
Sonderingar vid Götatunneln – för säker och stabil framdrift
Arbetet med Västlänken fortsätter och i mitten av mars påbörjas sonderingsborrningar vid Götatunneln i deletapp Haga. Dessa undersökningar är avgörande för att säkerställa en stabil och säker tunneldrivning.
I februari inleddes bygget av Västlänkens huvudtunnel genom Otterhällan, nära Götatunneln. Eftersom tunneln passerar nära befintliga konstruktioner krävs särskilda försiktighetsåtgärder. Sprängningsarbetet gör därför ett tillfälligt uppehåll med sprängning, medan sonderingsarbeten genomförs.
Från och med denna vecka kommer och kommande tre veckor kommer vi fokusera på sonderingsarbeten. Resultaten analyseras för att bedöma omfattningen av någon eventuella svackor och behov av förstärkning med jet-injektering. Eventuella förstärkningsarbeten beräknas starta i under våren och beräknas ta två till tre månader. Först därefter kan vi spränga vidare och fortsättning med sprängning i takdelen.
Med jämna mellanrum längs med Västlänkens bergtunnel når vi också så kallade tullgränser i berget, det vill säga en geografiskt angiven gräns som inte passeras förrän vi gemensamt med vår entreprenör har utvärderat metoderna för tunneldrivningen och det fortsatta arbetet. En tullgräns är en kontrollpunkt där vi bland annat ser över projektering, valda tekniska lösningar och går igenom och förebygger risker, säger David Hersvik, produktionsledare.
Vid sonderingarna kommer två olika metoder att användas: kärnborrning och topphammare. Kärnborrningen gör det möjligt att analysera bergets egenskaper genom att ta upp borrkärnor och bergteckning, medan topphammaren används för att fastställa bergtäckningen. Syftet med undersökningarna är att få en noggrann bild av bergets struktur och därmed kunna planera förstärkningsåtgärder inför den fortsatta tunneldrivningen.
Så går arbetet till
- Hammarborrning. Mäter bergtäckningen.
- Kärnborrning. Kontrollerar bergkvaliteten och lokaliserar eventuella jordsvackor.
Undersökningarna är ett viktigt steg för att anpassa arbetsmetoderna och säkerställa att tunneldrivningen sker på ett tryggt och kontrollerat sätt.
