Logga in
Logga in

Korta kvällsavstängningar i Götatunneln planerade under 2025

Bygget av Västlänkens huvudtunnel under Götatunneln startar i februari och pågår i 18 månader. Kvällstid utförs sprängningar och sonderingar, vilket kan ge upp till tre trafikavstängningar i veckan, max 90 min per gång.

– I mitten av februari startar arbeten med Västlänkens huvudtunnel genom Otterhällan, intill Götatunneln. Då denna del av huvudtunneln passerar så pass nära Götatunneln måste vi vidta vissa försiktighetsåtgärder, berättar David Hersvik, produktionsledare.

För att minska riskerna och göra tunneln stabil har flera förstärkningsåtgärder planerar vi att genomföra flera förstärkningsåtgärder. Bland annat används en metod som kallas rörspiling, där stålrör på cirka 15 meter sätts runt tunnelns kontur och förstärks med fiberarmerad sprutbetong.

– Vi kommer också att göra kontinuerliga kontroller inifrån tunneln för att kontrollera bergtäckningen, det vill säga mängden berg ovanför tunneln. För att få en bild av tunnelns status har vi inför projektstart även genomfört en nollbesiktning av Götatunneln. Nollbesiktningen följs upp efter varje sprängning med okulära inspektioner, för att kunna bedöma synliga förändringar. Därefter släpper vi på trafiken igen, fortsätter David Hersvik.

Sprängningar och trafikavstängningar

Passagen förbi Götatunnelns södra tunnelrör påbörjas i mitten av februari och vi beräknar att det tar cirka 18 månader att genomföra. Arbetet inkluderar försiktig sprängning av bergets takdel och förstärkning med jetinjektering som stabiliserar marken. Den resterande bergmassan avlägsnas därefter med sprängfria metoder.

Som en extra säkerhetsåtgärd stängs Götatunneln av vid varje sprängning. Avstängningarna sker kvällstid, mellan kl. 21.00 och 22.00, med maximalt tre avstängningar per vecka. Varje avstängning varar upp till en och en halv timme. Totalt planerar vi för ungefär 20–30 sprängningar, och till en början stänger vi hela tunneln. När arbetet har kommit längre, kommer endast det östergående röret att stängas.

Trafikinformation och samordning

Arbetena påverkar trafiken i Göteborg och kräver samordning mellan Trafikverket, Västtrafik och Göteborgs Stad. Genom organisationen KomFram samlas information om trafikpåverkan och kommuniceras via Trafik Göteborgs hemsida, app och sociala medier.