Kvarnbergets tunnelkonstruktion helt färdig
Torsdagen den 7 mars nådde vi en ny milstolpe i deletapp Kvarnberget, då vi gjöt den sista takplattan för tunneln vid Kanaltorget. Det innebär att hela tunneln nu har golv, väggar och tak.
Takplattan som gjöts ligger i den östra delen av vårt arbetsområde, i höjd med Hasselbladshuset. Det tog ungefär nio timmar att gjuta den 280 kvadratmeter stora takplattan.
Nu ska betongen härda i ungefär en vecka innan vi kan ta ner volymställningen och formen. Därefter täcker vi taket med membran, följt av ett tunt lager skyddsbetong. Membranet ska skydda konstruktionen mot inläckage av grundvatten. När det är klart kan vi börja återfylla marken ovanpå tunneln.
Arbetet fortsätter inuti tunneln
Gjutningarna för Västlänkens deletapp Kvarnberget startade i mars 2022. Då gjöt vi en takplatta vid Packhusplatsen, där tunneln byggdes med metoden Top Down. Läs mer om metoden här: Färdig tunneldel vid Packhusplatsen
Passande nog var det även en takplatta som blev den sista gjutningen av tunnelkonstruktionen. Gjutningen innebär att den cirka 560 meter långa tunnelsträckan i deletapp Kvarnberget nu har golv, väggar och tak, och att vi är ett steg närmare ett totalt färdigställande. Innan vi kan överlämna marken till Göteborgs stad respektive deletapp Centralen återstår emellertid en del arbeten inuti tunneln. Vi fortsätter bland annat arbetet med att gjuta mittbarriär och subtrack, vilket är den platta som rälsen senare ska fästas i.
Arbetet inuti tunneln kommer dock att fortsätta även när marken är överlämnad. När vi har skrivit kontrakt med en entreprenör som ska bygga järnvägsanläggningen för Kvarnberget kan vi påbörja installationen av järnvägsspår, el, signalsystem, telekommunikation, och annan teknik som krävs för att tågen slutligen ska kunna börja rulla genom tunneln.