Flera län Norrbotniabanan
Vi bygger Norrbotniabanan, en ny järnväg mellan Umeå och Luleå för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Vi bygger nya möjligheter.
Norrbotniabanan är en ny järnväg i norra Sverige
Trafikverket ska bygga en ny järnväg mellan Umeå och Luleå.
Den nya järnvägen ska heta Norrbotniabanan.
Det blir lättare att resa och leva i Norrland
Den gamla järnvägen ligger en bit in i landet.
Norrbotniabanan ska i stället gå längs kusten
där Norrlands största städer ligger.
Då blir det smidigare att resa
och transportera gods i Norrland.
På Norrbotniabanan kan tågen köra fortare.
Det gör att resorna tar kortare tid.
Norrbotniabanan klarar också tyngre tåg än den gamla järnvägen.
Det gör att vi kan transportera mer gods på varje tåg.
Då släpper vi ut mindre koldioxid och vi sparar på miljön.
Norrbotniabanan gör det smidigare och snabbare
att resa med tåg i norra Sverige.
Det blir också lättare att arbeta och studera
någon annanstans än där man bor.
Det blir också lättare att komma till affärer,
teatrar och konserter i andra städer.
När vi kan resa mer och snabbare
kan vi fortsätta att utveckla Norrland.
Då blir det ännu bättre för alla
att bo, leva och arbeta i Norrland.
Norrbotniabanan tar lång tid att bygga
Det kommer att ta lång tid att bygga Norrbotniabanan.
Vi har börjat bygga den första sträckan mellan Umeå och Dåva.
Den ska vara klar år 2026.
Nästa sträcka mellan Dåva och Skellefteå ska vara klar år 2032.
Fakta om Norrbotniabanan
- Norrbotniabanan blir 27 mil lång.
- Den ska gå mellan Umeå och Luleå.
- Järnvägen får ett spår med många stationer där tågen kan mötas.
- Det blir nya resecentrum i Skellefteå, Piteå och Luleå.
- Det blir också mindre stationer i bland annat Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.
- Vi bygger också 55 mil vägar och 250 broar som hör ihop med järnvägen.
- År 2026 kan tågen köra mellan Umeå och Dåva.
- År 2032 kan tågen köra mellan Umeå och Skellefteå.
- Tågen kan köra i 250 kilometer i timmen.
- Norrbotniabanan kostar 43 miljarder kronor.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter, som stärker samhällsutvecklingen och näringslivets konkurrenskraft i hela Sverige. När Norrbotniabanan står färdig kommer den att knyta samman det som idag är Sveriges mest tätbefolkade region utan dagtågtrafik.
Omfattande och komplext men mycket viktigt
Arbetet med Norrbotniabanan är omfattande och komplext. Innan arbetet är klart behöver vi utöver själva järnvägen bland annat bygga 250 broar och 55 mil nya vägar, och bokstavligt talat flytta berg. Men det är också ett mycket viktigt arbete, eftersom Norrbotniabanan kommer att skapa flera positiva effekter – både för den norra regionen och för Sverige som helhet.
SNABBARE – Norrbotniabanan halverar restiderna och förbättrar förbindelserna med Europa. Det ger tillgång till en större arbetsmarknad, vilket ger nya möjligheter för näringslivets utveckling och bidrar till en attraktiv och växande region. Att Norrbotniabanan kan förflytta tyngre gods i högre hastigheter blir dessutom en viktig förutsättning för de stora industrisatsningarna i norr.
SÄKRARE – Att resa ska vara tryggt, och tåg är ett mycket säkert sätt att resa. Norrbotniabanan skapar nya möjligheter för oss och för kommande generationer att resa säkert längs Norrlands kust. Den byggs dessutom med teknik som skapar möjligheter för ett säkrare och mer tillförlitligt järnvägssystem.
MER MILJÖVÄNLIGT – Tåget är det bästa valet av transportmedel ur miljösynpunkt. Norrbotniabanan skapar nya möjligheter till mer miljövänliga resor och transporter längs Norrlandskusten. Den ger dessutom nya möjligheter att flytta transporter från väg till järnväg och på så sätt ytterligare minska utsläppen av koldioxid.
