas lika ofta jämfört med vanliga järnvägsspår. Av totalt 20 km järnvägsspår är 16 km ballastfritt spår. I Almedal installeras 4 km vanligt spår med ballast.
Elanläggningens funktion är att förse tågen och andra viktiga delar inom järnvägsanläggningen med elkraft; dels till kontaktledningen som ger kraft för att driva tågen, dels av (hjälp)kraft för att driva övrig utrustning för järnvägen.
Elen är en förutsättning för att tågen ska gå i tunneln. Trafikverket använder förnybar energi och det är vårt ansvar att värna om ett effektivt och hållbart transportsystem som är driftsäkert. Tåg har en låg miljöbelastning och är ett klimatsmart sätt att resa.
I tunneln kommer vi installera kontaktskena för 16kV som är placerad i taket, vilken tågets strömavtagare pressas mot och förser tåget med ström. I tunneln installeras ett 22/0,4kV elnät för kraftförsörjning av Västlänkens stationer samt teknikhus för tågdriften.
I Almedal installeras konventionell kontaktledningsanläggning med kontaktledningsstolpar enligt bilden nedan.
Elen är nödvändig för stationerna och för de signal- och teletekniska installationerna som ska göras. De signaltekniska installationerna innefattar kontroll över trafikala ljussignaler och växlar så att tågtrafiken kan ske på ett säkert sätt. De teletekniska installationerna är för datakommunikationen till tunnelns teknikanläggningar samt för att resenärer skall kunna prata i mobiltelefon och använda mobila nätverk för dataanvändning.
Vi har nätstationer med lågspänningsställverk för hjälpkraft. Ett el-ställverk är den punkt där strömmen fördelas ut på ett säkert sätt till el-anläggningens förbrukare såsom ventilationsanläggningar, pumpstationer, stationernas belysning och uttag samt signal och teleanläggningar.
För att kunna leda spårtrafiken längs med Västlänkens sträcka installeras ett traditionellt signalsystem, det vill säga med ljussignaler och ATC (Automatic train control), som innebär att det blir säkert att resa med tågen och att vi nyttjar kapaciteten på bästa sätt.
I Västlänkens tunnel kommer vi ha korta avstånd mellan signalerna. Vi projekterar för att signalerna ska klara av ett tåg varje 90 sekund i vardera riktningen, vilket innebär 24 tåg i timmen.
Fakta: 28 växlar, 70 000 meter signalkabel, 253 signaler, 17 teknikutrymmen, 1 nytt ställverk för Västlänken, 779 baliser, 95 000 meter baliskabel, 77 000 meter spårledningskabel.
Vi möjliggör för ERTMS (Framtida europeiska signalsystem)
Tele-och radiokommunikation behövs för att utrustningen ska kunna kommunicera med varandra. Vi förser och säkrar att det finns telekommunikation längs hela Västlänkens sträcka via ett transmissionsnät som går igenom hela tunneln.
Telekommunikation innefattar flera delar och är viktig för dig som reser med Västlänken. Till exempel förser vi tunneln med smarta skyltar och högtalare så att du alltid har korrekt trafikinformation. Dessa skyltar och högtalare installeras via ett spridningsnät. Det innebär även att vi får kontakt med alla våra system, framför allt med våra ställverk.
Tunneln utrustas även med radiotäckning som bland annat möjliggör mobil kommunikation för såväl järnvägens kommunikation och räddningstjänsten som dig som resande så du kan få mobil täckning.
Film om järnvägsinstallationer
Samtidigt som vi pålar och spontar för Västlänkens tunnlar så pågår planeringen för vad som ska komma sen: arbeten som ser till att tågen slutligen kan börja rulla. Det handlar om att få bana el, signaler och telekommunikation på plats.