Dubbelspår Hallsberg–Degerön Dubbelspåret klart mellan Jakobshyttan och Degerön
Efter tre års byggtid rullar tågen på dubbelspår längs ytterligare en etapp. Nu återstår bara en delsträcka innan vi har byggt bort hela den flaskhals i järnvägssystemet som varit mellan Hallsberg och Degerön.
Dubbelspår Hallsberg-Degerön
Dubbelspår Hallsberg-Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen, och ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa. Idag är järnvägen hårt belastad, och det är trångt på spåren. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Vi bygger ut järnvägen för att fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter på miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.
Det här har vi byggt mellan Jakobshyttan och Degerön
Sträckan mellan Jakobshyttan och Degerön är den femte och sydligaste av totalt sex etapper i dubbelspårsutbyggnaden mellan Hallsberg och Degerön. Här har vi nu byggt 13 kilometer nytt dubbelspår, både längs den befintliga spårlinjen men även i ny sträckning genom Sprickdalen och söder om Godegård.
Vi river den befintliga banvallen söder om Godegård för att återställa marken till jordbruksmark. Vissa delar av den tidigare banvallen bygger vi även om till cykelleder. Dessutom har vi genomfört bullerskyddsåtgärder nära spår och vid fastigheter.
Dubbelspåret är klart och trafikeras nu av tågen. Under hösten slutför vi arbeten vid sidan av spåret och arbetar bland annat med att återställa marken där det gamla spåret gick, samt att färdigställa servicevägar och bullerskyddsplank.
Byggdagboken
Följ bygget från början till slut i projektets byggdagbok!
En viktig del av ett hållbart transportsystem
Den säkraste plankorsningen är den som inte finns
Vi jobbar för att göra järnvägen säker, för att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Det är olagligt för obehöriga att vistas på eller intill järnvägsspåren, men det finns så klart godkända platser där du kan korsa järnvägen. Det finns både plankorsningar, broar över och tunnlar under järnvägsspåren.
Plankorsning = där järnväg och väg korsar varandra i samma plan och bilar, cyklister och gående måste invänta passerande tåg innan de kan ta sig över järnvägsspåret.
Planskild korsning = där järnväg och väg korsar varandra i olika plan, åtskilda av en bro eller en tunnel.
Den absolut säkraste plankorsningen är den som inte finns. Därför tar vi bort eller bygger om alla plankorsningar längs järnvägen mellan Hallsberg och Degerön så att alla korsningar längs sträckan blir planskilda.
Mellan Jakobshyttan och Degerön har vi byggt flera nya planskilda korsningar. Vi har stängt plankorsningarna vid Anderstorp, Godegård och Godegårds kyrka. Istället har vi byggt två vägbroar över järnvägen, en vid Anderstorp och en strax söder om Godegårds samhälle. Vi har byggt en port för biltrafik samt för gång- och cykeltrafik under järnvägen vid Godegårds kyrka, samt byggt en passage för gång- och cykeltrafik under järnvägen norr om Godegård i anslutning till Godegårds skola. På så sätt har det blivit både smidigt och tryggt för alla att passera den nya dubbelspåriga järnvägen.
Tågstopp i Godegård
En fråga som vi får ganska ofta handlar om ifall det går att bygga ett tågstopp i Godegård. Det har inte ingått att bygga något sådant i järnvägsplanen för det här projektet, därför har vi inte gjort det.
-
Från planering till byggande
Ett väg- eller järnvägsprojekt ska planeras enligt en särskild process som styrs av lagar och som slutligen leder fram till en vägplan eller järnvägsplan. Läs mer om hur det går till, från planering till byggande.
När Trafikverket planerar och bygger vägar och järnvägar börjar vi med en omfattande planeringsprocess. Se en film som beskriver när och hur du kan påverka under denna process.