Nyheter
Så går arbetet till
I arbetet med förstudien studerade vi tänkbara lösningar för att se vilka som är genomförbara med hänsyn till bland annat funktion, miljö, teknik och ekonomi.
Förstudierna är färdiga för hela Norrbotniabanan.
I järnvägsutredningen granskade vi olika alternativ för att utreda vilket som sammantaget är det bästa. Det resulterade i en sträckning för järnvägen i grova drag, en så kallad järnvägskorridor.
Järnvägsutredningarna är färdiga för hela Norrbotniabanan.
I arbetet med järnvägsplanerna tar vi fram detaljerad beskrivningar av hur sträckningen av järnvägen ska se ut inom korridoren samt hur den ska byggas.
I järnvägsplanerna tas omfattande hänsyn till människa och miljö. Dina synpunkter är viktiga för att Norrbotniabanan ska kunna bli så bra som möjligt, för så många som möjligt.
Vi arbetar i nära dialog med kommuner, länsstyrelser och flera andra aktörer. Vi håller också många möten och samråd där vi inhämtar synpunker från närboende, markägare, intressegrupper, företag, föreningar och andra som påverkas av den nya järnvägen
När järnvägsplanerna är fastställda är nästa steg att ta fram bygghandlingar. Det är underlag för byggarbetet med tekniska beskrivningar och krav för järnvägens funktion samt skyddsåtgärder och försiktighetsmått.
Under byggskedet bygger vi järnvägen. Att bygga en järnväg innebär oundvikligen en påverkan på närområdet, men vi arbetar för att du ska påverkas så lite som möjligt under byggskedet.
Att bygga Norrbotniabanan är ett omfattande arbete – ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Utöver 27 mil ny järnväg innefattar arbetet även att bygga 55 mil väg och cirka 250 nya broar.
När allt annat är färdigt är vi framme vid det sista steget, att öppna järnvägen för trafik. Trafikstarterna för Norrbotniabanan kommer att ske i steg för Umeå–Dåva, Dåva–Skellefteå samt slutligen Skellefteå–Luleå.
När Norrbotniabanan är färdig kommer restiderna att halveras, vilket bland annat ger helt nya förutsättningar att arbetspendla och studera. Den nya banan kommer dessutom klara fler tåg med tyngre laster i högre hastigheter, och skapa nya möjligheter för både billigare och mer klimatsmarta transportlösningar.
Aktuellt i ditt område
Digital karta
Korta fakta
Den nuvarande banan har begränsad kapacitet
Stambanan genom övre Norrland är den järnvägslinje som idag ska tillgodose landets behov av järnvägstransporter i norr. Via Malmbanan och Haparandabanan är det också den som länkar samman Sveriges järnvägsnät med Finland och Norge. Stambanan är kurvig och brant. Den klarar inte tunga vikter eller höga hastigheter och den räcker inte till för den ökade kapaciteten som krävs för de stora industrisatsningarna som nu görs i norr.
Idag är restiderna långa och tillgängligheten låg
Stambanan går inte vid kusten, utan genom Norrlands inland. Den gör att den varken är strategiskt placerad för industrins transporter eller för persontrafik. De flesta städerna ligger längs kusten, vilket innebär en lång omväg in i landet för de som vill åka tåg. Restiderna är därför långa och turerna få.
En enkelspårig linje är ett sårbart system
Stambanan genom övre Norrland har ytterligare en brist och det är att hela linjen är enkelspårig. Det gör den mycket sårbar. Vid förseningar påverkas alla andra tåg på sträckan och vid fel eller upprustningsarbeten blir samtliga tåg stående tills banan är körbar igen. Det går heller inte att leda om trafiken till andra järnvägslinjer, eftersom stambanan är den enda järnvägen i nord-sydlig riktning mellan Umeå och Luleå.
Snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter
Norrbotniabanan kommer att passera de största städerna i norr och knyta samman dem med resten av Sverige och Europa. Det skapar nya smidiga och miljövänliga sätt att resa, både regionalt och nationellt. Restiderna i norr halveras vilket skapar nya möjligheter att arbetspendla och studera och genom att skapa ett nytt alternativ till stambanan minskar hela järnvägsnätets sårbarhet. Norrbotniabanan klarar fler tåg med tyngre laster betydligt i högre hastigheter, och ger dessutom nya alternativ till vägtransporterna längs kusten. Det skapar nya möjligheter för både billigare och mer klimatsmarta transportlösningar.
Det blir smidigt att hinna ta sig från hemmet till drömjobbet
Med Norrbotniabanan halveras restiderna och avstånden krymper. Det gör det möjligt att nå en större arbetsmarknad från den plats där du väljer att bo. Banan knyter också samman universitet och utbildningsorter i regionen så att du som student får fler valmöjligheter, utan att behöva flytta.
Det blir skönt att inte köra bil när det är sent och man är trött
Tåg är ett bekvämt sätt att resa. Med Norrbotniabanan blir det möjligt att använda restiden till vad du vill, vare sig det är att få viktiga saker gjort, att umgås med dem du reser med, eller att bara vila. Och så är det förstås också ett väldigt säkert sätt att färdas.
Det blir enklare för industrierna att välja hållbara transporter
Industrierna expanderar i norr och behoven att transportera gods ökar. Norrbotniabanan klarar fler tåg med tyngre laster i högre hastigheter, och ger dessutom nya alternativ till vägtransporterna längs kusten. Det möjliggör både billigare och mer klimatsmarta transportlösningar.
Det blir bekvämt att kunna gå på konsert utan att boka hotell
Det ska vara smidigt att resa. Norrbotniabanan halverar restiderna, vilket bland annat gör det möjligt att nå ett större utbud av butiker, underhållning och kultur. Det ger i sin tur nya möjligheter för näringslivets utveckling och bidrar till en attraktiv och växande region.
Det blir tryggt med ett snabbt och säkert sätt att resa i norr
Att resa ska vara tryggt, och tåg är ett mycket säkert sätt att resa. Norrbotniabanan skapar nya möjligheter att resa säkert längs Norrlands kust. För oss och för kommande generationer. Den byggs dessutom med ny teknik som skapar möjligheter för ett säkrare och mer tillförlitligt järnvägssystem.
Det blir bättre när alla kan välja klimatsmarta sätt att resa
Tåget är det bästa valet av transportmedel ur miljösynpunkt. Norrbotniabanan skapar nya möjligheter till mer miljövänliga resor längs Norrlandskusten. Den knyter också samman förbindelserna med resten av Sverige och Europa. Så att alla kan välja klimatsmarta sätt att resa.
Regeringen beslutar att vi ska bygga
Det är regeringen som har beslutat att Norrbotniabanan ska byggas. Regeringen har i sin tur gett Trafikverket i uppdrag att planera och bygga banan. Vi svarar för hela planeringen samt fastställandet av järnvägsplanerna, och det är också Trafikverket som är huvudman för bygget av Norrbotniabanan.
Vi planerar, bygger och underhåller
Vi planerar och bygger själva järnvägsanläggningen. Till den hör till exempel tunnel, plattformar och stationsuppgångar och också de ytor som vi tillfälligt kommer att behöva använda under själva byggtiden. Det är också vi som sedan äger och underhåller järnvägen.
Vi samarbetar och samverkar
Norrbotniabanan är viktig för många, och många är också delaktiga i arbetet med den nya järnvägen. Vi har ett nära samarbete med de kommuner som finns längs sträckan och vi planerar ur ett helhetsperspektiv för att järnvägen ska bli så tillgänglig som möjligt för alla som ska använda den. Vi samråder också med intressegrupper, organisationer, företag och närboende för att få inspel och nya perspektiv på hur vi kan göra järnvägen så bra som möjligt.
