
Dubbelspår Hallsberg–Degerön Klart för byggstart i tunnelentreprenaden
Nu har vi skrivit kontrakt med en entreprenör och kan komma igång med mark-, bro- och tunnel-entreprenaden mellan Hallsberg och Stenkumla.
Arbeten pågår mellan Hallsberg och Stenkumla
Delsträckan mellan Hallsberg och Stenkumla bygger vi i olika faser och i olika entreprenader. Det vi har gjort hittills har varit förberedande arbeten för att bana väg för den nya dubbelspåriga järnvägen, och hösten 2023 började vi bygga en bro över Bladsjön och en bro över väg 50 söder om Åsbro.
Nu är vi klara med upphandlingen av ännu en entreprenad, där vi bland annat ska bygga den 2,4 kilometer långa Tripphultstunneln.
Vi börjar planera byggnationen i detalj
Nu har vi skrivit kontrakt med entreprenören Infrakraft Sverige AB, för entreprenaden som innefattar mark, bro och tunnelarbeten mellan Hallsberg och Stenkumla. I och med det kan vi börja planera i detalj tillsammans med entreprenören hur alla olika delar av byggarbetet ska fungera och i vilken ordning allt ska göras.
Mark, bro och tunnel-entreprenaden kommer att pågå till och med 2030, medan andra entreprenader (till exempel den där vi så småningom ska bygga bana, el, signal och telekommunikation) inom projektet kommer att pågå längre än så. Hela dubbelspårsutbyggnaden beräknas bli klar 2031. Därefter ska vi riva det gamla enkelspåret.
Projektkontor
Vi kommer att ha ett gemensamt projektkontor tillsammans med entreprenören. Det ska ligga längs Tälleleden, nära korsningen vid väg 50. Vi räknar med att kunna flytta in där efter sommaren 2025.
Detta händer framöver
Du som bor i närområdet kommer att märka av våra arbeten under flera år. Det kommer till exempel att vara tung trafik, mycket masstransporter och sprängningsarbeten. Vi börjar med avverknings- och röjningsarbeten för att göra plats för det kommande dubbelspåret.
Vill du få de senaste nyheterna och uppdateringarna om järnvägsutbyggnaden samlade i ett mail? Då ska du prenumerera på det digitala nyhetsbrevet från Dubbelspår Hallsberg-Degerön.
Tripphultstunneln
Bygget av själva Tripphultstunneln beräknas starta under 2026 och tunneln kommer att ta ungefär 2–3 år att bygga. Innan dess utför vi markarbeten för att förbereda för den nya järnvägen och gör bergskärningar som leder fram till de blivande tunnelmynningarna.
Markarbeten
Vi jämnar ut marken och bygger bankar där den nya järnvägen ska gå. Kraften och vikterna från ett tåg som belastar marken och järnvägen är väldigt stora. Därför är det viktigt att det är rätt och jämn höjd på spåren. Över långa sträckor kan marknivån skilja sig väldigt mycket. För en järnväg som ska klara att belastas med tung godstrafik får marken luta 10 promille. Det innebär att järnvägen får luta maximalt 10 meter för varje kilometer. Därför måste marken noga förberedas för det nya dubbelspåret.
Järnvägsbankar
Vid Tälle ska vi bygga järnvägsbankar som kommer att bli upp till femton meter höga. De tar lång tid att bygga. Först behöver vi dränera marken. Därefter ska banken fyllas upp med stora mängder massor som ska ligga i ungefär två år. Det är för att järnvägsbanken ska hinna sätta sig och framtida sättningar undvikas när tågtrafiken startar.
Broar
Några av de större broarna vi ska bygga är:
- Bro över väg 50 vid Tälle
- Broar över västra stambanan
- Broar över Hallsbergsvägen
Byggtiden på broar av de här storlekarna är ungefär två år. Att det tar så lång tid att bygga broar beror bland annat på mer eller mindre komplicerad grundläggning, byggande av formställningar och armering, härdning av betong samt trafikprovisorier.

Klart 2031
Dubbelspår Hallsberg-Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen, och ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa. Hela dubbelspårsutbyggnaden, där Hallsberg-Stenkumla är den sista delsträckan som vi bygger, beräknas vara klar 2031.
Övrig information
Medfinansieras av EU
