Logga in
Logga in

Störningar under byggtiden

Här kan du läsa mer om störningarna i ditt område samt anmäla skada och anmäla störningar. Du kan också anmäla dig för att få förvarning om sprängning.

Aktuella störningar i ditt område

Byggandet av Västlänken i Göteborg medför buller. Klicka på ett område för att läsa mer om vilka störningar som pågår i respektive område. 

Störningar i deletapp Centralen

Vi har gjutit en ny bro över E6 och utför nu markarbeten vid brofästena.

Kring Gullberget grovåterställer vi marken.

Störningar och bullrande arbeten

Håll dig uppdaterad om läget i trafiken och planera din resa med hjälp av Trafik Göteborg. 

Arbetstider

Arbetena i det här området kan pågå dygnet runt, alla dagar i veckan. Om arbeten som överskrider bullerriktvärdena behöver utföras sker det helgfria vardagar mellan 07-19.

Mellan Gullberget och Kombiterminalen används markytan framför allt till att lagra material, ställning och stål samt som grusupplag. 

Störningar och bullrande arbeten

 

Arbetstider

Arbetena i det här området kan pågå dygnet runt, alla dagar i veckan. Arbeten som överskrider bullerriktvärdena utförs helgfria vardagar mellan 07-19.

Just nu pågår byggnationen av Västlänkens huvudtunnel samt blivande station Centralen. I samband med det utför vi flera olika bullrande arbeten så som knackning, fräsning, packning, spontsättning och spontdragning (vid enstaka tillfällen).

Störningar och bullrande arbeten

Flertalet olika arbeten kommer att utföras runtom stationsområdet, Nordstans, Lilla bommens och Kanaltorgets kvarter som riskerar att störa omgivningen. 

Arbetstider

Arbetena i det här området kan pågå dygnet runt, alla dagar i veckan. Om arbeten som överskrider bullerriktvärdena behöver utföras sker det helgfria vardagar mellan 07-19.

Störningar i deletapp Kvarnberget

Just nu åtgärdar vi de fel som identifierades vid slutbesiktningen. Arbetena pågår inuti tunneln och ska inte överskrida riktvärdena för buller.

Arbetstider

Arbetena kan pågå dygnet runt men ska inte överskrida riktvärdena för buller.

Just nu åtgärdar vi de fel som identifierades vid slutbesiktningen. Arbetena pågår inuti tunneln och ska inte överskrida riktvärdena för buller.

Arbetstider

Arbetena kan pågå dygnet runt men ska inte överskrida riktvärdena för buller.

Störningar i deletapp Haga

Otterhällan är en knutpunkt för det fortsatta arbetet med Västlänkens huvudtunnel mellan Stora Hamnkanalen och Rosenlund. 

Störningar

Veidekke har etablerat sig som entreprenör vid Otterhällan i Göteborg har återigen startat produktionen.

Arbetet omfattar förstärkning av berget, och nästa vecka påbörjas sågning vid det så kallade "påslaget" vid Rosenlundsgatan.

Dessutom, från och med vecka 46 kommer sprängningar att starta vid vår etablering vid Stora Badhusgatan Arbetet fortsätter sedan med att utöka tunneln till spårtunnel-storlek för anslutning mot stationen. Efter sprängning kommer vi även behöva skrota berget, vilket kan förorsaka visst buller.

Alla tillstånd är i sin ordning; vibrationsmätare har installerats, och information har gått ut till närboende om eventuellt kommande störningar.

En av de mest påtagliga störningarna från Västlänkens arbeten är de stomljud som fortplantar sig i berg eller byggnader. Stomljud uppstår när vi borrar för sprängning eller spräckning av berget.

Arbetstider

Arbeten som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet utförs vardagar, 07.00–19.00.  Efter klockan 19.00 får bullret från våra arbeten inte
överstiga 35 dBA inomhus. Arbeten under gällande riktvärden kan utföras under kväller och nätter. 