På flera ställen längs sträckan planerar vi för regionaltågstationer, men också för större resecentrum som till exempel kan omfatta restauranger, affärer och hotell. Vi ansvarar för spår, plattformar och plattformsförbindelse, medan kommunen håller i övriga delar som själva stationshuset, anslutande gator, parkeringar, gång- och cykelvägar samt anslutningar för kollektivtrafiken.
Bygget föregås av en omfattande planeringsprocess
Järnvägen är en långsiktig investering och det är viktigt att säkerställa att en bredd av perspektiv tas tillvara innan själva byggarbetet påbörjas. Att bygga järnväg föregås av en lång planeringsprocess med många beslutspunkter som måste hanteras, i tur och ordning, innan själva bygget kan påbörjas.
Samråd och samverkan en viktig del av planeringsarbetet
När järnvägsplanerna tas fram måste vi ta omfattande hänsyn till människa och miljö. I arbetet ingår även att planera för viktiga arkeologi- och kulturmiljöinsatser. Planerna måste dessutom fungera med övrig planering i samhället – därför måste vi samråda mycket med kommuner, länsstyrelser och flera andra aktörer. Det är också viktigt att vi inhämtar synpunker från de närboende, markägare, intressegrupper, företag, föreningar och andra som påverkas av den nya järnvägen.
Efter bygghandlingarna startar byggarbetet
När järnvägsplanerna är fastställda är nästa steg att ta fram bygghandlingar. Därefter börjar vi bygga. Att bygga Norrbotniabanan är ett omfattande arbete – den är 27 mil lång, ett av Sveriges allra längsta infrastrukturprojekt.
Processen i sex steg
Arbetet med att bygga en ny järnväg kan delas in i sex steg: förstudie, järnvägsutredning, järnvägsplan, bygghandling, byggskede och slutligen trafikstart.
1. Förstudie
I arbetet med förstudien studerade vi tänkbara lösningar för att se vilka som är genomförbara med hänsyn till bland annat funktion, miljö, teknik och ekonomi.
2. Järnvägsutredning
I järnvägsutredningen granskade vi olika alternativ för att utreda vilket som sammantaget är det bästa. Det resulterade i en sträckning för järnvägen i grova drag, en så kallad järnvägskorridor.
3. Järnvägsplan
I arbetet med järnvägsplanerna tar vi fram detaljerad beskrivningar av hur sträckningen av järnvägen ska se ut inom korridoren samt hur den ska byggas, med hänsyn till människa och miljö.
4. Bygghandling
I bygghandlingarna tar vi fram tekniska beskrivningar med krav för järnvägens funktion, som underlag för byggarbetet. Det innehåller också krav på försiktighetsmått och skyddsåtgärder.
5. Byggskede
Under byggskedet bygger vi järnvägen. Det innebär oundvikligen en påverkan på närområdet, men vi arbetar för att du ska påverkas så lite som möjligt under byggskedet.
6. Trafikstart
Vi öppnar järnvägen för trafik.
Olika skeden av processen på olika delar av sträckan
Eftersom Norrbotniabanan är ett så stort projekt delar vi upp den i flera delsträckor. De olika delarna har olika startdatum och tidplaner. Det betyder att vi befinner oss i olika skeden av arbetsprocessen på olika delar av sträckan – i allt från planering till byggskede.
I det här filmklippet kan du se mer om hur arbetet går till från planering till byggande:
Arbetet med Norrbotniabanan pågår för fullt. Vi börjar med omfattande planeringsprocesser. Efter det tar vi fram bygghandlingar, innan det är dags för byggstarterna. Norrbotniabanan är 27 mil lång – det är ett av Sveriges längsta infrastrukturprojekt. Ett så omfattande projekt delar vi upp i flera olika järnvägsplaner, som har olika startdatum och tidplaner. Det betyder att vi befinner oss i olika skeden av arbetsprocessen på olika delar av sträckan.
Vi bygger för fullt mellan Umeå och Dåva
Längs sträckan Umeå–Dåva bygger vi. De närmsta åren kommer vi att genomföra markarbeten längs järnvägens sträckning samt bygga en ny järnvägstunnel genom Ersmarksberget i Umeå. Därefter fortsätter arbetet med att få spår, el, signaler och telekommunikation på plats. Målet är att ha sträckan öppen för inledande godstrafik 2026.
