Logga in
Logga in

Flera län Dalabanan, Uppsala Norra–Avesta Krylbo, förbättrad kapacitet

Vi förbättrar järnvägen mellan Uppsala och Avesta Krylbo.

Vad?

Kapacitetshöjande åtgärder på Dalabanan. Vi planerar att räta ut kurvor, trimma signalsystemet samt att byta ut spår och kontaktledningar på hela sträckan.

Varför?

Minskade restider mellan Dalarna och Uppsala/Stockholm samt en robustare järnväg.

Nuläge

Vi gör förberedelser för upprustning av sträckan. År 2025 planerar vi att göra ett spårbyte mellan Sala och Morgongåva och år 2026 ett spårbyte mellan Sala och Avesta Krylbo.

Om projektet

Måndagen den 28 oktober klockan 06.00 öppnar banan mellan Sala och Avesta Krylbo

Vi har haft banan avstängd för tågtrafik från söndagen den 1 september och vi öppnar den igen på måndagen den 28 oktober klockan 06.00. 

Ibland stänger vi av järnvägen

Du kan resa som vanligt under större delen av tiden som vi arbetar med Dalabanan. Men någon gång om året behöver vi stänga av järnvägen i flera veckor i sträck för att kunna jobba i direkt anslutning till spåret. Det gör vi för att det ska vara säkert och tryggt för dem som arbetar och för dig som reser. Under en längre avstängning kan vi också arbeta mycket effektivt.

Samordning mellan aktörer

När vi planerar för längre avbrott i tågtrafiken vill vi att du ska påverkas så lite som möjligt. Därför gör vi sammanhängande avstängningar i trafiken, i stället för många små som kan upplevas som ännu mer störande.

Vilka sträckor som stängs av hänger ihop både med var vi bygger och med var det är möjligt med bytespunkter för eventuell ersättningstrafik. SJ och Tåg i Bergslagen informerar om avstängningarna och om eventuell ersättningstrafik som gäller under perioder då tågen inte går. För ytterligare information om din resa, se SJ:s webbplats och Tåg i Bergslagens webbplats.

Ingen planerad avstängning av banan mellan Sala och Uppsala under 2024

Projektet har ingen planerad avstängning av banan mellan Sala och Uppsala i år.

Dalabanan är en viktig transportsträcka mellan Dalarna och Stockholm. Vi planerar därför att göra åtgärder som kan förbättra kapaciteten. Det kan exempelvis vara att räta ut kurvor, trimma signalsystemet samt att byta ut spår och kontaktledningar. Vi ska även förlänga befintliga mötesspår.

Mötesspåren innebär att tågmötena blir smidigare och att fler tåg kan trafikera Dalabanan.

Projektets omfattning

Vi håller på att utreda och förbereda för att kunna genomföra olika kapacitetshöjande åtgärder på sträckan. 

Vi ska göra åtgärder på följande platser:

  • Brunna
  • Järlåsa
  • Morgongåva
  • Heby
  • Isätra
  • Broddbo

Bakgrund Dalabanan

Dalabanan sträcker sig mellan Uppsala och Mora och är drygt 26 mil lång elektrifierad järnvägssträcka.

Dalabanan mellan Uppsala och Mora via Sala, Avesta och Borlänge är enkelspårig och har förhållandevis låg standard. Det är låg hastighet vid växlar, kurvor samt plankorsningar som ger begränsningar. Det finns även långa stationssträckor samt att tågmöten tar längre tid då vissa mötesstationer saknar samtidig infart. Även kraftförsörjningen har begränsningar och behöver bytas om hastigheten ska höjas. Järnvägen behöver rustas upp så att restiden blir kortare och för att ge möjlighet till utökad trafik.

Banan förbinder Dalarna med Västmanland, Uppland och Stockholmsregionen. Utmed banan finns elva kommuner med totalt 430 000 invånare.

Nyheter

Tidsplan

1 Planeringsskede 2021–2024

2 Byggskede 2024–2027

Våra projekt i närheten

Kontakt

Per Erik Welker

Projektledare

Telefon: +46 10-123 73 68