Logga in
Logga in

Flera län Mittbanan, plankorsningsåtgärder

Mittbanan moderniseras för ökad kapacitet och säkerhet. Vi tar bort eller bygger om ett 40-tal plankorsningar mellan Stöde–Ånge och Bräcke–Östersund för att möjliggöra högre hastigheter och en säkrare järnväg.

Vad?

Vi ska slopa eller bygga om ett 40-tal järnvägsövergångar på Mittbanan mellan Stöde -Ånge och Bräcke -Östersund.

Varför?

För att öka kapaciteten och säkerheten.

Nuläge

Vi arbetar med övergångarna parallellt.

Om projektet

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda säkerheten på järnvägen, och därmed undersöka obevakade plankorsningar. På Mittbanan finns cirka ett 40-tal obevakade övergångar eller passager över järnvägen som saknar bommar och signaler. För att öka säkerheten för personer som vistas och bor längs med järnvägen ska vi stänga eller bygga om ett 40-tal obevakade övergångar. I samband med ombyggnationen för vi utredningar om stängslig kommer krävas för att förhindra obehöriga i spårområdet.

Målet för vårt plankorsningsarbete:

  • att plankorsningar ska vara säkra
  • att vägtrafikanter och tåg ska kunna passera plankorsningen på ett säkert sätt
  • att antalet dödade och skadade i samband med plankorsningsolyckor ska minska
  • att den teknik som används ska vara driftsäker.

Vi utreder vilka välanvända passager som kan få bommar och signaler där människor och trafik på ett säkert sätt kan passera Mittbanan. Alla passager kan inte byggas om utan flera av dem kommer att stängas. Samtidigt som vi arbetar med passagerna över Mittbanan ska vi också mäta in järnvägsspåret på sträckorna och justera rälsen för att kunna höja hastigheten på banan mellan Stöde och Ånge. Vi ska samtidigt förbereda en framtida höjning av hastigheten mellan Bräcke och Östersund.

När vi stängt eller byggt om järnvägsövergångarna, stängslat in delar av spåret och justerat rälsen är sträckorna säkrare och vi kan därmed höja hastigheten. När hastigheten höjts kan fler tåg köra fortare på Mittbanan.

Så kan du som närboende bli berörd

Trafikverket kommer att ansöka hos Lantmäteriet om att upphäva servituten på ett antal övergångar på sträckorna Stöde-Ånge och Bräcke-Östersund. Om du har rättighet att passera en järnvägsövergång som vi önskar att stänga, kommer du att bli kontaktad av Lantmäteriet och bli kallad till lantmäteriförrättning.

Det är Lantmäteriet som beslutar om vi får stänga en järnvägsövergång och vilka åtgärder vi i så fall måste vidta. Åtgärder som kan bli aktuella är exempelvis ersättningsvägar, fastighetsreglering av mark eller ekonomisk ersättning. Ofta en kombination av flera alternativ. Efter att besluten har vunnit laga kraft kan vi börja riva och bygga om passagerna.

Du kan läsa mer på den här länken om hur en lantmäteriförättning går till på Lantmäteriets webbplats.

Fördjupning

På länken nedan kan du läsa med om hur Trafikverket arbetar med säkerheten vid plankorsningar

Tidsplan

Tiderna är preliminära och kan komma att ändras.

Vi ansöker om förättningar löpande hos Lantmäteriet.

Vi ska mäta in spåret, göra geotekniska undersökningar och en naturvärdesinventering på och kring järnvägsspåret.

Vi justerar spåret. Vi bygger också bomanläggningar och ersättningsvägar.

Projekt i närheten

En del av EU-projektet Mittstråket 2.0

Projektet Mittstråket 2.0 ska bidra till att göra Mittbanan till en fossilfri transportkorridor med ökad kapacitet, tillgänglighet samt kortade restider. I projektet ska flera investeringar genomföras som kommer bidra till ökad kapacitet och redundans, höjd trafiksäkerhet och hastighet. 

Projekt Mittstråket 2.0 är ett samverkansprojekt mellan Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket och Krokoms kommun.

Länk till webbsidan Mittstråket 2.0

Kontakt

Anna Rydén

Projektledare

Telefon: +46 10-123 94 70

Anton Norberg

Projektingenjör

Telefon: +46 10-123 93 56

David Ring

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 43 36