Vi planerar för byggstart mellan Dåva och Skellefteå
Längs sträckan Dåva–Skellefteå har järnvägsplanerna fastställts och vunnit laga kraft, samtidigt som vi påbörjar arbetet med att ta fram bygghandlingar och planera för byggstarter längs sträckan. Målet är att påbörja bygget med ledningsomläggningar och andra förberedande arbeten under 2024.
Vi har påbörjat planeringsarbetet mellan Skellefteå och Luleå
Vi har även fått i uppdrag att påbörja arbetet längs sträckan Skellefteå–Luleå. Där bygger vi upp projektorganisationen samt påbörjar planering och inledande utredningar. Under 2023 och framåt arbetar vi ocksp med att ta fram järnvägsplaner.
Många bidrar till Norrbotniabanan
Det är många som är delaktiga i arbetet med Norrbotniabanan. Vi samarbetar bland annat med länsstyrelser, kommuner, övriga berörda myndigheter, kollektivtrafik, intresseorganisationer, region- och samverkansorgan, allmänhet, närboende och fastighetsägare som berörs av projektet.
Vi samlar in en bredd av perspektiv
En viktig del av planeringsarbetet för Norrbotniabanan är att samla in kunskap och ta del av olika perspektiv. Vi bjuder in till många möten och samråd där du som berörs kan bidra med dina perspektiv, men också få svar på dina frågor och funderingar.
Vi behöver dina synpunkter
Dina synpunkter är viktiga. Genom dem kan du bidra till att Norrbotniabanan blir så bra som möjligt. Vi bjuder in till samråd löpande genom hela planeringsprocessen för att inhämta synpunkter och ge dig som berörs möjlighet att påverka de olika delarna av planeringsarbetet.
När det är dags för samråd som rör Norrbotniabanan informerar vi om det bland annat här på webben.
Norrbotniabanan är viktig
Målet med Norrbotniabanan är viktigt: den kommer att möjliggöra snabbare, säkrare och mer miljövänliga transporter i norr. Tidigare infrastrukturminister Tomas Eneroth (2017–2022) har beskrivit Norrbotniabanan som "en av Sveriges viktigaste investeringar för att klara klimatomställningen". Det är en angelägen utveckling för hela Sverige, för både människa och miljö.
Vi gör mycket för att skydda miljön
Samtidigt som Norrbotniabanan som helhet ger stora miljövinster innebär själva bygget oundvikligen en påverkan på närområdet. Det pågår ett omfattande arbete genom hela projektet för att minska negativa effekter. Vi arbetar exempelvis för att driva utvecklingen mot nya, fossilfria byggtekniker, vi använder ny betong som har lägre miljöpåverkan, vi genomför arkeologiska undersökningar för att hitta och tillvarata fornlämningar, och vi genomför omfattande åtgärder som kompenserar för den skada på närmiljön som kan uppkomma genom bygget av järnvägen.
Miljöfrågorna finns alltid med
Miljöfrågorna har en viktig del i hela processen kring Norrbotniabanan – från planering och byggande till driften av den nya järnvägen. Våra projektledare, konsulter, projektörer, byggledare, miljöhandläggare med flera ansvarar alla för att hänsyn tas till miljön ur flera olika aspekter.
Många är delaktiga i arbetet
Många fler än vi är också delaktiga i arbetet för att säkra ett brett perspektiv. Vi samråder bland annat med fastighetsägare, naturvårdsintressenter, samebyar, företrädare för jakt, kommuner, närboende, länsstyrelser, markägare med flera, för att få in synpunkter om hur vi kan göra järnvägen så bra som möjligt för både människa och miljö.
Vårt mål är att minimera intrång och skador
När vi bygger Norrbotniabanan påverkas en del fastigheter och byggnader längs sträckan. Vårt mål är att minska den påverkan så långt som möjligt, och vi gör vad vi kan för att minimera intrång och skador på mark och fastigheter.
