
Dubbelspår Hallsberg–Degerön Hallsberg-Stenkumla, ett viktigt steg i omställningen till mer hållbara transporter
I en film visar vi vad vi ska bygga i den sista delen av dubbelspårsprojektet mellan Hallsberg och Degerön. Vi förklarar även hur vi följer våra miljötillstånd för att projektet ska ha minimal klimat- och miljöpåverkan.
En del av Dubbelspår Hallsberg-Degerön
Dubbelspåret mellan Hallsberg och Degerön ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa. Dubbelspårsutbyggnaden är indelad i sex etapper, och sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla är den sista och mest omfattande som vi bygger.
Vi följer och följer upp våra miljötillstånd
I projektet ingår att bygga 14 kilometer dubbelspår, ett tiotal broar och en 2,4 kilometer lång järnvägstunnel som är uppdelad i två separata tunnelrör.
När vi bygger järnvägstunneln behöver vi miljötillstånd som reglerar i vilken omfattning vi får påverka miljön i närområdet. Vår ambition är att dubbelspårsbygget ska ha så liten påverkan på miljön som möjligt. Enligt villkor i vårt miljötillstånd har vi ett kontrollprogram som hjälper oss att följa upp miljöpåverkan så att vi kan säkerställa att vi följer tillståndet.
Grundvattenpåverkan
Under byggskedet kommer inläckande grundvatten blandat med processvatten att pumpas bort från tunneln. Vårt miljötillstånd ger oss rätt att leda bort grundvatten. Det innebär att grundvattennivåerna närmast tunneln sänks, men sen klingar det av ju längre bort från tunneln man kommer. Vattennivån i närliggande sjöar påverkas därför inte av tunnelbygget eftersom de ligger för långt ifrån.
Tunnelvattnet som vi leder bort kan innehålla höga halter av kväve som kommer från sprängämnesrester. Därför måste vattnet renas för att nå optimal kvalitet innan det når naturliga vattendrag. Reningen görs i flera steg och går genom reningsanläggningar, dagvattendammar och uppbyggda våtmarker med växter som behöver kväve för att växa.
Natura 2000-området vid Tripphult
Ovanpå Tripphultstunneln ligger ett Natura 2000-område, som ingår i ett nätverk av värdefulla naturområden som i ett europeiskt perspektiv betraktas som särskilt skyddsvärda. Våra utredningar visar att träd och andra växter som växer över tunneln får det vatten de behöver från regn, och påverkas därför inte av tunnelbygget. Bedömningen av projektets påverkan på Natura 2000 ingår i vårt miljötillstånd.
Tripphultstunneln gör också att järnvägen får mindre barriäreffekt än om vi hade byggt hela dubbelspåret i markplan. Djuren som lever i naturen kan passera järnvägen ovanför tunneln och på så sätt följa sina naturliga rörelsemönster.
Sista biten i järnvägspusslet
När hela utbyggnaden av Dubbelspår Hallsberg–Degerön är klar har vi lagt den sista biten i järnvägspusslet som gör att vi har dubbelspår ända ner till kontinenten. Det är ett viktigt steg i omställningen till mer hållbara transporter.
Övrig information
Medfinansieras av EU