Här kan ni läsa mer om de pågående och planerade arbetena vid Otterhällan

Störningar

Arbeten i Rosenlund fram till och med första kvartalet 2025

Norr om Rosenlundskanalen är vi klara med förstärkning bergbultar av bergbultar och har börjat spränga ut schaktet för stationsutrymmet. För att få en varning inför sprängningarna kan du anmäla dig på länken: https://www.ncvib.com/vastlanken#/

Arbetena inleds med sprängning, knackning och losshållning av berget. Parallellt kommer schaktning av jord och sprängsten att påbörjas under takplattan. Under denna period ska även ett kranfundament pålas och gjutas för att klara tyngre laster. Schaktningen under takplattan kommer att pågå parallellt med bergarbetena. Sannolikt kommer även detta arbetsmoment att överskrida riktvärdena vid fasaderna på fastigheterna i området varför dispens har sökts och beviljats.

Gamla spontplank behöver dessutom dras upp, vilket kan orsaka något mer buller och kan komma att påverka fler fastigheter fram till och med den 23 december 2024.

För att minska bullerniverna för boende och verksamheter i närområdet kommer vi att ljuddämpa borrmaskinen. Mätningar på ljudnivån utförs också löpande under arbetets gång. 

Arbetstider

Arbeten som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet utförs vardagar, 07.00–19.00.  Efter klockan 19.00 får bullret från våra arbeten inte överstiga 35 dBA inomhus. 

På platsen har Akademiska Hus utfört en jord och bergschakt cirka 20 meter ned i marken, för att skapa en av de tre uppgångarna till station Haga. 

För den pågående bergschakten utfördes de sista sprängningarna januari 2024. I och med detta kan betongarbetena påbörjas för Västlänkens entré och Handelshögskolans nya skolbyggnad. 

Störningar

Arbetet för att bygga stationsuppgången följer de riktvärden för bullrande arbete som har fastställt i projekt Västlänkens miljödom. Projektet ser regelbundet över rutiner och genomför åtgärder för att minska störande ljud. Mätningar på ljudnivån utförs löpande. 

Arbetstider

Under våren 2024 kommer arbetstiderna att vara 07.00-23.00 då man kommer att arbeta i 2-skift. Från klockan 19.00 gäller en lägre bullergräns som projektet håller sig inom. 

Nu återvänder vi till området kring Haga kyrkogata och Vasagatan för att fortsätta spränga ut den service- och räddningstunnel som löper parallellt med det blivande stationsutrymmet. Arbetet planeras att pågå till oktober 2024.

Störningar

En av de mest påtagliga störningarna från Västlänkens arbeten är de stomljud som fortplantar sig i berg eller byggnader. Stomljud uppstår när vi borrar för tätning eller
sprängning,

När vi spränger sprids seismiska vågor genom marken, som kan kännas i hus och byggnader i form av skakningar. Varje salva är anpassad för att sprängningarna inte ska skada hus och människor. Vi mäter kontinuerligt vibrationerna och kontrollerar att vi inte överstiger de tillåtna vibrationsnivåerna. 

Arbetstider

Arbeten som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet utförs vardagar, 07.00–19.00.  Efter klockan 19.00 får bullret från våra arbeten inte överstiga 35 dBA inomhus. Arbeten under gällande riktvärden kan utföras under kväller och nätter. 

Sprängningsarbeten får vi utföra helgfri måndag - lördag klockan 07.00-22.00

Mellan station Haga och entreprenadgränsen mot Västlänkens deletapp Korsvägen, vid Landala torg, fortsätter berguttaget för vår spårtunnel. 

Störningar

Etablering för vår nya entreprenör i Vasastan pågår och förväntas återuppta produktionstart i december 2024.

Etablering i full gång och förhoppning är att arbete startar i december 2024.En av de mest påtagliga störningarna från Västlänkens arbeten är de stomljud som fortplantar sig i berg eller byggnader. Stomljud uppstår när vi borrar för tätning eller
sprängning,

När vi spränger sprids seismiska vågor genom marken, som kan kännas i hus och byggnader i form av skakningar. Varje salva är anpassad för att sprängningarna inte ska skada hus och människor. Vi mäter kontinuerligt vibrationerna och kontrollerar att vi inte överstiger de tillåtna vibrationsnivåerna. 

Arbetstider

Arbeten som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet utförs vardagar, 07.00–19.00.  Efter klockan 19.00 får bullret från våra arbeten inte
överstiga 35 dBA inomhus. Arbeten under gällande riktvärden kan utföras under kväller och nätter. 

Sprängningsarbeten får vi utföra helgfri måndag - lördag klockan 07.00-22.00

Störningar i deletapp Korsvägen

Mellan Landala Torg och Korsvägen ska vi spränga ut en tågtunnel och den västra halvan av station Korsvägen under de närmaste åren. I Västlänkens interaktiva karta kan du se hur långt vi har kommit med arbetet.

Störningar
Sprängningar och borrning i bergtunnlarna ger upphov till buller som kan märkas påtagligt hos de som bor närmast tunnelarbetet. Sprängningar kan ske vardagar 7–22 och lördagar 9–18.  Själva tunnelbygget pågår under Renströmsparken och Johanneberg. Olof Wijksgatan är avstängd mellan Johannebergsgatan och Renströmsgatan för arbetet med Västra entrén som är ett öppet schakt.

Vid Västra entrén har vi borrat och sprängt klart i schaktet vid Artisten. Vi har ett så kallat genomslag där tunneln i berget och schaktet för Västra entrén möts. Det innebär att det finns ett öppet hål ner till tunnlarna från det öppna schaktet. När vi fortsätter att spränga ut stationen nere i berget så kommer både ljud och spränggaser att ta sig ut den vägen. Vi har sprängmattor för att minska dessa störningar.

Samtidigt bygger Skanska Nya konst för Akademiska hus. De har rivit ett parkeringshus och två andra byggnader längs med Johannebergsgatan som idag är en del av Artisten för att kunna bygga de nya husen som blir en del av framtida Konstnärliga. Trafikverkets och Skanskas byggen kommer båda att påverka de som bor, verkar och vistas i området.

Ventilationsschaktet i Fågelsången är färdigsprängt och där pågår ingen bullrande verksamhet just nu.

Arbetstider
Arbeten som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet i våra bergtunnlar, till exempel borrning och hammarskrotning, utförs främst vardagar, 07–19. Tystare arbeten (exempelvis bultsättning, sprutbetong, injektering, utlastning) kan utföras under kvällar och nätter.

Sprängningar i våra tunnlar skapar visserligen ett högt buller, men under en mycket kort tid. Bullret från en sprängning går därför inte över riktvärdena och är tillåtna fram till klockan 22 på vardagar. Vid enstaka tillfällen spränger vi även lördagar 9-15.

Markarbetena i Renströmsparken sker vardagar 07–19.

På Korsvägen ska vi bygga den östra delen av station Korsvägen i betong. Vi har gjutit klart bottenplattan och fortsätter med väggarna och det som blir perrongerna på stationen.

Störningar
Sprängningarna fortsätter inne i berget på den västra och östra sidan av Korsvägen vilket kan innebära buller ut i Korsvägen. Dessa sprängningar kan förekomma vardagar 9-10, 12.30-13.30 och 18-22. Efter årsskiftet kommer vi ha sprängtiderna 7-22 måndag till lördag.

Vi stänger av cykel- och gångbanan på bron över schaktet i Korsvägen när vi spränger. De olika sprängningarna fortsätter under större delen av 2025.

Dessa sprängningar hörs och kan upplevas som mycket obehagliga utanför berget då den ljudbang som bildas går ut och fram och tillbaka i schaktet och förstärks av schaktets väggar. Först efter flera sekunder klingar den av. Vi beklagar detta men det är ofarligt. 

För att minimera omgivningspåverkan använder vi oss av både sprängmattor och ljudmattor.

Vid Södra vägen och Chalmerstunneln har vi en tunnelmynning till en servicetunnel för de västra tunnlarna mot Landala och Haga och bergstationen i Korsvägen. Där finns två fläktar som används för att kunna förse tunnlarna med luft och ventilera ut spränggaser vid sprängningar. De är till för att tillgodose en bra arbetsmiljö i tunnlarna.

Avlastning av byggnadsmaterial kan ibland ske nattetid av trafiksäkerhetsskäl, när transporterna är långa. Avlastningen kan generera kortvarigt buller.

Arbetstider
Markarbetena sker vardagar 7–19. Transporter kan förkomma på andra tidpunkter.

I berget under Liseberghjulet spränger vi ut den östra änden av station Korsvägen och tågtunneln. 

Störningar
Vissa transporter till och från byggområdet bakom Rondo kan ge lokala störningar. När vi spränger i berget kan de uppstå buller ut i schaktet i Korsvägen.

