Dubbelspår Hallsberg–Degerön Vi bygger en bro över Bladsjön
Vid sjön Tibons nordöstra spets, mellan Åsbro och Karintorp, ligger ett vattendrag som kallas för Bladsjön. Där bygger vi nu en järnvägsbro över sjön, för den dubbelspåriga järnvägen mellan Hallsberg och Stenkumla.
Dubbelspår Hallsberg-Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen, och ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa.
Vill du få nyheter om järnvägsutbyggnaden samlade i ett mail? Då ska du prenumerera på det digitala nyhetsbrevet från Dubbelspår Hallsberg-Degerön.
Vi bygger mellan Hallsberg och Stenkumla
Delsträckan mellan Hallsberg och Stenkumla bygger vi i olika faser och i olika entreprenader. Det vi har gjort hittills och delvis fortfarande arbetar med har främst varit förberedande arbeten för att bana väg för den nya dubbelspåriga järnvägen. Nu är det dags att börja bygga den första bron som kommer att bli en del av själva järnvägsanläggningen.
Bron över Bladsjön
Bron över Bladsjön blir cirka 250 meter lång och ska rymma två järnvägsspår, den dubbelspåriga järnvägen som vi bygger mellan Hallsberg och Degerön. Järnvägsbron kommer att ha genomskinliga bullerskydd som minskar ljud och buller från järnvägen samtidigt som utsikten påverkas så lite som möjligt.
Tidsplan för brobygget
Byggarbetena vid bron över Bladsjön är en del av dubbelspårsprojektet mellan Hallsberg och Degerön som blir klart 2031.
När bron blir klar kommer vi att fortsätta med bro-, mark- och tunnelarbeten mellan Hallsberg och Stenkumla innan vi kan börja lägga dubbelspår. Fram till dess kommer vi att kunna använda bron över Bladsjön för byggtransporter.