Logga in
Logga in

Norrbotniabanan i Sävar

Efter Dåva fortsätter Norrbotniabanan norrut genom Sävar. Här hittar du information om sträckan mellan Dåva kraftvärmeverk (Sundbäck) och kommungränsen mellan Umeå och Robertsfors (Gryssjön).

Vad?

27 mil ny, kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Nya resecentrum i Skellefteå, Piteå och Luleå. Regionaltågsstationer i bland annat Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.

Varför?

Snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Halverar restiderna, sänker transportkostnaderna och förbättrar förbindelserna med övriga Sverige och Europa.

Nuläge

Byggnation Umeå–Dåva, projektering och planering för byggnation Dåva–Skellefteå, planering Skellefteå–Luleå.

Om projektet

Norrbotniabanan är en ny järnväg mellan Umeå och Luleå som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. I Umeå sträcker den sig mellan Umeå godsbangård och kommungränsen mot Robertsfors, via Sävar och Gryssjön.

Genom tätorten Sävar kommer Norrbotniabanan gå parallellt med E4. Vi behöver också göra anpassningar till befintlig infrastruktur för att Norrbotniabanan ska få plats. Det innebär att vi kommer bygga om trafikplatser och anlägga en ny rastplats och nya passager för oskyddade trafikanter. 

I Sävar kommer vi också bygga en regionaltågstation. I anslutning till stationsplattformen kommer också Umeå kommun ansvara för att bygga ett resecenter. 

​​

Vad är det som ska byggas?

När järnvägen ska byggas behöver vi först anlägga en järnvägsterras. På den byggs sedan järnvägsrälsen i slutskedet av byggnationen. Hur terrassen ser ut beror på om järnvägen anläggs i skärning under befintlig marknivå, eller om den går på bank i ett upphöjt läge.

På sträckan kommer vi att bygga två ekodukter för att renar och annat vilt ska kunna passera över järnväg och E4 på att säkert sätt. En av dessa ekodukter, eller faunapassager som de också kallas, kommer att byggas i Täfteböle och den andra byggs vid Abborrtjärnen. Som trafikant på E4 kommer det upplevas som att man åker genom en tunnel. Men i själva verket är det två broar som binds ihop av jordmassor och insådd växtlighet.

Idag finns två rastplatser på sträckan. Rastplatsen i Sävar och rastplatsen i Täfteböle kommer att ersättas med en ny rastplats som byggs i anslutning till Trafikplats syd, som är en av de nya trafikplatserna vi kommer att bygga.

I Sävar kommer två trafikplatser att byggas, trafikplats nord och trafikplats syd. 

Vybild över hur trafikplats syd ska utformas

Den befintliga trafikplatsen byggs om och blir planskild. Väg 642/649 kommer gå på bro över järnvägen och E4 samt gång- och cykelvägen som förlängs ner till Tomternavägen.

Vybild över hur trafikplats nord ska utformas

Passagen förbi trafikplats nord kommer genomgå omfattande anläggningsarbeten. Järnvägen kommer gå där E4:an ligger idag vilket medför att E4an kommer att flyttas österut på en sträcka av två kilometer. Utöver detta kommer Trafikplats Nord bli planskild på samma sätt som Trafikplats Syd. Väg 652 kommer gå på bro över järnvägen och E4.

 

 

Det kommer byggas en regionaltågsstation strax söder om Sävarån. Själva stationen ansvarar Trafikverket för, och Umeå Kommun kommer att bygga ett resecentrum som kopplas samman med stationsentrén.

Över Sävarån kommer vi att bygga en järnvägsbro. Vi kommer också bygga en bro för gång- och cykeltrafik som binder samman regionaltågsstationen med Sävar skola.

Illustration för bron över Sävarån. 

Den befintliga tunneln för gång- och cykeltrafik vid skolan som binder ihop bostadsområdet öster om E4 med Sävar tätort kommer att rivas och ersättas av en bro över järnväg och E4.

Strax norr om Sävar kommer det byggas en skoter- och friluftsbro i trä för att möjliggöra säkra passager över järnväg och E4.

Tidslinje

Vi påbörjade projekteringsarbetet med delsträckan 2023. När vi bygger järnvägen ligger fokus under de första åren på planering, undersökningar och ansökningar om olika tillstånd. Byggentreprenaderna handlas upp och byggnationen startar successivt.

 Några steg i vår planering:

  • Förstudie
  • Järnvägsutredning
  • Tillåtlighet från regeringen
  • Arbetsplan
  • Tillstånd hos mark- och miljödomstolen
  • Upphandlingar

Under den planerade byggfasen börjar vi med förberedande arbeten. I det ingår det markåtkomst, avverka skog, anlägga etableringsytor och anlägga byggvägar. 

Vi planerar för att bygga i faser längs sträckan. Målsättningen är att byggnationen av en ny rastplats samt järnvägsterassen och broarna norr om Sävar ska ske först. Därefter kommer vi att bygga järnvägsterass och broar söder om Sävar. 

 

Från 2030 planerar vi att arbeta med installationsarbeten och återställning. Under denna fas kan det se lugnare ut på ytan och färre maskiner syns ute i fält. Då kommer vi installera bland annat bana, el, signal- och telesystem. 

Störningar under byggtiden

Film Norrbotniabanan Dåva–Gryssjön

Denna film visar hur järnvägen kommer att gå genom Sävar, från Dåva i söder till Gryssjön i norr.

Dokument

Här finns möjlighet att läsa, ladda hem och skriva ut dokument och handlingar om Norrbotniabanan.

Information från Umeå kommun

På Umeå kommuns webbplats lägger kommunen upp information om sina frågor kopplade till Norrbotniabanan.

Kontakt

Norrbotniabanan

Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Norrbotniabanan:

Mark och fastighet

Här kan du skicka ett meddelande direkt till våra markförhandlare:

Media

Frågor från media? Kontakta vår mediekommunikatör:

Telefon: +46 76 696 31 65