Örebro Hallsberg–Stenkumla
Sista delen av Dubbelspår Hallsberg–Degerön. Vi bygger 14 kilometer dubbelspår. Ett steg mot effektivare och mer hållbara godstransporter. När fler tåg ryms på spåren innebär det också en fördel för persontrafiken.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Den fem mil långa järnvägssträckan från Hallsberg till Degerön är en del av Godsstråket genom Bergslagen och har stor betydelse för godstransporterna både inom Sverige och vidare ut i Europa. Idag är järnvägen hårt belastad, och det är trångt på spåren. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Vi bygger ut för att fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter på miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.
En del av Dubbelspår Hallsberg-Degerön
Hallsberg−Stenkumla är en del av Dubbelspår Hallsberg−Degerön. Här bygger vi dubbelspår på en cirka 14 kilometer lång sträcka, varav 12 kilometer går i ny terräng. Bygget omfattar även en 2,4 kilometer lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. Även utbyggnaden av Hallsbergs godsbangård ingår i projektet.
Digitalt nyhetsbrev
Vill du få nyheter om järnvägsutbyggnaden samlade i ett mail? Då ska du prenumerera på det digitala nyhetsbrevet från Dubbelspår Hallsberg-Degerön.
Nyheter
Filmer om projektet
Tidsplan
Sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla är den sjätte och sista som vi bygger av Dubbelspår Hallsberg-Degerön. Här bygger vi dubbelspår på en cirka 14 kilometer lång sträcka, varav 12 kilometer går i ny sträckning. Bygget omfattar även en 2,4 kilometer lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. Projektet är delfinansierat av EU.
Trafikpåverkande arbeten
Vi bygger en järnvägsbro över väg 50 söder om Åsbro. För att kunna bygga brostöd mellan körfälten behöver vi flytta trafiken i sidled. Därför har vi byggt en förbiledning bredvid vägen. På så vis kan vi bygga järnvägsbron på ett säkert och effektivt sätt samtidigt som vi har minsta möjliga påverkan på trafiken.
Ett körfält avstängt
Förbiledningsvägen är cirka 260 meter lång med ett körfält i vardera riktning. Skyltad hastighet är 50 km/h. Vi leder trafiken förbi våra byggarbeten vid väg 50 söder om Åsbro på den här tillfälliga vägen från den 15 januari 2025 till och med våren 2026. Byggtiden för järnvägsbron över väg 50 beräknas till ungefär 2 år.
Vi bygger en järnvägsbro över Bladsjön i närheten av väg 609 mot Karintorp. För att kunna bygga brostöd behöver vi flytta trafiken i sidled. Därför bygger vi en förbiledning bredvid Karintorpsvägen. På så vis kan vi bygga järnvägsbron på ett säkert och effektivt sätt samtidigt som vi har minsta möjliga påverkan på trafiken.
Förbiledning till och med juni 2026
Förbiledningsvägen är cirka 200 meter lång, 4 meter bred och har en mötesficka för personbil. Skyltad hastighet är 30 km/h. Vi leder trafiken förbi våra byggarbeten vid Bladsjön på den här tillfälliga förbiledningsvägen från april 2024 till och med juni 2026.
Kartor över vad vi bygger
Här kan du se kartor över vad vi bygger inom Dubbelspår Hallsberg–Stenkumla.
Sprängningsarbeten
Vid Bladsjön och väg 50 söder om Åsbro
För att få plats med brostöden till broarna över Bladsjön och väg 50 strax söder om Åsbro jämnar vi ut marknivån där vi ska bygga broarna genom att spränga bort bergspartier och stora stenblock.
Vi är i stort sett klara med sprängningsarbetena vid Bladsjön och väg 50 söder om Åsbro. Det kan eventuellt bli aktuellt med någon enstaka sprängning vid behov, om vi till exempel upptäcker oväntat berg i marken där vi arbetar.
Så går en sprängning till
- En borrvagn borrar hål i berget för kommande sprängladdning. Borrningen kan vara högljudd och damma, men orsakar inga vibrationer eller andra störande inslag.
- När hålen är borrade kommer en sprängare och laddar borrhålen som kopplas ihop med tändare. Med tändarna styr sprängaren hur salvan ska tändas upp och i vilka intervaller hålen ska initieras.
- Sprängmattor täcks över salvan för att skydda mot mindre, flygande stenar.
- Inför varje sprängning varnar vi med korta ljudsignaler (- - - - - - ) som följs av en kort tystnad strax före sprängning, och slutligen ljuder en lång ljudsignal (————) som markerar att sprängningen är över.
Så här kan det se ut och låta när vi spränger. Filmen visar den första sprängningen vid Bladsjön där vi bygger en ny järnvägsbro. En skarp signal ljuder efter sprängningen.
Så märker du av sprängningarna i närområdet
Sprängningarna kan höras och kännas för dig som bor och vistas i närområdet. Vissa kan uppleva detta som skrämmande, men det är inte farligt.
Beroende på väder, växtlighet och grundförutsättningar så kan man känna av markvibrationer eller luftstötsvågor på olika avstånd.
Storleken på sprängladdningen är väldigt liten och orsakar normalt inte skador på byggnader.
Ljud och buller
Dokument
Här kan du läsa och ladda ner dokument, till exempel samrådsredogörelser och den fastställda järnvägsplanen.
Dubbelspår Hallsberg-Degerön
Medfinansieras av EU
Dubbelspår Hallsberg−Degerön är ett av Trafikverkets projekt som har beviljats medfinansiering av EU-fonden CEF (Connecting Europe Facility).
Nationell plan för transportinfrastrukturen
EU medfinansierar projektet, där delsträckan Hallsberg-Stenkumla fått cirka 9 miljoner euro. Dessförinnan har även delsträckorna Dunsjö-Jakobshyttan och Jakobshyttan-Degerön tillsammans tilldelats cirka 28 miljoner euro, och delsträckan Stenkumla-Dunsjö fått medfinansiering från EU på 12,6 miljoner euro. Trafikverket samordnar ansökningsprocessen i Sverige och det är regeringen som beslutar om vilka projekt som ska få CEF-medel. Enbart projekt som redan finns med i Nationell plan för transportinfrastrukturen och som är fullt finansierade som kan få medfinansiering av EU-fonden CEF.
Förbättrar tillgängligheten till Europa
Medfinansieringen bidrar till målet att höja kapaciteten och därigenom eliminera flaskhalsar och förbättra framkomligheten längs sträckan samt i europeiska stomnätskorridoren Scandinavian-Mediterranean (ScanMed-korridoren).
För ett sammanlänkat Europa
CEF är EU:s stödsystem för att bidra till genomförandet av riktlinjerna för TEN-T (transeuropeiska transportnätverket). CEF heter på svenska Fonden för ett sammanlänkat Europa och på engelska Connecting Europe Facility.
Frågor till Trafikverket
Har du en fråga till Trafikverket som inte handlar om järnvägsprojektet Dubbelspår Hallsberg-Degerön? Här kan du ställa din fråga eller lämna information och synpunkter till oss.