Västlänken Sista bottenplattan gjuten – nu är Centralen och Kvarnberget sammankopplade
Den 22 oktober gjöts den sista bottenplattan som kopplar samman Västlänkens deletapper Centralen och Kvarnberget. Därmed har vi nu en gjuten golvyta på 1 800 meter från bron över E6 till Kvarnberget.
— Det är stor milstolpe som för oss närmare öppnandet av station Centralen som en säckstation i december 2026, säger Kennet Ahl, produktionsledare inom deletapp Centralen.
Den 450 kvadratmeter stora bottenplattan, som gjöts i den delen av arbetsområdet som ligger i höjd med Göteborgsoperan, krävde omkring 450 kubikmeter betong och gjutningen pågick i cirka sju timmar. Betongen pumpades in i tunneln från en öppning i taket med hjälp av två betongpumpar. För att erhålla maximal styrka och stabilitet användes en stavvibrator.
— En stavvibrator används för att vibrera bort luft och komprimera betongen vilket gör den starkare och mer hållbar, säger Niklas Elfström, byggledare Konstruktion inom deletapp Centralen.
Allt gick enlig plan. Nu har Västlänken 1 800 meter sammanhängande gjutet golv längs hela etapp Centralens stäckning, från E6 intill Tingstadstunneln och ända bort till Kvarnberget, och etappen närmar sig ett färdigställande.
— Gjutningen var inte den största men betydelsefull då den kopplar samman golvytan mellan etapp Centralen och etapp Kvarnberget. Den största bottenplattan vi har gjutit på etapp Centralen krävde cirka 2500 kubikmeter betong, säger Niklas Elfström.
Betongen måste nu härda en tid, därefter påbörjas gjutningen av de allra sista väggarna i tunneln. Sedan återstår det endast att gjuta den sista takplattan, precis vid Nordstan, som gör att det blir en färdig tunnel med golv, väggar och tak. Det arbetet planeras att göras i mars nästa år.
Station Centralen
När station Centralen öppnar som en säckstation i december 2026 tillförs nödvändig kapacitet till järnvägsnätet. Fyra nya spår ger ökad kapacitet på den nya stationen och frigör spår på den befintliga centralstationen. Det skapas en högre tillgänglighet till vår stadskärna vilket möjliggör ett ökat resande med kollektivtrafiken.