Logga in
Logga in
Illustration: Kanozi Arkitekter

Nu bygger vi station Centralens västra entréer

Precis väster om Hisingsbron bygger vi just nu de två entréer som kommer att ta dig ner till station Centralens tågperronger i den västra delen av stationen.

När du ska ta tåget från station Centralen 2026, kommer du att kunna välja någon av stationens fyra entréer. Den östra entrén och den i mitten byggs just nu av Jernhusen.

De två västra entréerna har vi precis börjat att bygga och arbetet går bra. En entré kommer att ansluta mot Nordstans P-hus och den andra kommer att ansluta mot hörnet på det nya hus som Castellum ska uppföra en bit norrut, närmare Lilla Bommen. Går du förbi området kan du se stålbalkarna som bildar stommarna till det som ska bli de båda entréerna.

— Det är inte så lång tid kvar innan station Centralen ska öppna för trafik. I december 2026 kommer du kunna kliva av tåget på stationen och gå direkt in till Nordstans shoppingcenter, säger Per Fahlman, produktionsledare på deletapp Centralen.

De två entréerna skiljer sig något i utformningen av hörnen, men talar samma formspråk. Utvändigt kommer entréernas fasader bestå av grågult tegel och stora glaspartier som ska ge ett inbjudande ljusinsläpp under dagen. På kvällen förvandlas entréerna till stora lyktor, då ljuset från dem lyser upp gatorna utanför.

Invändigt kommer väggarna att kläs med vitt kakel som övergår i bronsfärgad perforerad plåt i taket, som ska skapa bra akustik. Samma gröna granit som klär Västlänkens perronger kommer också gå igen på golvet.

— Ljuset i entréerna kommer att bli mäktigt och fint. Entréerna ska vara inbjudande och det ska vara enkelt att förstå att de leder ner till tågstationen. Det ska kännas tryggt och lätt för alla att ta sig fram, säger Daniel Hohenthal på Kanozi atkitekter. 

Entréerna kommer att bli genomfartshallar där du tar dig ner till mellanplanet via rulltrappa, hiss eller vanlig trappa. Från mellanplanet, som sammanbinder de båda entréerna, tar du dig ner till tågperrongerna i den västra delen av stationen. På mellanplanet återkommer den gröna graniten på golvet och du hittar bland annat informationstavlor och kartor. Här kommer även arkeologiska lämningar från det forna Göteborg att integreras med konstverket Tongue and Groove.

— Vi kommer fortsätta att arbeta med stålstommarna under hela vintern. Därefter påbörjar vi arbetet med att bygga de grönskande sedumtaken och att mura tegelfasaden. Vi räknar med att bygget av entréerna tar ungefär ett år, avslutar Per Fahlman. 

Station Centralen

I december 2026 öppnar Västlänkens nya station Centralen för trafik. Den kommer att ligga norr om den befintliga centralstationen och byggs med två perronger och fyra järnvägsspår. Nya station Centralen innebär att det får plats fler tåg på stationen vilket möjliggör ett ökat resande med kollektivtrafiken.

Station Centralen kommer att ha tre uppgångar och fyra entréer. Den östra uppgången leder upp i Park Central, i höjd med Regionens hus. Mittuppgången, blir den största av uppgångarna och kommer att ansluta till den befintliga centralstationen via Nils Ericson terminalen. I den västra uppgången byggs två entréer, varav en kommer att ansluta mot Nordstan, och den andra mot hörnet på det nya hus som Castellum ska uppföra en bit norrut, närmare Lilla Bommen.