Arbetstider
Arbeten i bergdriften som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet, till exempel borrning och hammarskrotning, utförs vardagar, 07–19. Sprängning kan ske vardagar 07–22 och enstaka lördagar 9–18. Tystare arbeten (exempelvis bultsättning, sprutbetong, utlastning, injektering) kan utföras under kvällar och nätter.

 

Pålningen öster om ån mot Jakobsdal är klar liksom spontningen. Det har byggts en bro för att leda Sofierogatan över det schakt som är en del av tågtunneln.

Störningar
Vissa transporter med leverans och avlastning av stort gods kan ske nattetid, av trafiksäkerhetsskäl i området. Andra transporter sker dagtid.

Arbetstider
Arbetena utförs vardagar, 07–19. Tystare arbeten och även vissa transporter kan utföras under kvällar och nätter.

I berget under Jakobsdal spränger vi ut tågtunneln och en parallell servicetunnel. Vi planerar att vara klara med bergarbetena 2025. I Västlänkens interaktiva karta kan du se hur långt vi har kommit med arbetet.

Störningar
Norr över har spårtunneln sprängts klart fram till Liseberg. Den sista biten fram till schaktet sprängs senare. Servicetunneln i norra Jakobsdal är snart också färdigsprängd. 

Efter det att tunnlarna är sprängda kommer flera olika typer av efterarbeten vid olika tidpunkter som kan orsaka buller och störningar. Det vanligaste är rensning av sten och olika typer av borrningar i tunneltaket och i tunnelbotten. 
 
I Jakobsdal och Skår har det varit och är många borrningar för efterinjektering som görs för att stoppa inflöde av vatten i tunnlarna. Då måste det borras nya hål där det redan har borrats sedan tidigare.

Just nu är det borrningarna i norra delen av Jakobsdal för så kallade efterinjekteringar för att täta tunneln. 

I spårtunneln sätts så kallade dränmattor upp i tunneltaket för att förhindra att det kommer ner vatten på de framtida spåren. Bultborrningen för dränmattorna orsakar bullrande arbeten för fastigheterna ovan jord. Hur det olika borrningarna upplevs beror på om fastigheten ligger direkt på berget eller om det finns jord och lera emellan. 

Ett tredje arbetsmoment av efterarbeten är att bottenrensa sten i tunnlarna. Då står vi och hackar i berget och det kan upplevas som störande. Framförallt om det har varit tyst ett tag.

De här olika efterarbetena kommer vid olika tidpunkter av olika anledningar och är svåra att säga exakt när och hur mycket de kommer att störa. Arbeten kommer att pågå hela hösten med injekteringsborrning i servicetunneln och spårtunneln.

Vi gör en samlad bedömning om det kan innebära att vi får erbjuda tillfällig vistelse igen på fastigheter som vi redan gått förbi och som har haft det sedan tidigare. 

Arbeten i våra tunnlar som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet utförs främst vardagar, 07–19. Om vi anser att det är tystare arbeten kan de utföras under kvällar och nätter som till exempel urlastning och sprutbetong.

Arbetstider
Arbeten i våra tunnlar som riskerar att överskrida riktvärdet för bullrande verksamhet, till exempel borrning och hammarskrotning, utförs främst vardagar, 07–19. Tystare arbeten (exempelvis bultsättning, sprutbetong, injektering, utlastning) kan utföras under kvällar och nätter. 

Sprängningar i våra tunnlar skapar visserligen ett högt buller, men under en mycket kort tid. Bullret från en sprängning går därför inte över riktvärdena för stomljud kvällstid och sprängningar är alltså tillåtna fram till klockan 22. Sprängning sker vardagar 7–22 och enstaka lördagar 9–18. 

Störningar
I Almedal ska vi bygga Västlänkens södra infart som ett betongtråg och en betongtunnel. Gjutningarna är klara förutom den gjutning som ska göras mellan bergtunneln i Skår och betongtunneln för Almedal. Denna portal som binder samman dem planeras bli klar till våren 2025.

Mellan den 9 juni och 20 augusti 2025 kommer vi utföra arbete  längs med järnvägsspåren i Almedal. Det innebär att järnvägssträckan växelvis kommer stängas av helt, och växelvis ha ett spår öppet under perioden.

