Logga in
Logga in
Foto: Trafikverket

Västlänken Kommentarer till gästkrönika i Göteborgs-Posten

Krönikan om Västlänken innehåller flera missvisande påståenden och slutsatser som förtjänar att bemötas.

Framför allt antyds det att Trafikverkets beslut att bygga fyra spår på samtliga stationer skulle ha varit ett politiskt opinionsmässigt beslut snarare än en planeringsmässig och teknisk anpassning. Det stämmer inte.

Beslutet att uppgradera Västlänkens stationer från 4-2-2 till 4-4-4 spår togs utifrån erfarenheter från andra stora tunnelprojekt i stadsmiljö. Genom att bygga fyra spår i samtliga tre nya stationer från början framtidssäkras projektet och kapacitetstaket skjuts längre fram i tiden. Att göra denna förändring i samband med den pågående byggnationen ger både mindre påverkan på stadsmiljön och är mer kostnadseffektivt än att i framtiden behöva gräva upp Göteborg ytterligare en gång.

Vidare framställs det som att entreprenörer lurades in i en förändrad byggnation utan justeringar i kontrakten. I själva verket är det både naturligt och helt normalt att projekt av denna omfattning genomgår förändringar under resans gång när ny kunskap och nya behov uppstår. Detta hanteras på sedvanligt och väl etablerat sätt genom kontraktsvillkoren.

I det nämnda fallet var det dessutom så att fyrspårsstationer fanns med redan i anbudsskedet som en så kallad option som Trafikverket löste ut, då det var fördelaktigt att bygga det direkt istället för vid senare tillfälle.

Västlänken har olyckligtvis drabbats av kostnadsökningar, men dessa kan till största del inte kopplas till beslutet att bygga fyra spår vid samtliga stationer. Trafikverket har vid en tidigare pressträff redovisat att de största kostnadsökningarna beror på andra faktorer, såsom geotekniska utmaningar, ökade materialkostnader och externa omständigheter som påverkat byggprocessen. Att försöka framställa spårutökningen som huvudorsaken till budgetöverskridandet är därför direkt missvisande.

Slutligen är påståendet att Trafikverket fattade beslutet för att påverka opinionen och valresultatet en spekulativ och konspiratorisk tolkning utan grund. Att bygga ut kapaciteten redan nu handlar om att säkerställa en långsiktigt hållbar lösning för tågtrafiken i Göteborgsregionen, inte som kortsiktig politisk och opinionsmässig strategi.

Västlänken är ett komplext infrastrukturprojekt, och kostnader samt tidplaner är alltid föremål för justeringar i den här typen av satsningar.

Att försöka koppla tekniska beslut till politiska konspirationer bidrar inte till en saklig diskussion om projektets faktiska utmaningar och fördelar.

Länk till krönikan