Dialogen med dig är viktig
Om du är ägare till en fastighet som ändå blir berörd av bygget för vi en nära dialog med dig. Våra markförhandlare hjälper till med att hitta lösningar i de fall järnvägen påverkar din fastighet eller ditt företag.
Innan vi har rätt att lösa in din fastighet måste järnvägsplanen fastställas och vinna laga kraft. Först då har vi rätt att lösa in din fastighet. Omvänt har du som fastighetsägare då rätt att begära att få din fastighet inlöst.
I den här filmen får du veta mer om hur det går till när du ska få ersättning för att din fastighet eller mark påverkas av järnvägen:
Filmen beskriver hur du får ersättning för väg eller järnväg på din mark.
Byggarbetet kan orsaka störningar
Att bygga en ny järnväg är ett omfattande arbete som oundvikligen kommer att innebära en påverkan på närområdet. Vi strävar efter att bygget ska ha så liten inverkan som möjligt längs sträckan, men vissa byggmetoder orsakar störningar. Det kan till exempel röra sig om transporter, borrning, sprängning, spontning och pålning.
Vi försöker minska besväret
Vi genomför omfattande åtgärder för att minska de störningar som uppstår. Det kan vara att genomföra fasadnära bulleråtgärder innan bygget genomförs, att styra tiderna när bullriga moment genomförs, att bygga bullervallar som avgränsar ljudet, och att föra en dialog med dig som bor nära om hur vi på bästa sätt kan mildra effekterna av störande arbetsmoment. Vi informerar också om vad som ska hända och hur länge störningarna beräknas pågå, så att du som berörs bättre ska kunna planera och förbereda dig.
Vi behöver ditt tålamod
Oavsett hur mycket vi än planerar och anpassar hur vi jobbar kommer bygget av den nya järnvägen att innebära störningar. Vi kommer att behöva ditt tålamod och ditt överseende under byggtiden för att kunna bygga Norrbotniabanan.
Om du blivit störd
Har du blivit störd av vårt arbete med Norrbotniabanan? Meddela oss gärna genom det här formuläret, så återkopplar vi till dig så snart som möjligt:
Störningar när vi bygger
Vi gör vårt bästa för att bygget ska påverka dig så lite som möjligt, men arbetet är komplext och vissa byggmetoder orsakar störningar. Här kan du meddela oss om du har blivit störd av vårt arbete.
Konst längs Norrbotniabanan
Konst är en viktig del av Norrbotniabanans arbete både under byggtiden och sedan när anläggningen är klar.
Vi har tillsammans med kommunerna i Umeå, Robertsfors och Skellefteå tagit fram ett konstprogram med ett övergripande tema för delsträckan Umeå–Skellefteå. Konstprogrammet gör konsten en del av helheten på Norrbotniabanan. Det kommer att vara vägledande för upphandlingar av konstverk till platser som exempelvis resecentrum, stationer och dess närområden.
Temat för konstprogrammet är Transformation Norr Kulturen – Landskapet – Människorna. Temat är tänkt att generera ingångar för konstnärer i deras arbetsprocess och fungera som en öppning till det mångfasetterade och föränderliga Västerbotten.
Detta ger förutsättningar för ett konstnärligt helhetsgrepp längs Norrbotniabanan och ger utrymme för ett brett och varierat spektrum av konstnärskap och konstnärliga uttryck.
Du kan läsa vårt konstprogram i sin helhet under rubriken dokument, fliken presentationer.
Dokument
Här finns möjlighet att läsa, ladda hem och skriva ut dokument och handlingar om Norrbotniabanan.
Följ oss på Facebook
Vi har en Facebook-sida speciellt för Norrbotniabanan. Här kan du följa vad som händer i arbetet, ta del av bilder och filmklipp, och också kommentera och ställa frågor till oss om projektet.
Kontakt
Norrbotniabanan
Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Norrbotniabanan:
Mark och fastighet
Här kan du skicka ett meddelande direkt till våra markförhandlare: