Flera län Dalabanan, Uppsala Norra–Avesta Krylbo, förbättrad kapacitet
Vi förbättrar järnvägen mellan Uppsala och Avesta Krylbo.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Dalabanan är en viktig transportsträcka mellan Dalarna och Stockholm. Vi planerar därför att göra åtgärder som kan förbättra kapaciteten. Det kan exempelvis vara att räta ut kurvor, trimma signalsystemet samt att byta ut spår och kontaktledningar. Vi ska även förlänga befintliga mötesspår.
Mötesspåren innebär att tågmötena blir smidigare och att fler tåg kan trafikera Dalabanan.
Projektets omfattning
Vi håller på att utreda och förbereda för att kunna genomföra olika kapacitetshöjande åtgärder på sträckan.
Vi ska göra åtgärder på följande platser:
- Brunna
- Järlåsa
- Morgongåva
- Heby
- Isätra
- Broddbo
Bakgrund Dalabanan
Dalabanan sträcker sig mellan Uppsala och Mora och är drygt 26 mil lång elektrifierad järnvägssträcka.
Dalabanan mellan Uppsala och Mora via Sala, Avesta och Borlänge är enkelspårig och har förhållandevis låg standard. Det är låg hastighet vid växlar, kurvor samt plankorsningar som ger begränsningar. Det finns även långa stationssträckor samt att tågmöten tar längre tid då vissa mötesstationer saknar samtidig infart. Även kraftförsörjningen har begränsningar och behöver bytas om hastigheten ska höjas. Järnvägen behöver rustas upp så att restiden blir kortare och för att ge möjlighet till utökad trafik.
Banan förbinder Dalarna med Västmanland, Uppland och Stockholmsregionen. Utmed banan finns elva kommuner med cirka 440 000 invånare.
Nyheter
Tidsplan
Ett byte av spår kommer ske från och med sensommaren 2025 till slutet av hösten samma år. Spårbytet genomförs mellan Morgongåva och Sala och all tågtrafik är stoppad mellan veckorna 33-40.
Spårbytet som inleddes sommaren 2025 fortsätter på sträckan Sala-Avesta Krylbo.