
Västlänken Årskrönika Korsvägen 2024
Under 2024 fortsatte de olika arbetena längs med hela den 3,2 km långa deletappen som Korsvägen är från Landala, Johanneberg, Korsvägen, Liseberg, Jakobsdal, Skår och Almedal.
Vi har sprängt klart tågtunneln till Haga under Landala torg där vi nu väntar på att Haga spränger sin sista del så att bergtunnlarna kan mötas 40 meter under markytan.
På den västra sidan under Johanneberg bygger vi en fläktstation där bergrummet mäter hela 55 m lång, 26 m bred och 28 m hög. Berget är utsprängt och betonghuset är nu på tredje våningen för det som kommer bli den framtida fläktstationen. I det sista steget installeras själva fläktarna och all teknik runt omkring dem.
Ett annat lika stort bergrum under Johanneberg är det som vi kallar mellanplan. Under 2025 kommer vi att spränga klart det. Mellanplanet kommer att vara en del av Västra entrén där resenärer kommer upp och ner i stationen med hjälp av rulltrappor och hissar för att nå själva stationen. Vi har också sprängt klart det öppna schaktet för Västra entrén och arbetar nu med betongarbetena där.
På båda sidor om det öppna schaktet i Korsvägen inne i berget har vi snart gjutit klart våra 17 pelare som ska bära upp bergtaket på den framtida stationen. Vi har börjat spränga bort berget mellan våra tre så kallade pilottunnlar och i det arbetet är det viktigt att inte skada våra pelare genom att gå försiktigt fram vid sprängningarna. För att minimera omgivningspåverkan använder vi oss av både sprängmattor och ljudmattor.
I schaktet på Korsvägen har vi gjutit klart bottenplattan till stationen och fortsätter med väggarna och mittenbarriären. I bottenplattan har vi också gjutit in sex grundvattenrör som ska se till att grundvattennivån inte påverkas av betongkonstruktionen. Runt arbetsplatsen i Korsvägen har vi fått ny konst från flera olika konstnärer.
Under Lisebergs entréstråk har vi inte sprängt utan grävt tunneln. Inne på Liseberg har vi börjat schakta oss ner utanför Rondo. Under Mölndalsån och vår akvedukt har vi ett så kallat vattenschakt där bland annat dykare och långgrävare ser till att ta bort lera och jord. Vi har även byggt en bro för Sofierogatan som är kvar tills arbetena är klara.
Inne i berget under Jakobsdal och Skår har vi sprängt klart och håller på med olika efterarbeten som tätning av berget. Det finns lite berg kvar under E6:an som sprängs bort när det öppna schaktet på Liseberg är klart.
Under 2024 har Almedal gjutit klart sitt betongtråg och nästan hela betongtunneln mot Skårs bergtunnel. Vi jobbar med en betongportal för att betongtunnel och bergtunnel ska kunna mötas. På marken förbereds de två permanenta spår som ska gå på var sin sida av betongtråget och som gör att det blir tågavstängningar sommaren 2025.