Under perioden ska vi bygga två nya järnvägsspår som blir permanenta på var sin sida av betongtunneln och betongtråget i Almedal. Samtidigt tar vi bort de gamla spåren för att göra i ordning marken innan de nya spåren läggs på plats permanent. När arbetena är klara byggs Almedalsvägen upp igen. De olika arbetsmomenten kommer att bullra och kan upplevas på olika sätt.

Vi gör detta arbete för att kunna ansluta Västkustbanan till Västlänkens spår i tunnelmynningen i Almedal inför att hela Västlänken ska öppna för trafik.

 

Anmälan skada och störning

Här kan du anmäla skada som uppstått på fast egendom, lös egendom i din bostad eller rörelseskada i näringslivsverksamhet till följd av våra arbeten med Västlänken.

Så här anmäler du skada på fast egendom, lös egendom samt rörelseskada
Skador kan uppstå på fast egendom (byggnader), lös egendom (föremål i din bostad, som exempelvis en vas) eller på en verksamhet (intäktsbortfall i rörelse). Trafikverket ersätter skador där det kan påvisas att det är våra arbeten som orsakat skadan. Alla skador ska anmälas genom att du fyller i formuläret nedan.

OBS! Då du gör anspråk på ersättning bör ni kontakta ert försäkringsbolag för fortsatt hantering av ert ärende. 

Anmäl skada på fast egendom, lös egendom samt rörelseskada 

Skada på fordon eller person
Om du eller ditt fordon har råkat ut för en skada på eller intill en statlig väg kan du ha rätt till skadestånd. En förutsättning är att Trafikverket eller vår entreprenör har orsakat skadan genom vårdslöshet.

Anmäl skada på fordon eller person

Om du inte är nöjd med beskedet
Besked lämnas utifrån de underlag som skickats in och den utredning som Trafikverket gjort. Besked går inte att överklaga eftersom det är ett myndighetsbeslut. Däremot kan Trafikverket på begäran göra en ny bedömning av ärendet om det kommer fram nya omständigheter som inte tidigare har tagits hänsyn till.

Om du trots det inte är nöjd med vårt besked kan du driva ärendet vidare genom att väcka skadeståndstalan vid allmän domstol.

Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.
Så hanterar Trafikverket dataskyddsförordningen, GDPR

Du skicka in en anmälan om du upplever att du blivit störd av våra arbeten.
Här kan du anmäla störning

Vi kontaktar dig via mail så snart vi kan. 

Förvarning om sprängningar

Vi erbjuder en tjänst som innebär att du som bor eller har verksamhet inom 300 meter ifrån Västlänkens byggarbete blir förvarnad cirka 30 minuter innan vi spränger. Du som är närboende kan anmäla att du vill få en sådan förvarning.

Du kan få förvarningen på tre olika sätt:

  • sms
  • e-post
  • uppringning på telefon.

Om du störs av våra sprängningar trots att du bor eller har verksamhet mer än 300 meter ifrån vårt arbete, vänligen hör av dig till Trafikverket. Se Kontaktuppgifter på denna sida.

Anmäl dig här
Anmäl att du vill bli förvarnad innan vi spränger genom att fylla i formuläret ”Västlänken – tjänst som förvarnar om sprängning”. Ange namn, adress och välj vilket sätt du vill bli förvarnad på. Du kan bara välja ett alternativ. 

Om du vill bli förvarnad för mer än en adress, behöver du göra en separat anmälan för varje adress.

Västlänken – tjänst som förvarnar om sprängning

Om du tidigare fått förvarningen och upplever att du inte längre får den, så kan det bero på att tunneldrivningen gått framåt i tunneln och att du därför fallit ur radien på 300 meter. Om du fortfarande upplever att du påverkas när vi spränger och vill ha en förvarning, kan du göra en ny anmälan till tjänsten. Uppge då en adress som ligger närmare våra sprängningar. I vår interaktiva karta kan du se sprängsymboler som visar var vi spränger just nu.

Västlänkens interaktiva karta

Avanmäl dig via de instruktioner för avregistrering som finns i varje sms och e-postmeddelande.

Har du telefonuppringning avanmäler du via Trafikverket, ring oss på tel: 0771-921 921